Foto: AFP/Scanpix
Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA) līdz piektdienas beigām plānojusi dalībvalstīm nosūtīt rekomendāciju, kurā noteikts, ka lidojumos jānodrošina divu lidmašīnas apkalpes locekļu klātbūtne pilotu kabīnē, apstiprina Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs.

Viņš gan skaidro, ka šī pagaidām būs tikai rekomendācija. CAA vadītājs arī uzsver, ka diskusijās nav bijusi runa par divu pilotu nepārtrauktu nodrošināšanu kabīnē.

Gorodcovs norāda, ka vispirms ir jāredz, kas tiks secināts "Germanwings" avārijas izmeklēšanas gala ziņojumā. Tad uz kopēju diskusiju var sasaukt ražotājus, arodbiedrības, lidsabiedrības, pilotu pārstāvjus, lai spriestu, ko var mācīties no šī gadījuma un kādi risinājumi ieviešami. Līdz ar to prasība par divu cilvēku klātbūtni pilota kabīnē pagaidām nav un nebūs obligāta.

Gorodcovs apliecināja, ka Latvijas pārvadātājiem šāda rekomendācija ir nosūtīta vakar ap plkst.14, vēl pirms šokējošās ziņas par iespēju, ka pilots nogāzis lidmašīnu. Šodien pārvadātāji apliecinājuši, arī "airBaltic", ka šī rekomendācija lidojumos ir ieviesta.

Gorodcovs arī pieļāva, ka nākotnē var tikt noteiktas izmaiņas pilotu psiholoģiskās veselības pārbaudes kārtībā. Līdz šim ļoti nopietna pārbaude, tostarp psiholoģiskā, veikta pirms cilvēks ienāk aviācijas nozarē. Pēc tam veselības pārbaude tiek veikta katru gadu, taču psiholoģiskā pārbaude obligāti vairs nav jāveic. Pirms pilota licences saņemšanas pilotiem esot sarunas arī CAA, kur tiek vērtēta personas piemērotība un ārsta atzinumi. Gorodcovs gan uzsver, ka, ja tiek konstatēts, ka pilots lieto medikamentus un ārstējas, tad papildus tiek prasīts psihologa atzinums. CAA vadītājs uzskata, ka varētu tikt vērtēts jautājums, vai un kā tiek uzraudzīti piloti situācijās, kad ir stress ģimenē, darbā vai kopumā ir riska situācijas. Ko darīt šādās situācijās? Šie jautājumi esot jārisina Eiropas Savienības (ES) EASA līmenī, nevis nacionālo aģentūru līmenī.

Eksperts arī uzsvēra, ka šis skaļais negadījums varētu būt par pamatu noteikumu maiņai aviācijā ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē.

Kā ziņots, saskaņā ar ES amatpersonu teikto noteikums par diviem cilvēkiem pilotu kabīnē līdz šim parasti attiecināts uz lidmašīnām, kuru kabīnēs nav kameras, lai pilots varētu redzēt, kas stāv aiz kabīnes durvīm. Tāpēc nepieciešams otrais cilvēks, kurš var piecelties un paskatīties caur durvju actiņu.

Amatpersonas arī norādīja, ka noteikums par diviem cilvēkiem līdz šim piemērots ar domu novērst ielaušanos kabīnē no ārpuses. Bet, kā jau ziņots, aviokompānijas "Germanwings" pasažieru lidmašīnas katastrofa radījusi atšķirīgu precedentu.

Lidmašīnas otrais pilots Andreass Lubics tīšām ieslēdzās pilota kabīnē un nogāza lidmašīnu. Pārējiem apkalpes locekļiem neizdevās ielauzties kabīnē un viņu apturēt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!