Foto: AP/Scanpix
Pirms 15 gadiem aviācijas industrija piedzīvoja vienu no visu laiku smagākajām nozares traģēdijām - Parīzē, avarējot Francijas nacionālās aviokompānijas "Air France" virsskaņas lidmašīnai "Concorde", gāja bojā 113 cilvēki.

"Concorde" bija pirmā un vienīgā starptautiskā līmeņa pasažieru virsskaņas lidmašīna, tās izmantoja tikai divas pasaules aviokompānijas - "British Airways" un "Air France" - galvenokārt lidojumiem uz ASV un dažādiem čārterreisiem.

Gaisā kopš 1976. gada

Kopš lidojumu sākuma 1976. gadā "British Airways" lidmašīnas "Concorde" bija pārvadājušas vairāk nekā trīs miljonus pasažieru, mazliet mazāk - franču lidsabiedrības virsskaņas laineri. Līdz traģiskajai avārijai neparastās lidmašīnas izcēlās ar ārkārtēju drošību - visā ilgajā lidojumu laikā tās nebija iesaistītas nevienā nopietnā incidentā, kaut lidaparātu vecums jau pārsniedza 20 gadu.

2000. gada jūlijā lidmašīna, kurā bija 100 pasažieri un deviņi apkalpes locekļi, nogāzās neilgi pēc pacelšanās no Šarla de Golla lidostas Parīzē. Visi lidmašīnā esošie cilvēki gāja bojā. Avarējušais lidaparāts ietriecās kādā viesnīcā un restorānā Goneses mazpilsētā netālu no lidostas. Uz zemes gāja bojā četri cilvēki.

Avarējusī lidmašīna bija ceļā no Parīzes uz Ņujorku. Tā veica čārterreisu pēc Vācijas tūrisma firmas "Peter Deilmann Reederei" pasūtījuma un visi pasažieri bija no Vācijas. No Ņujorkas viņiem bija paredzēts doties uz Ekvadoras ostas pilsētu Mantu, lai piedalītos braucienā ar luksusa kruīzu.

Pēc negadījuma lidojumi tika pārtraukti uz gadu, bet 2001. gada novembrī "Concorde" atkal pacēlās spārnos. Taču uzņēmums savu drošības reputāciju bija zaudējis un 2003. gadā "British Airways" un "Air France" vienlaicīgi paziņoja, ka lidojumus ar "Concorde" vairs neveiks.

Kompānijas iepriekšējos paziņojumos solīja, ka ar virsskaņas lidaparātiem turpinās lidot līdz 2015. gadam. Šobrīd lidmašīnām būtu jau 40 gadu, taču traģēdijas dēļ šie plāni izkūpēja gaisā.

Avārijas iemesls - pārdurta riepa

2000. gada jūlijā notikušo aviokatastrofu izraisīja "Continental" lidmašīnai DC-10 nokritis metāla gabals, kas pārdūra "Air France" lidmašīnas "Concorde" riepu, izraisot aizdegšanos tās degvielas tvertnē.

Francijas tiesa pieņēma lēmumu, ka "Continental" ir jāmaksā Francijas nacionālajai aviokompānijai "Air France", kurai piederēja avarējusī lidmašīna "Concorde", viena miljona eiro soda nauda.

Tiesa atcēla "Continental" darbiniekam Džonam Teiloram iepriekšējās tiesu instancēs piespriesto 15 mēnešu ilgo nosacīto cietumsodu par neatbilstošas titāna detaļas izgatavošanu un uzstādīšanu.

Sapnis par virsskaņas ātrumu neizgaist

Eiropas aviobūves gigants "Airbus" ieplānojis iepriekšējo "Concorde" virsskaņas ātrumu atjaunot. Kompānija iesniegusi ASV Patentu un preču zīmju iestādē šādas pasažieru lidmašīnas būvniecības patenttiesības.

Kompānijas iecerētā lidmašīna, kā sola "Airbus", varēt samazināt lidojuma ilgumu no Tokijas līdz Londonai no pašreizējām 12 stundām līdz trīs stundām.

Foto: ASV patentu reģistrs

Eiropas aviācijas līderis arī iecerējis, ka jaunā lidmašīna spēs attīstīt divreiz lielāku ātrumu, nekā tās priekšgājēja. "Airbus" gan pagaidām neprecizē, kad varētu sākties patentētā gaisa kuģa būvniecība, norādot, ka lidmašīna savu komercdarbību varētu uzsākt vien pēc 30 gadiem.

Padomju varas atbildes trieciens

Taisnības labad gan jānorāda, ka "Concorde" vēsturē nav vienīgā komerciālos nolūkos izmantotā virskaņas pasažieru lidmašīna.

Padomju Savienība, uzzinot par rietumu plāniem vēl tikai būvēt virsskaņas ātruma lidmašīnu, lielā steigā pasteidzās un deva praktisku atbildes triecienu iecerēm par eiropiešu "Concorde". 1968. gadā gaisa kuģa "Tupolev Tu-144" prototips veiksmīgi piedzīvoja savu pirmo lidojumu.

Padomju varas inženieri 1971. gada Parīzes aviācijas izstādē prezentēja savu jauno avio laineri, ko tautā iesauca par "Concordsky", taču arī šīs lidmašīnas liktenis bija traģisks.

1973. gada Parīzes avio izstādes laikā notika traģēdija. Lidojuma laikā eksplodēja krievu lolotais "Tupolev Tu-144". Bojā gāja seši apkalpes locekļi un deviņi cilvēki, kuri atradās uz zemes lidlaukā. Negadījumu klātienē vēroja aptuveni 250 000 skatītāju.

Šīs pašas sērijas lidmašīna 1976. gadā testa lidojumā cieta vēl vienu avāriju, kas arī lielā mērā tolaik iznīcināja Padomju varas ambīcijas par "Concorde" līdzinieku. Ar lidaparātiem gan notika vairāki komerciāli lidojumi – tiesa gan, tikai iekšzemes, kopskaitā ap 100 lidojumiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!