Foto: AFP/Scanpix
Automobiļu izmešu testu rezultātu viltošana ir rūpīgi jāizmeklē un atbildīgajiem jāsaņem atbilstošs sods, otrdien pieņemtajā rezolūcijā uzsver Eiropas Parlamenta (EP) deputāti.

Viņuprāt, izmešu testēšanas sistēma ir jāuzlabo: tai jānodrošina atbilstība ES izmešu robežvērtībām, un transportlīdzekļi, kas šīs normas pārsniedz, ir operatīvi jāidentificē. Viņi arī iesaka apsvērt ES līmeņa uzraudzības iestādes izveidošanu, informē EP preses sekretāre Latvijā Signe Znotiņa-Znota.

EP deputāti stingri nosoda jebkādu krāpšanos no autoražotāju puses, kā arī izsaka sarūgtinājumu par miljoniem patērētāju maldināšanu un kaitējumu sabiedrības veselībai un videi.

Rezolūcija ataino 6.oktobra debates un tika pieņemta ar 493 balsīm par, 145 pret un 25 atturoties.

Nesen atklātībā nonākušais skandāls var mest ēnu uz visu auto nozari, kas daudzās valstīs ir galvenais izaugsmes, inovāciju un nodarbinātības dzinējspēks, teikts rezolūcijā.

EP deputāti ir gandarīti, ka vairākās ES valstīs un arī citur pasaulē uzsākta izmeklēšana par auto izmešu testu viltošanu. Viņi atbalsta Eiropas Komisijas (EK) aicinājumu nacionālajiem uzraugiem īstenot visaptverošas pārbaudes. Atklājot neprecīzas ierīces, ES dalībvalstu atbildīgajām institūcijām jādara viss iespējamais, lai labotu situāciju un sodītu pārkāpējus.

Izmeklēšanā jāiesaista arī EK, kurai par to līdz 2016.gada 31.martam jāatskaitās EP.

EP mudina EK steigšus pieņemt un ieviest dzīvē izmešu līmeņa testēšanu reālās braukšanas laikā, turklāt - jākontrolē visu veidu izmeši.

Tāpat jāpārskata paraugu apstiprināšanas kārtība - lai gadījumos, kad pārsniegto izmešu normu dēļ iespējama transportlīdzekļa atsaukšana vai laišanas tirgū apturēšana, EK un ES valstu institūcijas varētu neatkarīgi pārbaudīt nacionālo iestāžu izsniegtos sertifikātus.

EP deputāti uzsver, ka visa atbildība par manipulācijām ar testu rezultātiem nav jāuzveļ uz attiecīgajiem darbiniekiem, un izmaksas, ko rada noteikumu pārkāpumi, jāsedz no uzņēmuma peļņas un dividendēm, pirms izskatīt jebkādu darbinieku atlaišanu.

Nejaušas izlases kārtībā ik gadu jāpārbauda reprezentatīva daļa tikko saražoto jauno modeļu, turklāt tam jānotiek reālās braukšanas laikā, uzstāj EP deputāti, kuri arī vēlas labāku auto tehniskā stāvokļa kontroli uz ceļiem.

Runājot par laboratorijās veiktajiem testiem, EP deputāti lūdz dalībvalstu iestādes vairs nebūt iecietīgām pret tādu praksi, kā piemēram, riepu piepūšanu virs normas, sānskata spoguļu noņemšanu, stereo iekārtu izņemšanu un citām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!