Foto: LETA

Saeima ceturtdien daļēji atbalstīja deputātes Jūlijas Stepaņenko (S) iesniegto priekšlikumu Izglītības likuma grozījumiem, nosakot, ka jānodrošina bērnu tikumiskā audzināšana atbilstoši Satversmes vērtībām.

Proti, priekšlikums paredz, ka izglītības sistēma nodrošina izglītojamā tikumisko audzināšanu, kas atbilst Satversmē ietvertajām un aizsargātajām vērtībām, īpaši tādām kā laulība un ģimene.

Latvijas Satversme nosaka, ka laulība ir savienība starp vīrieti un sievieti.

Savukārt priekšlikuma daļa, kas paredzēja aizliegt tādus mācību līdzekļus, kas var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko, estētisko, intelektuālo vai fizisko attīstību, neguva deputātu vairākuma atbalstu.

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Jānis Vucāns (ZZS) debatēs uzsvēra, ka priekšlikums komisijā atbalstīts ar minimālu balsu pārsvaru.

Savukārt priekšlikuma autore Stepaņenko norādīja, ka valsts joprojām sagaida no skolām, ka tās pašas atradīs pareizo ceļu pie harmoniskas sabiedrības veidošanas un pašas izstrādās nepieciešamās metodes skolnieku tikumiskajā izaugsmē. "Līdz ar to šo grozījumu nepieciešamība un savlaicīgums ir acīmredzams jebkuram Latvijas iedzīvotājam," viņa teica.

Izglītības un zinātnes ministrijas parlamentārais sekretārs Edvards Smiltēns ( V) aicināja normu neatbalstīt, vēršot uzmanību uz to, ka tā būs jāpiemēro skolu vadībai un skolotājiem. Turklāt jau pašlaik esot noteikts, ka izglītības iestādēs nedrīkst izmantot mācību līdzekļus un citus materiālus, kas ir pretrunā Satversmei, likumiem un citiem normatīvajiem aktiem.

Savukārt deputāts Aldis Adamovičs ( V) piebilda, ka, atbalstot šādu priekšlikumus, skolas literatūrā būtu jāaizliedz "Romeo un Džuljeta". Viņš esot tēlojis Romeo un varot pateikt, ka Džuljeta bija nepilngadīga.

Deputāte Ilze Viņķele ( V) pauda kritiku, ka priekšlikumam trūkst pamatojuma un tas ir pretrunā ar vairākiem normatīvajiem aktiem, jo liegs dažādas bērniem nepieciešamās zināšanas.

"Skola ir vieta, kur šīs zināšanas var nodrošināt izsvērtā, neitrālā veidā," viņa teica.

Pēc Viņķeles teiktā, priekšlikuma nepietiekamais pamatojums, veids, kad un kā tas tiek darīts, aizpilda vienu no šī Saeimas sasaukuma nelaimēm - satura trūkumu.

"Ja jūs gribat, lai cilvēki noticētu jūsu tikumībai, tad neplātieties ar to, ko mums visiem arī novēlu," sacīja Viņķele.

Deputāts Igors Pimenovs (S) vērsa uzmanību uz to, ka šāds priekšlikums ārpus tikumības atstāj homoseksualitāti, taču attieksme pret homoseksualitāti ir katra cilvēka personīgā lieta. "Ir slikti, ja šādu negatīvu attieksmi kaut vai netieši veicina normatīvais akts," viņš teica, minot, ka ierosinātajā normā saskatāmas pārkāpuma pazīmes.

"Ja tīšam grib, par absurdu var pārvērst pilnīgi visu," uzsvēra deputāte Inguna Rībena (NA), vērtējot izteikumus par to, ka priekšlikuma dēļ nāksies aizliegt dažādas tradicionālas grāmatas. "Pret idiotiem neviens likums nedarbosies," viņa secināja.

Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija iepriekš atbalstīja abas priekšlikuma daļas, nosakot, ka izglītības sistēma nodrošina izglītojamā tikumisko audzināšanu, kas atbilst Satversmē ietvertajām un aizsargātajām vērtībām, īpaši tādām kā laulība un ģimene.

Savukārt izglītības iestādēs būtu aizliegta tādu mācību līdzekļu un citu materiālu izmantošana vai izplatīšana, kuri var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību, paredz priekšlikums.

Otrajā lasījumā atbalstītie Izglītības likuma grozījumi arī paredz, ka valdība izdos noteikumus, kas regulēs valstiskās audzināšanas vadlīnijas izglītības iestādēs.

Plānots, ka valdība noteikts izglītības iestāžu, izņemot augstskolas, izglītojamo audzināšanas, tostarp valstiskās audzināšanas vadlīnijas, tādējādi sekmējot izglītojamo piederības sajūtu Latvijas valstij un tās pamatvērtībām, veicinot izpratni par demokrātiju un pilsoniskās līdzdalības iespējām, attīstot atbildības sajūtu pret sabiedrību un apkārtējo vidi un stiprinot izglītojamā nacionālo pašapziņu.

Jau vēstīts, ka Stepaņenko (S) iesniegusi priekšlikumu Izglītības likuma grozījumiem, lai aizliegtu tādus mācību līdzekļus, kas var negatīvi ietekmēt izglītojamā tikumisko attīstību.

Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile ( V) iepriekš aicināja priekšlikumu neatbalstīt.

Par likumprojektu Saeimai vēl jālemj trešajā, galīgajā lasījumā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!