Lai gan Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) veicamo darbu apjoms ir audzis, dienesta finansiālais un tehniskais nodrošinājums ir nepietiekošs, liecina Iekšlietu ministrijas (IeM) izstrādātais informatīvais ziņojums par VUGD modernizāciju un kapacitātes palielināšanu ugunsgrēku dzēšanas un glābšanas darbu jomā, kas ceturtdien tika pieteikts izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē.
Ziņojumā norādīts, ka kopš 1992.gada pavasara, kad stājās spēkā likums "Par ugunsdrošību", VUGD veic arī neatliekamos glābšanas un seku likvidēšanas darbus, lai gan finansiālais un tehniskais nodrošinājums ir nepietiekošs. Turklāt tiek plānots, ka no 2011. gada VUGD būs jādzēš arī meža ugunsgrēki.


Pēdējo 10 gadu laikā 3,8 reizes palielinājies neatliekamo glābšanas un seku likvidēšanas darbu apjoms (1998.gadā – 1359 glābšanas darbi, 2007.gadā – 5217 glābšanas darbi), bet par 60% - ugunsgrēku skaits (1998.gadā – 6143 ugunsgrēki, 2007.gadā – 10178 ugunsgrēki). Lauku rajonos strauji samazinājies pašvaldību ugunsdzēsēju komandu skaits (1990.gadā - 321 komanda; 2007.gadā – 200 komandas), kas vēl deviņdesmitajos gados piedalījās pat līdz 70% ugunsgrēku likvidēšanā rajonos. Tāpēc šobrīd tikai apmēram 75% gadījumos glābēji var pietiekami īsā laikā nokļūt izsaukuma vietā. Vairākos rajonos Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta autotransportam jābrauc 30-50 km no depo ēkas līdz notikuma vietai.


VUGD apsaimniekošanā pašlaik ir 94 depo ēkas, kas būvētas laikā no 1900. - 1960. gadam un ir fiziski un morāli novecojušas un ļoti sliktā tehniskā stāvoklī.


Kritiska ir arī situācija ar ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļiem un tehnisko aprīkojumu. VUGD rīcībā pašlaik ir 369 ugunsdzēsības un glābšanas automobiļi, pamatā uz ZIL-131 un ZIL-130 bāzes, no tiem 85% izgatavoti pēc bijušās Padomju Savienības standartiem un to ekspluatācijas termiņš ir beidzies. 78% no visiem ugunsdzēsības un glābšanas automobiļiem ir ekspluatācijā jau vairāk kā 11 gadus. No 27 VUGD rīcībā esošajām autokāpnēm 23 ir ekspluatācijā vairāk kā 20 gadus, bet no pieciem autopacēlājiem divi ekspluatācijā ir vairāk kā 20 gadus. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta rīcībā ir četri relatīvi jauni autopacēlāji (līdz 10 gadus veci), no kuriem divi atrodas Rīgā un to tehniskais stāvoklis ir apmierinošs. Transporta nolietojumu vēl vairāk paātrina tā intensīvais pielietojums, sliktais ceļu stāvoklis, neiekārtotās piebrauktuves pie ūdens ņemšanas vietām.


Pēdējo desmit gadu laikā VUGD varējis atļauties iepirkt tikai 47 ugunsdzēsības un glābšanas automobiļus un 21 par ugunsdzēsības automobiļiem pārbūvētu kravas automobili. Tāpat dienestam trūkst tehniskā aprīkojuma vides izlūkošanai, iekārtu darbinieku un iedzīvotāju dekontaminācijai, kā arī tehniskā aprīkojuma tehnogēno un dabas katastrofu seku likvidēšanai, glābšanas darbu veikšanai aizgruvumos, uz ūdens un ledus. Turpinoties šādai tendencei, VUGD tehniskā bāze pēc dažiem gadiem būs pilnībā sagruvusi. Lai to apturētu, nepieciešama vismaz 78% ugunsdzēsības automobiļu nomaiņa, bet pēc tam ik gadu nepieciešams iegādāties vismaz 20 jaunus ugunsdzēsības un glābšanas automobiļus.


Ar 2006. gadā piešķirtajiem līdzekļiem 2007. gadā VUGD vajadzībām līzingā tika iegādāts 71 speciāls ugunsdzēsības un glābšanas automobilis, tomēr ar to tika nodrošināta tikai apmēram 20% automobiļu nomaiņa.


VUGD arī nav iespējams nokomplektēt ar nepieciešamo darbinieku skaitu, jo salīdzinoši zemais atalgojums, paaugstinātais risks, darba aizsardzību prasībām neatbilstošās depo ēku telpas, nepietiekošais un mūsdienu prasībām neatbilstošais tehniskais nodrošinājums, nepietiekamais sociālais nodrošinājums attur cilvēkus pieteikties darbā dienestā. Personāla mainība 2007.gadā bija 6,3 %.


Lai risinātu VUGD problēmas, IeM plāno laikā no 2010. – 2019. gadam veikt esošo 94 depo ēku renovāciju, rekonstrukciju vai jaunu depo būvniecību esošo depo vietā, kā arī 42 jaunu depo ēku būvniecību. Iecerēts arī izveidot deviņus reģionālos atbalsta punktus uz lielajās pilsētās dislocēto depo bāzes. IeM veiktās aplēses liecina, ka VUGD ēku būvniecības, rekonstrukcijas un renovācijas darbu veikšanai kopā būs nepieciešami 198,3 miljoni latu, bet kapitālieguldījumiem - ugunsdzēsības un glābšanas automobiļu, tehniskā aprīkojuma un inventāra iegādei – 181,3 miljoni latu. Savukārt papildus uzturēšanas izmaksas - darbinieku atalgojums, formas tērpu, speciālo tērpu un ekipējuma iegāde, automobiļu apkopes un ekspluatācijas izdevumi, komunālie maksājumi - 2020.gadā un turpmākos gados pēc projekta realizācijas būs 26,8 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!