Vanšu tilta vanšu nokrāsošana ar speciālu lipīgu krāsu, kas paredzēta kāpelētāju atbaidīšanai, ir atkarīga no laika apstākļiem, pastāstīja Rīgas domes Satiksmes departamenta preses sekretāre Ieva Prauliņa.

Prauliņa informēja, ka krāsošanas darbiem būs nepieciešamas aptuveni divas dienas. Aizsargkrāsas uzklāšanai ir nepieciešama gaisa temperatūra plus 5 grādi pēc Celsija, tādēļ darbus būs iespējams veikt, kad tiem būs labvēlīgi laika apstākļi.

Jau ziņots, ka, lai novērstu iespēju nepiederošām personām kāpt pa Vanšu tilta vantīm, Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) uzdevis tās noklāt ar speciālu krāsu.

Pēc speciālistu domām, piemērotākais variants Vanšu tilta aizsardzībai būtu vanšu kūļu pārklāšana ar speciālu aizsargkrāsu. Šī krāsa veido biezu, slidenu, lipīgu un nežūstošu pārklājumu un saglabā savas īpašības arī augstā un zemā temperatūrā.

Šāds risinājums nebojātu tilta izskatu, turklāt, kā uzsver Satiksmes departaments, tam ir salīdzinoši zemas izmaksas - ap 1500 latu.

Prauliņa skaidroja, ka Vanšu tilta vantis tiks noklātas ar speciālu slidenu aizsargkrāsu, kas tiek ražota tieši tādam mērķim, lai apgrūtinātu nepiederošu personu uzrāpšanos uz vertikālām konstrukcijām. Rīgā paredzēts izmantot angļu firmas "COO-VAR" speciālo pārklājumu "Vandalene Anti-Climb". Pagaidām vēl nav noteikts, cik augstu vantis tiks krāsotas.

Aizsargkrāsa veido biezu, slidenu, lipīgu un nežūstošu pārklājumu, kas palīdzētu nodrošināt Vanšu tilta vertikālās infrastruktūras nepieejamību nepiederošām personām. Krāsa saglabā savas īpašības arī pie augstām - līdz plus 400 grādu un zemām - līdz mīnus 250 grādu gaisa temperatūrām.

Krāsai ir pieejami dažādi toņi. Tas sniedz iespēju aizsargkrāsas toni pielāgot vanšu tonim. Kā informē aizsargkrāsas "Vandelene Anti-Climb" izplatīšanas uzņēmuma SIA "Specials" pārstāvis Jānis Zalāns, aizsargkrāsai praktiski nav nekāda aromāta. Arī uzklājot uz virsmas, tā neizdalīs nekādu aromātu.

"Šī krāsa ir unikāls, inovatīvs produkts, kas kļuvis par spēcīgu nišas produktu tieši praktisko un videi draudzīgo īpašību dēļ - šī krāsa ir izstrādāta tā, lai ietekme uz vidi tiktu samazināta līdz minimumam. Turklāt tās ietekme pat nav salīdzināma ar to ietekmi, ko rada automašīnas, kas ik dienas šķērso tiltu," skaidro Zalāns.

Zalāns norāda, ka krāsas konsistence ir gēlveida, līdz ar to ir novērsti praktiski jebkādi huligānisma draudi. Tā nav viegli uzliesmojoša vai kā citādi viegli sabojājama.

Pēc viņa teiktā, pamatā noturīgums ir atkarīgs no krāsas pareizas uzklāšanas, bet līdzšinējā pieredze liecina, ka tā ir ļoti noturīga - bez atjaunošanas tā var noturēties vairākus gadus. Saskaņā ar citu valstu pieredzi, krāsojums visbiežāk jāatjauno tikai daļēji - piemēram, pēc tam, kad kāds pa to ir mēģinājis rāpies. Šādos gadījumos jāatjauno ir tikai tās vietas, kur ir bojājumi.

SIA "Specials" informē, ka šī aizsargkrāsa līdzīgiem mērķiem ir izmantota arī citās valstīs. Viens no spilgtākajiem piemēriem ir visā pasaulē labi zināmais Sanfrancisko tilts, ASV. Tas ir arī viens no pašnāvnieku iecienītiem objektiem. Aizsargkrāsa šim tiltam lielā mērā ir izmantota arī šī iemesla dēļ - lai novērstu iespējas tajā uzrāpties.

Tāpat šī aizsargkrāsa ir izmantota, piemēram, viesnīcu kompleksā Dubaijā, kur raksturīga augsta temperatūra. Šī aizsargkrāsa ir izmantota arī dažādos elektroapgādes objektos Francijā un Lielbritānijā. Pirmkārt, krāsa izmantota drošības nolūkos, lai nevienam nebūtu iespējams pie šī objekta piekļūt. Otrkārt, minētajos objektos krāsa tika izmantota arī, lai novērsu krāsainā metāla zādzības un žogu bojāšanu, demolēšanu ap objektiem, skaidro Zalāns.

Kā informē SIA "Specials", šī aizsargkrāsa ir sertificēta atbilstoši Lielbritānijas un ES normām. Turklāt Lielbritānijā EKO normu prasības ir augstākas nekā citur. Aizsargkrāsa neradot apdraudējumu putniem.

Pēc tam, kad kāds vantīs kāpējs oktobra beigās radīja pamatīgas satiksmes problēmas visā pilsētā, Ušakovs uzdeva Satiksmes departamenta direktoram Edgaram Strodam izstrādāt un iesniegt priekšlikumus, lai novērstu kāpšanu vantīs.

"Situācija, kad viena cilvēka dēļ tiek paralizēta puse pilsētas, nav pieļaujama. Beidzot ir jārīkojas, lai tādi gadījumi neatkārtotos," norādīja Ušakovs.

Satiksmes departaments ir analizējis dažādus risinājumus - žogu vai režģu izvietošanu, vanšu aptīšanu ar dzeloņstieplēm, dzeloņslokšņu vai aizsargsietu izmantošanu, dažāda veida barjeras uz vantīm.

Iepriekšējos domes sasaukumos jau notika mēģinājumi ierobežot rāpšanos vantīs, bet tā arī līdz galam nekas netika realizēts.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!