Foto: stock.xchng

Pretēji likumā noteiktajam, valsts un pašvaldību institūcijās darbinieku atlīdzības noteikšanā netiek ievēroti līdzvērtīgi nosacījumi, jo, pastāvot atšķirīgām budžeta iespējām, nodarbinātajiem ar līdzīgām amatu funkcijām tiek noteikta atšķirīga darba samaksa, secinājusi Valsts kontrole.

VK uzsver, ka, lai atlīdzības sistēma būtu efektīva, tai jānodrošina darbinieku motivācija sasniegt iestādes mērķus un jābūt cieši saistītai ar iestādes uzdevumu plānošanu un darbinieku darba izpildes novērtēšanu. Tāpēc VK ir sniegusi ieteikumu Finanšu ministrijai (FM) apzināt valsts iestādēm 2012.gadā apstiprinātos izdevumus atalgojumam un atbilstoši katrā iestādē noteiktajai darba samaksas politikai izvērtēt iestāžu finansiālās iespējas līdzvērtīgi, piemērot normatīvajos aktos noteiktās piemaksas darbinieku motivācijai.

VK ziņojumā vērš uzmanību arī uz pašas Finanšu ministrijas rīcību budžeta sagatavošanas gaitā, norādot, ka ministrija pretēji valdības noteiktajiem bāzes izdevumu palielināšanas nosacījumiem un bez pamatojuma ir palielinājusi izdevumus atlīdzībai 492 987 latu apmērā, pārdalot līdzekļus no budžeta programmas ”Valsts parāda vadība”.

Pabeidzot finanšu revīziju par Finanšu ministrijas sagatavoto 2011.gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem, ir sniegusi atzinumu ar vairākām iebildēm.

VK atzinumā norāda, ka pārskats visos būtiskajos aspektos saskan ar finanšu pārskatiem, no kuriem tas ir atvasināts, tomēr vienlaikus norāda uz neatbilstībām, kas ietekmē gada pārskatu. VK revīzijā nav guvusi pārliecību par krājumu atlikumiem 28,94 miljonu latu apmērā, jo Aizsardzības ministrija nav nodrošinājusi pietiekamu iekšējo kontroli pār klasificētā speciālā militārā inventāra uzskaiti, bet Veselības ministrija – kontroli pār medikamentu un medicīnisko materiālu uzskaiti.

Jau kopš 2006.gada VK ir norādījusi uz neatbilstošu Rīgas pilsētas pašvaldības Dienvidu tilta būvniecības izmaksu uzrādīšanu pārskatā, tās iekļaujot ilgtermiņa parādos piegādātājiem, kas neatbilst darījuma ekonomiskajai būtībai, jo darījums (saistības 279 817 707 latu apmērā pret tilta būvniecības finansētāju ”Deutsche Bank AG”) ir klasificējams kā aizņēmums.

Revīzijā pārbaudot pārskata sagatavošanas pareizību un darījumu atbilstību normatīvajiem aktiem, VK vērtēja finanšu vadības procesu valstī kopumā un valsts sektorā nodarbināto darba samaksas sistēmu. Revīzijas ziņojumā VK uzsver, ka arī pērn īstenotā valsts budžeta politika nav nodrošinājusi, ka valsts budžeta likumā tiek noteikts valsts politikas realizācijai nepieciešamais finansējums atbilstoši katrā budžeta programmā īstenojamo pasākumu vai pakalpojumu kopumam.

Rezultātā, lai gan ievērojami mazākos apmēros, vēl arvien ir pieļauti nodokļu avansa maksājumi (591 000 lati), avansa maksājumi aktivitātēs, kuru sākotnējais finansēšanas plāns paredzēja maksājumus tikai nākamajos periodos (9,39 miljoni latu), kā arī avansu maksājumi Eiropas Savienības fondu projektu īstenotājiem, kas nespēj tos izlietot normatīvajā aktā noteiktajos termiņos. VK secinājusi, ka no 2011.gadā avansos pārskaitītajiem 94,24 miljoniem latu līdz 2012.gada 4.jūlijam vēl nebija izmaksāti 35,12 miljoni latu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!