Foto: DELFI Aculiecinieks

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" tuvāko divu nedēļu laikā plāno sagatavot un noslēgt līgumu ar Čehijas firmu "Škoda Electric" par vismaz 125 jaunu trolejbusu iegādi 131,2 miljonu eiro (92,6 miljonu latu) vērtībā, taču arī pašam uzņēmumam vēl nav skaidrs, cik izmaksās finansējuma piesaiste šim darījumam.

Uz aģentūras LETA jautājumu, cik izmaksās finansējuma piesaiste trolejbusu iegādei, "Rīgas satiksme" atbildēja, ka "minētais līguma punkts ir apspriešanas stadijā". Uzņēmums iepriekš skaidrojis, ka trolejbusi tiks iegādāti uz nomaksu, pirkuma maksu ražotājam samaksājot astoņus gadu laikā no trolejbusu piegādes brīža, taču uz jautājumu, kādi būs nomaksas procenti, atbildi nespēja sniegt.

"Rīgas satiksmes" šā gada budžetā dažādu kredītu pamatsummas atmaksai paredzēti 14,8 miljoni latu, bet procentu maksājumiem - vēl 4,4 miljoni latu, kas ir "nedaudz zem 20% no uzņēmuma budžeta".

Tomēr šis apstāklis neietekmēšot turpmākos apjomīgos aizņēmumus trolejbusu un autobusu iegādei, un parādu atmaksas summa arī turpmāk nepārsniegšot noteikto 20% robežu. Uzņēmuma runasvīrs Viktors Zaķis skaidroja, ka lēmums par jaunu transportlīdzekļu iegādi nav pieņemts pēkšņi, bet gan ir paredzēts uzņēmuma investīciju plānos jau pirms vairākiem gadiem. Plānojot jaunus iepirkumus, "Rīgas satiksmes" ilgtermiņa stratēģija paredz parādsaistību īpatsvaru saglabāt ap 20% no "Rīgas satiksmes" budžeta, un jaunās parādsaistības iekļausies šajos ierobežojumos, noslēdzoties vecāku parādu atmaksas termiņiem.

Papildu saistības 92,6 miljonu latu aizņēmums trolejbusu iegādei arī neietekmēšot iespējas piesaistīt finansējumu autobusu iegādei.

"Trolejbusu un autobusu iepirkumi bija iekļauti kopējā Rīgas satiksmes Investīciju plānā, un to izmaksas tiek rēķinātas budžetā ilgtermiņā. Saskaņā ar izsludināto iepirkuma procedūru trolejbusu iepirkumā atliktais maksājums tika noteikts sešus mēnešus no līguma noslēgšanas brīža," skaidro uzņēmuma speciālisti.

Plašākas diskusijas par plānoto pirkumu pagaidām netiek plānotas. Uz jautājumu, vai pirms līguma slēgšanas tas tiks apspriests Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā vai kādā Rīgas domes sēdē, lai domes deputāti varētu iepazīties ar darījuma detaļām, uzņēmums norāda, ka saskaņā ar Rīgas domes noslēgto Pasūtījuma līgumu un apstiprinātajiem investīciju plāniem līguma slēgšanas procedūra ir uzdota "Rīgas satiksmei".

Trolejbusu un autobusu iepirkuma konkursos iesniegtie piedāvājumi tika atvērti 31.janvārī. Vienīgo pieteikumu par trolejbusu piegādi komisija vērtēja gandrīz piecus mēnešus, bet trīs piedāvājumus par autobusu piegādi plānots izvērtēt pusgada laikā, līdz 31.jūlijam.

Gan trolejbusu, gan autobusu iepirkumu, tāpat kā pārējos "Rīgas satiksmes" iepirkumus, vērtē pastāvīga Iepirkuma komisija, kuras sastāvā ir "Rīgas satiksmes" infrastruktūras uzturēšanas un attīstības direktors Igors Volkinšteins, "Rīgas satiksmes" pakalpojumu attīstības un pārdošanas direktors Igors Žagars, "Rīgas satiksmes" infrastruktūras uzturēšanas un attīstības direktora vietnieks Egils Dīriņš, "Rīgas satiksmes" tehniskā atbalsta direktora vietnieks remonta jautājumos Osvalds Maksimovs, "Rīgas satiksmes" Būvniecības nodaļas vadītāja Ludmila Kovaļska un "Rīgas satiksmes" Juridiskās daļas vadītājs Didzis Stepe. Šī komisija vērtē visus "Rīgas satiksmes" izsludinātos iepirkumus.

Kā liecina aģentūras LETA arhīva informācija, Volkinšteins 2009.gada maijā zaudējis "Rīgas satiksmes" valdes locekļa amatu par pieļautajām kļūdām iepriekšējā vērienīgajā trolejbusu iepirkumā - neuzmanības dēļ sajaucot latus ar eiro, bankā tika paņemts mazāks kredīts, nekā ir nepieciešams. Volkinšteins par problēmu zinājis, bet nav informējis nedz uzņēmuma valdi, nedz padomi. Pēc atbrīvošanas no amata viņš turpināja darbu "Rīgas satiksmē" kā attīstības direktors un tagad vada uzņēmumu iepirkuma komisiju.

Arī Žagars un Dīriņš iepriekš bijuši "Rīgas satiksmes" valdē, taču amatu zaudēja 2009.gadā, kad pēc pašvaldību vēlēšanām nomainījās Rīgas domes vadība, kas uzņēmuma valdi nomainīja ar LPP/LC un politiskās apvienības "Saskaņas centrs" biedriem.

Jau ziņots, ka "Rīgas satiksme" ir paziņojusi trolejbusu iepirkuma procedūras uzvarētāju - "Škoda Electric", kas piedāvā trolejbusu "Škoda 27 TR Solaris" piegādi. Iepirkuma procedūras rezultātā tika noteikta maksimāli pieļaujamā iepirkuma summa 131,8 miljoni eiro (aptuveni 92,63 miljoni latu) par vismaz 125 trolejbusu iegādi, vienlaikus paredzot, ka par šo summu var tikt pieprasīti papildus 38 trolejbusi. Zaķis stāstīja, ka tādējādi iepirkuma summa un transportlīdzekļu skaits var tikt samazināts līguma izpildes laikā, taču viņš pagaidām nevarēja paskaidrot, no kādiem apstākļiem un lēmumiem tas atkarīgs.

Līguma summu paredzēts atmaksāt kā līzinga maksājumus astoņu gadu laikā, taču pašam uzņēmumam vēl nav skaidrs, kādi būs šī darījuma procenti.
Kā ziņots, trolejbusu iepirkums raisījis pastiprinātu uzmanību dārdzības dēļ. Viens 12 metrus garš "Škoda" trolejbuss iepriekšējā iepirkumā 2009.gadā maksāja 490 000 eiro (344 000 latu), kas ir gandrīz divreiz mazāk nekā šā gada piedāvājumā - viena trolejbusa iegāde izmaksās vairāk nekā 808 000 eiro (568 000 latu).

""Rīgas satiksmes" trolejbusu iepirkumā cenu nosaka tas, ka visi trolejbusi ir 18 metrus garie, kas visiem ražotājiem ir aptuveni par 50% dārgāki nekā 12 metrus garie. Šobrīd maksimāli iespējamo iepirkuma cenu trolejbusiem veido trolejbusu bāzes modelis, kā arī papildu aprīkojums, kas paredzēts tehniskajā specifikācijā, - visi Rīgas trolejbusi tiks aprīkoti ar dīzeļģeneratoriem, kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, video novērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamām rezerves daļām 150 000 kilometru nobraukumam, kas ir vairāk nekā 2 gadu nobraukums, utt.," skaidro "Rīgas satiksme".

Uzņēmuma "Škoda" mājaslapā atrodamā informācija liecina, ka arī Slovākijas pilsētai Prešovai jauni trolejbusi vēl pirms pāris gadiem izmaksājuši krietni lētāk, nekā grasās maksāt "Rīgas satiksme". No 2011. līdz 2014.gadam paredzēts piegādāt 20 "Škoda 30 Tr SOR" un "Škoda 31 Tr SOR" trolejbusus, no kuriem 15 ir 18 metrus gari un pieci - 12 metrus gari. Prešovai šis darījums izmaksājis 235 miljonus čehu kronu jeb 9,1 miljonu eiro (6,4 miljonus latu).

Zaķis norādīja, ka Prešovas gadījumā runa ir par cita tipa trolejbusiem, kā arī to tehniskā specifikācija "Rīgas satiksmei" neesot zināma, tādēļ to komentēt nav iespējams.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!