Pēc nedēļas Liepājs sāksies dažāda izmēra priekšmetu izcelšana no Liepājas Karostas kanāla desmit hektāru platībā. Izcelšana noritēs plašāku kanāla attīrīšanas darbu ietvaros, portālu "Delfi" informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde (SEZ).

Pirmdien, 29.septembrī, Liepājas SEZ ar SIA "Jūras vējš" parakstīja līgumu par pilotprojekta "Liepājas ostas Karostas kanāla izpētes pilotprojekts lielo un mazo tehnogēno priekšmetu izcelšanas tehnoloģiju noteikšanai" īstenošanu. Darbi kopumā izmaksās 398 321,70 eiro bez PVN.

Pilotprojektam izraudzīta teritorija desmit hektāru platībā Karostas kanāla teritorijā, kas ir raksturīga visam kanālam. Izpētes rezultātā ir apzināti lielāki un mazāki priekšmeti, turklāt, ja kanāla vidējais dziļums ir deviņi metri, tad šajā teritorija atrodas L burta padziļinājums līdz 13 metriem, kur dūņu kārta ir biezāka un sasniedz pat divus metrus.

"Karostas kanāls ir pilsētai un ostai svarīgs objekts, diemžēl ar vēsturisku piesārņojumu un, kamēr tas nav attīrīts no dažāda lieluma priekšmetiem un kamēr nav izsmeltas piesārņotās nogulsnes, ikdienā pastāv dažādi vides riski. Aicinām iedzīvotājus būt saprotošiem darbu veikšanas periodā, jo skaidrs, ka veicot priekšmetu izcelšanu, piesārņotās dūņas tiks izkustinātas un var radīt nepatīkamas smakas un piesārņojumu kanāla ūdens virskārtā," norāda Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieka vietnieks Jānis Lapiņš.

Jau tuvākajā laikā Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde izsludinās vēl vienu iepirkumu, lai noskaidrotu labāko tehnoloģiju dūņu izsmelšanai un noglabāšanai aiz rievsienas, bet jau nākamgad plānots izcelt nogrimušos priekšmetus visā atlikušajā Karostas kanāla teritorijā.

1992. un 1995.gadā veiktā izpēte liecina, ka piesārņojuma pamatmasa ir radusies Padomju Savienības bruņoto spēku darbības rezultātā. Līdz šim veiktā izpēte rāda, ka ar naftas produktiem un smagajiem metāliem – dzīvsudrabu, arsēnu, svinu, cinku, varu, kadmiju un selēnu - ir piesārņoti aptuveni 650 000 kubikmetri Karostas kanāla gultnē esošu dūņu un smilšu sanesu nogulumu. Karostas kanāla piesārņoto nogulumu biezums mainās robežās no 0,2 līdz 2,2 metriem, to vidējais biezums - 0,6 metri. Piesārņojuma koncentrācija un slāņa biezums ir lielāks kanāla austrumu daļā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!