Portāls "Delfi" šonedēļ jau ziņoja par kādu iespējamu incidentu Rīgas kebabu ēstuvē, proti, kāda bijusī ēstuves darbiniece vaino fiziskā vardarbībā savu priekšnieku - ārvalstnieku. Tagad ar savu notikušā versiju ar portālu "Delfi" sīkāk izlēma dalīties pats ēstuves īpašnieks, kurš gan vēlējās saglabāt anonimitāti. Vīrietis kā galveno konflikta cēloni min naudu - 17 gadus vecā meitene un viņas māte centušās no viņa izspiest morālo kompensāciju.

Kebabu ēstuves īpašnieks ir no kādas Dienvidāzijas valsts, bet Latvijā ieradies no Anglijas pirms teju trim vai četriem gadiem.

Pēc tam, kad viņš atklājis savu vēlmi Latvijā uzsākt biznesu, viņa draugi-latvieši centušies vīrieti atrunāt, norādot, ka paši Latviju pamet, lai meklētu darbu citur. Taču viņš nolēmis mēģināt, jo viņam patikuši latvieši, kas bijuši draudzīgi.

Pirmais konflikts

Šāds konflikts kā ar 17 gadus veco Inesi (vārds mainīts) kebabu ēstuves īpašniekam gadījies pirmo reizi. Uzņēmējs stāsta, ka līdz šim lielākās problēmas bijušas saistītas ar dažādām pārbaudēm no valsts iestāžu puses - tiklīdz kāds uzraksta sūdzību, dienests ierodas kebabu ēstuvi pārbaudīt. "Bijuši gadījumi, kad ēstuve pārbaudīta pat trīs reizes nedēļā, kamēr citi vietēji uzņēmēji atzinuši, ka viņu uzņēmumos šādas pārbaudes nav vispār," stāsta saimnieks.

Dienā, kad izcēlies konflikts - šā gada 11. jūlijā - kebabu ēstuves īpašnieks nav bijis uz vietas uzņēmumā. Viņš saņēmis zvanu no kādas darbinieces, kura redzējusi, kā Inese spiedusi zīmodziņu uzņēmuma akcijas lapiņā, kur tiek krāti bonusa punkti bezmaksas kebaba saņemšanai, un lapiņu ielikusi savā kabatā.

Šo stāstu apliecina arī kāda darbiniece - jauna meitene, kura pievienojas ēstuves īpašnieka tikšanās laikā ar portālu "Delfi". Pēc meitenes teiktā, viņa strādājusi kopā ar Inesi un redzējusi, ka Inese spiedusi zīmodziņu uzņēmuma akcijas lapiņā, un kā ielikusi to savā kabatā. Darbiniece kopā ar kolēģi Inesei vaicājuši, kāpēc viņa tā dara un pēc tam par notikušo ziņojuši priekšniekam.

Tovakar kopumā kebabu ēstuvē strādājuši trīs cilvēki. 

Bilde kā brīdinājums

Darba dienas beigās īpašnieks ieradies ēstuvē, lai paņemtu ietirgoto naudu. "Ēstuvē bija trīs klienti, tāpēc es Inesi aicināju uz pārrunām citā telpā. Tad es viņai lūdzu, lai parāda kabatas. Sākotnēji viņa atteicās to darīt, bet pēc brīža izņēma no kabatas uzņēmuma lapiņu ar zīmogiem," atminas saimnieks. Inese darba devējam skaidrojusi, ka šādi rīkojusies aiz gara laika, jo viņai neesot bijis, ko darīt.

"Uzreiz pēc tam es piezvanīju menedžerei. Inese menedžerei lūdza, lai viņu neatlaiž, jo darbs viņai ļoti nepieciešams," stāsta īpašnieks. Viņš piekritis, ka Inese turpina strādāt ar norunu, ka šāda rīcība neatkārtojas.

Pēc tam Inese atgriezusies darbā. Īpašnieks uzsver - ēstuvē joprojām bijuši klienti, kas nepieciešamības gadījumā varētu liecināt par notikušo.

Priekšnieks gan atzīst, ka Inesi nofotografējis, un pēc brīža foto ievietojis "WhatsApp" čatā kā brīdinājumu citiem kolēģiem. Šajā grupā ēstuvju darbinieki dalās ar dažāda veida informāciju, piemēram, ja nepieciešams kaut ko iegādāties utt., kā arī dažādām bildēm.

"Runa nav par vienu kebabu, bet gan par principu... Mums jau ir bijušas problēmas, kad cilvēki vilto šos zīmogus," skaidro priekšnieks, norādot, ka personāls drīkst ēst kebabus bez maksas, bet atsevišķi darbinieki izmantojuši zīmodziņus, lai sagādātu bezmaksas kebabus saviem draugiem.

Bildes īpašnieks parāda arī portālam "Delfi" un tajā redzama meitene, kura cenšas slēpt savu seju. Redzams, ka bilde ielikta pulksten . Tās parakstā norādīts, ka Inese ēstuvē strādā tikai pāris dienas, bet jau paveikusi ko šādu.

Tad Inese norādījusi, ka bilde viņu aizvaino un būtu jāizņem.  "Kā tas varbūt aizvainojoši? Ja tu esi izdarījis kaut ko nepareizi, tev tas jāatzīst," saka īpašnieks. Vēlāk Inese menedžerei esot paziņojusi, ka vairs neturpinās darbu.

Meitene, kas strādāja kopā ar Inesi, norāda - saruna ar priekšnieku ilgusi aptuveni piecas minūtes, un, kad viņi atgriezušies, Inese esot izskatījusies normāli, taču bijusi dusmīga par radušos situāciju un to, ka viņas bilde ielikta kopējā čatā.

Vēršas policijā

Saskaņā ar ēstuves saimnieka teikto, tieši pēc fotogrāfijas publiskošanas Inese draudējusi vērsties policijā un viņa arī esot šantažējusi ēstuves īpašnieku,  prasot morālo kompensāciju, turklāt vērsusi īpašu uzmanību uz to, ka viņš ir ārzemnieks.

Ēstuves menedžere portālam "Delfi" apstiprina īpašnieka versiju - viņš menedžerei zvanījis un tad vēlāk iedevis telefonu Inesei, kura ar viņu pārrunājusi iepriekšminēto starpgadījumu ar akcijas zīmodziņiem.

Inese savu vainu esot atzinusi, bet vēlāk pati jau zvanījusi un teikusi, ka pamet darbu. Menedžere portālam „Delfi"  Ineses izturēšanos raksturo kā diezgan agresīvu. Turklāt jau vēlāk Inese menedžerei sūtījusi īsziņas, draudot vērsties policijā un prasot naudu kā kompensāciju par morālo kaitējumu. Menedžere īsziņas saglabājusi un tās parāda arī portālam "Delfi".

"Vai nu viņš man dod naudu par morālo kaitējumu, vai es zvanu policijai. Viss! Un tur jābūt vienkārši debilam cilvēkam, lai kaut ko tādu izdarītu," teikts vienā no īsziņām. Menedžere apliecina, ka ieteikusi Inesei ar ģimeni vērsties policijā, jo no uzņēmuma puses pārkāpumu nav un sūdzēties likumsargiem ir viņu tiesības.

Lielāko izbrīnu gan viņa pauž par to, ka runas par fizisku ietekmēšanu parādījušās tikai tagad, savukārt sākotnēji viņa par to menedžerei neko neesot teikusi. Sūdzības par Inesi bijušas arī viņas iepriekšējā darbavietā, norāda menedžere.

Arī vēlāk Inese menedžerei vairākkārt zvanījusi, tostarp, vaicājot, kad viņai tiks izmaksāta alga. Saimnieks uzsver - nepieciešams laiks, lai grāmatvedība veiktu aprēķinus un alga tiks izmaksāta noteiktā datumā, kas Inesei arī vairākkārt ticis teikts.

Īpašnieks norāda, ka vēlāk abi ar uzņēmuma menedžeri arī paši nolēmuši vērsties policijā saistībā ar Ineses draudiem  - par kaitējumu reputācijai, taču policijas darbinieki atzinuši, ka iesniegumu gan viņi var iesniegt, bet diez vai lietu būs iespējams ierosināt.

"Policiste atzina, ka šajā gadījumā runa ir par bērnišķīgu uzvedību un ieteica Ineses īsziņas ignorēt, un izmaksāt algu noteiktajā laikā," saka saimnieks.

Gatavs izdrukām

Kebabu ēstuves īpašnieks uzsver, ka stāstu var apliecināt arī telekompānijas izdrukas - cik ilgs bija viņa zvans menedžerei, kura arī runāja ar Inesi, tāpat iespējams pārbaudīt to, kad fotografēta bilde un kad tā ielikta čatā. Tas viss notika mazāk nekā 10 minūšu laikā, viņš uzsver.

"Vai 10 minūšu laikā varēja notikt tas, ko viņa saka - sišana un viss pārējais?"  retoriski vaicā saimnieks. "Stāsts nav loģisks - laiks, kad viņa runāja ar menedžeri un laiks, kad mēs publicējām bildi. Tajā nav loģikas," viņš saka un piebilst - meitene un viņas mamma atzīst, ka Inese aiz garlaicības ir spiedusi zīmogus uzņēmuma akcijas lapiņā un likusi tās kabatā, bet viņa tagad pati izliekas par upuri.

Līdzīgas problēmas īpašnieks saskatījis zādzību gadījumos - atbilstoši likumam, ja prece nav iznesta no veikala, zādzība nav notikusi. "Kā tas var būt," neizprati pauž uzņēmējs. "Tie ir dubultie standarti. Darbinieks ir labāk aizsargāts nekā investors, uzņēmējs," viņš saka, lūdzot, lai cilvēki „nespriež par grāmatu pēc vāka".

Saimnieks arī pauž sarūgtinājumu par radušos situāciju un to, kā uz vienas puses stāstu reaģējuši daudzi cilvēki. "Cilvēki bez pierādījumiem, apstiprinājuma, komentēja to visu un sniedza savu vērtējumu kā advokāti vai tiesneši," viņš sarūgtināts saka.

Nenošķirt no citiem

 "Ārvalstu studentus Latvijā mēdz saukt par pērtiķiem, bet viņi maksā naudu par mācībām. Mums varbūt ir atšķirīga ādas krāsa, bet mēs visi esam cilvēki. Ja viņi ir šeit atbraukuši, atbildīgās iestādes ir izsniegušas viņiem uzturēšanās atļauju, viņi maksā naudu par mācībām, uzturēšanos, dzīvokli. Tas nāk par labu Latvijas ekonomikai," skaidro ēstuves īpašnieks, minot, ka problēmai ir vienkāršs risinājums - ja ar šiem cilvēkiem ir kādas problēmas, viņiem var neizsniegt studentu vīzas.

Turklāt, ja arī imigrants izdara kaut ko sliktu, tas nenozīmē, ka visa viņu kopiena vai šīs valsts iedzīvotāji ir slikti. "Neesiet tik šauri domājoši," uz plašāku skatu aicina kebabu ēstuves saimnieks, skubinot arī nošķirt imigrantus un bēgļus - ir cilvēki, kas Latvijā rada biznesu un veicina valsts ekonomiku. "Es radu darbavietas latviešiem, cilvēki strādā, mēs maksājam nodokļus," viņš uzsver.

"Viņi sauc mūs par imigrantiem, lai arī mana sieva ir latviete, mans dēls ir latvietis," emocionāli uzsver ēstuves saimnieks. Viņš atzīst, ka sākt biznesu Latvijā bija ļoti grūti, īpaši birokrātijas dēļ, un daudzi draugi latvieši viņu brīdinājuši, ka bizness var neizdoties un gaidāms bankrots. Taču viņš nolēmis mēģināt, jo viņam patikuši latvieši, kas bijuši draudzīgi.

Arī tagad ārzemnieka vērtējumā latvieši ir draudzīgi, un vien atsevišķos gadījumos nācies sastapties ar negatīvu attieksmi.

Ēstuves īpašnieks uzsver, ka Inese saņems algu noteiktajā datumā. Vērtējot izlīguma iespējamību, uzņēmējs saka: "Ja viņa grib to [lietu] izbeigt šeit, lai notiek. Ja viņa grib iesaistīt policiju, varam to kārtot tā, mums no tā nav bail". Runājot par to, ka Inesi varētu iesūdzēt tiesā par kaitējumu uzņēmuma reputācijai, īpašnieks atzīst, ka gaida policijas lēmumu.

Pēc tam uzņēmums rīkosies tālāk, jo, pretējā gadījumā, "ikviens var jebkurā gadījumā nezin ko pateikt".

Piekrīt izdrukām

Savukārt Ineses mamma portālam "Delfi" atkārtoti uzsvēra – viņai un meitai nav bijusi doma izspiest no īpašnieka naudu, bet gan panākt to, lai kāds pievērš uzmanību ēstuvē notiekošajam.

Pēc Intas (vārds mainīts) teiktā, ēstuves īpašnieks nestāsta par to, kādas bijušas šīs pārrunas. Viņa atkārtoti norāda – pārrunu laikā priekšnieks Inesi fiziski iespaidojis. Turklāt patiesībai neatbilstot fakts, ka meitene pēc tam turpinājusi darbu. "Inese savu vainu atzina un tas ir tikai loģiski, ka viņa uztraucās par savu darbu, jo nemaz jau nav tik viegli to atrast," viņa piebilst.

Meitenes mamma arī atbalsta domu par telekompānijas izdruku pieprasīšanu, sakot – tad vismaz būs kāda skaidrība. 

Savukārt par algas izmaksas kavēšanos viņa saka – saskaņā ar likumu, ja darbinieks atlaists no darba, alga ir jāizmaksā divu darba dienu laikā, nevis mēnesi jākārto grāmatvedības papīri kā tas notiek kebabu ēstuvē.

Jau vēstīts, ka saskaņā ar meitenes mammas Intas stāstīto 11. jūlija vēlā vakarā viņai piezvanījuši bērni no Rīgas un pastāstījuši, ka 17 gadus veco Inesi piekāvis viņas darba devējs - ārvalstnieks no kādas Dienvidāzijas valsts.

Pēc mātes stāstītā, meitene strādājusi kebabnīcā, un vēlā vakarā viņas priekšnieks meiteni pasaucis uz kādu no telpām, kur viņu fiziski ietekmējis jeb piekāvis.

Māte atzīst, ka Inese patvaļīgi saspiedusi zīmogus akcijas lapiņā, bet nebija izmantojusi iespēju apēst bezmaksas kebabu, līdz ar to materiālie zaudējumi uzņēmumam nav nodarīti.

Ekspertīze, kas noteiks miesas bojājumu nodarīšanas pakāpi, gan nozīmēta vien divas nedēļas pēc notikušā, kad jau lielākā daļa traumu bija sadzijusi. Tomēr emocionālā trauma meitenei ir ļoti smaga. Valsts Bērnu Tiesību aizsardzības inspekcijas speciālisti meitenei noteikuši arī 10 psihologa konsultācijas.

Inta iepriekš portālam "Delfi" uzsvēra, ka nekāda nauda no ēstuves īpašnieka netiek prasīta.

Saistībā ar notikušo Valsts policijā ir saņemts iesniegums - tas ir par iespējamu nepilngadīgas personas fizisku iespaidošanu darbavietā. "Pašlaik policijā uzsākta administratīvā lietvedība, kuras ietvaros cietušajai veiktas ekspertīzes, lai noskaidrotu jautājumu par miesas bojājumu esamību un to smaguma pakāpi," skaidroja policijā.

Par tālāko lietas virzību plānots lemt pēc ekspertīžu atzinuma saņemšanas. Pagaidām sīkāku informāciju par lietu, tostarp to, vai tiešām iespējamais vaininieks ir meitenes priekšnieks, Valsts policija nesniedz.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!