Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Ukrainas medijs TSN publicējis atšifrējumu no drošības dienestiem iegūtam sarunu ierakstam starp Teherānas lidostas dispečeri un Irānas lidmašīnas pilotu, kurš, gatavojoties nosēsties, redzējis, kā tiek raidīta raķete pa Ukrainas pasažieru lidmašīnu "Boeing 737".

Ukrainas lidsabiedrības "Ukraine International Airlines" pasažieru lidmašīna "Boeing 737" ar 176 cilvēkiem uz klāja avarēja 8. janvārī dažas minūtes pēc pacelšanās no Teherānas lidostas. Lidaparāts bija ceļā uz Kijevu. Teherāna vairākas dienas apgalvoja, ka avārijai, visticamāk, bija tehniski iemesli, bet 11. janvārī atzina, ka lidmašīna ir notriekta kļūdas dēļ ar pretgaisa aizsardzības raķeti. Vēlāk Irāna atzina, ka pa lidmašīnu tika raidītas divas raķetes.

Irānas skaidroja, ka pretgaisa aizsardzības operators pasažieru lidmašīnu notreica kļūdas dēļ, noturot to par amerikāņu spārnoto raķeti.

TSN rīcībā nonākušais sarunu ieraksts liecina, ka Irānas amatpersonas un atbildīgie dienesti, iespējams, jau no paša sākuma zināja, ka lidmašīna ir notriekta.

Ukrainas lidmašīna no Teherānas lidostas pacēlās 8. janvārī pulksten 6.20. Tajā pašā laikā lidostā uz nosēšanos devās Irānas kompānijas "Aseman Airlines" pasažieru reiss EP3768, kura pilots redzēja raķeti.

TSN ieraksta atšifrējums


Dispečers: Labrīt, "Ukrainas Starptautiskās gaisa līnijas" 752 (nav skaidri saklausāms), noteikts, jūsu izlidošanas augstums 260, virzāties uz 6000 pēdām, pagriezt pa labi.

Dispečers: Pēc 6000 pēdām virziens uz Paroku.

Pilots EP3768: Gatavojamies nosēsties no ziemeļiem, 3768.

Dispečers: Labrīt, 3768.

Dispečers: "Aseman" 3798 (neskaidri), noteikt 3343 no kreisās, līmenis 110.

Pilots EP3768: Borts 3768 uz sakariem.

Pilots EP3768: Dodamies uz nosēšanos no ziemeļiem, 3768.

Pilots EP3768: Nē, kungs?

Pilots EP3768: Zona 320 lidojumam aktīva?

Dispečers: GPS (neskaidri)

Pilots EP3768: Maršrutā uzliesmojums kā no raķetes. Kam tādam tur jābūt?

Dispečers: Zona 320? Cik jūdzes? Kur?

Pilots EP3768: Precīzi nevaru pateikt. Bet es domāju tas ir pie Paiamas (lidosta), Karadža (pilsēta).

Dispečers: Cik jūdžu? Kur?

Pilots EP3768: Es tagad redzu gaismu, kā tā lido no turienes.

Dispečers: Par neko tādu mūs neinformēja.

Dispečers: Kā izskatās? Kam tā gaisma līdzinās?

Pilots EP3768: Tā gaisma noteikti ir no raķetes.

Dispečers: Tā taču nelido pilsētas (Teherānas) virzienā, ne?

Pilots EP3768: Iespējams... Nē, nē no pilsētas puses izlidoja.

Dispečers: Mums neko neziņoja, bet turpiniet novērot.

Pilots EP3768: Labi. Ieeju nosēšanās kursā.

Dispečers: "Ukrainas Starptautiskās gaisa līnijas" 752, sakari.

Dispečers: "Ukrainas Starptautiskās gaisa līnijas" 752, sakari.

Dispečers: "Ukrainas Starptautiskās gaisa līnijas" 752, sakari.

(pieprasījuma atkārtojas vairākas reizes, atbildes nav)

Dispečers: "Aseman" 3768, 9000 (neskaidri), kurss uz nosēšanos.

Dispečers: "Aseman" 3768, viss, vairs neko tur augšā neredzat?

Pilots EP3768: Inženiera kungs, mēs redzējām sprādzienu, uzliesmojumu no sprādziena, nesaprotam, kas tas bija.

Dispečers: Mēs noteikti nezinām.

Pilots EP3768: Mūsu kursā viss normāli?

Dispečers: Jā, nedomāju, ka jums būs kādas problēmas.

Pilots EP3768: Dod Dievs!

Pēc sarunu ierakstu noplūšanas Irāna paziņojusi, ka pārtrauc Ukrainai izsniegt informāciju aviokatastrofas lietā – minētais ieraksts bijusi daļa no Teherānas iesniegtajiem izmeklēšanas pierādījumiem, ziņo aģentūra UNIAN.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!