Foto: Reuters/Scanpix

Ar prokremlisku tīmekļa troļļu palīdzību Rietumu mediju komentāru sadaļās tiek veikta vērienīga ietekmes operācija sabiedrības viedokļa ietekmēšanai Krievijas interesēs, secinājuši britu Kārdifas Universitātes Noziedzības un drošības pētniecības institūta pētnieki.

Par mērķiem šajā operācijā kļuvuši vismaz 32 ievērojami ziņu mediji 16 valstīs, tostarp britu "Mail Online". "Express" un "The Times", vēsta raidsabiedrība BBC. Komentāri pēc tam izmantoti par pamatu stāstu radīšanai krievu valodas medijos, turklāt tie tālāk izplatīti ar sociālo tīklu palīdzību.

Šī taktika izmantota kā minimums kopš 2018. gada un pašlaik troļļu uzmanība ir pievērsta ASV un sabiedroto iziešanai no Afganistānas.

Pētnieki min piemēru ar vienu "Mail Online" rakstu par "Taliban" panākumiem Afganistānā, kas saņēmis 2500 tīmekļa lietotāju komentārus, no kuriem daļa, kā tiek uzskatīts, radīti organizētas kampaņas rezultātā. Pēc tam, izvēloties dažus ierakstus, Krievijas medijos tapušas ziņas ar virsrakstu "Briti "Taliban" nākšanu pie varas salīdzina ar Rietumu civilizācijas beigām".

Šis ir tikai viens no 18 rakstiem par Kabulas krišanu, kas Krievijas medijos radīts, izmantojot Lielbritānijas un ASV ziņu portālos ierakstītos komentārus. Izvēlētie ieraksti atbalsta Krievijas naratīvu par liberālās demokrātijas beigām, NATO neveiksmēm, vai sasaista Afganistānas notikumus ar Rietumu vēlmi aizsargāt Ukrainu, norāda pētnieki.

Izmantojot stila atpazīšanas paņēmienus, konstatēts, ka daži lietotāju konti tiek izmantoti organizētai prokremliska satura izplatīšanai. Dažkārt citi komentētāji šos ierakstus identificējuši kā Krievijas troļļu darbu, bet vairumā gadījumu atbildes šīm apsūdzībām no troļļa puses neseko.

Pēc tam Krievijas mediji no šiem komentāriem rada stāstus, ko var raksturot ar virsrakstu "Briti domā X vai Y". Publikācijas radītas tā, lai radītu iespaidu par Rietumu valstu pilsoņu plašu atbalstu Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam vai viņa politikai.

Pārsvarā šie stāsti tiek publicēti Krievijas medijos, taču nokļūst arī Eiropas valstīs, piemēram, Bulgārijas ziņu resursos. Tālāk ziņas tiek izplatītas caur sociālajiem tīkliem un "Telegram" kanāliem.

Kārdifas Universitātes profesors Martins Inness skaidro, ka šajā ietekmēšanas kampaņā tiek izmantots apstāklis, ka tradicionālajiem ziņu medijiem nav tik spēcīgas drošības sistēmas daudzu viltus profilu radīšanas novēršanai, kā tas ir sociālo tīklu platformās.

Pētījumā atrasts viens jūnijā radīts komentētāja konts, kas 69 reizes mainījis savu atrašanās vietu un 549 reizes mainījis identitāti.

"Ir novērota tendence domāt par ietekmes operācijām tikai kā viltotu sociālo mediju kontu apgrozīšanu "Twitter", "Facebook" un tamlīdzīgos resursos. Šis pētījums parāda, kā var un tiek manipulēti citi mediji gandrīz rūpnieciskos apmēros," uzsver profesors Inness.

Daļā portālu lietotāji var balsot par komentāriem, un prokremliskie ieraksti tur saņem netipiski daudz atbalstošu balsu, brīdina pētnieki.

Jāatzīmē, ka Krievija pastāvīgi noliedz savu saistību ar propagandu un dezinformācijas operācijām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!