Foto: Kadrs no video

Interneta lietotāji pēdējās nedēļās tiek mānīti ar jaunu krāpniecisku reklāmu, kas izmanto "Ryanair" vadītāja Maikla Olīrija izveidotu mākslīgo attēlu un ģenerētu balsi, lai reklamētu fiktīvu finanšu platformu "Ryan Chain", secinājuši faktu pārbaudītāji no izdevuma "The Journal".

Piefiksēts, ka nesen internetā parādījusies un strauji izplatās jauna krāpšanas reklāma, kas izmanto mākslīgi ģenerētu “Ryanair” izpilddirektora attēlu un viņa balsi, piedāvājot peļņas iespējas un aicinot cilvēkus investēt. Reklāmā Olīrijs, kura balsi izveidojusi īpaša mākslīgā intelekta datorprogramma, apgalvo, ka, piemēram, katrs Īrijas iedzīvotājs var nopelnīt vismaz 27 000 ASV dolāru mēnesī, izmantojot šo platformu.

Viltus reklāmu aktīvi izplatījusies “YouTube” platformā, un tā demonstrē digitāli manipulētu video, kurā šķiet, ka Olīrijs runā angliski, tiesa, ar nepareizi izrunātiem dažiem vārdiem, kas ir tipiska kļūda, kas rodas, izmantojot teksta un runas pārveidošanas programmatūru, norāda pētnieki.

Reklāma attēlo lidsabiedrības šefu, kā it kā daļu no izdomāta "RTE News" sižeta, un, spiežot uz reklāmas saiti, lietotāji tiek novirzīti uz viltus ziņu vietni. Šī vietne apgalvo, ka projektā jau esot pieteikušies 100 000 iedzīvotāju un no dalībnieka prasa vismaz 350 eiro lielu sākotnējo ieguldījumu. Vietne tika reģistrēta pagājušajā gadā un tās īpašnieks ir anonimizēts, norādot adresi Reikjavīkā, Islandē, secinājuši pētnieki.

Viltus reklāmas ir bieži sastopamas sociālajos tīklos un bieži vien izmanto slavenības, kā piemēram Īlonu Masku, un dažādu televīziju ziņu sižetu digitāli ģenerētus attēlus, lai pievērstu lietotāju uzmanību. “Delfi” jau iepriekš ziņojis, ka līdzīgās viltus reklāmās Latvijas iedzīvotājus uzrunāja arī eksprezidents Egils Levits. Savukārt šonedēļ ziņots, ka krāpnieki izveidojuši viltus Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja mājaslapu un sociālo tīklu profilu, lai izvilinātu personu datus, rīkojot konkursus.

Līdzīgas aktivitātes ar viltotiem profiliem tiek veiktas arī sociālajos tīklos, solot dalībniekiem laimēt dāvanu kartes.

Arī par iepriekšminēto gadījumu "The Journal" ziņojis "YouTube" un tās īpašniekam "Google", pēc kā konkrētā reklāma ar “Ryanair” vadītāju un saiti uz linku esot pazudusi un kļuvusi neaktīva.

*Faktu pārbaudes materiālu finansē Eiropas Mediju un informācijas fonds (EMIF), ko pārvalda "Calouste Gulbenkian Foundation". EMIF faktu pārbaudes principi ir saistoši arī izdevumam “The Journal”.



Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!