Bizness, lai arī salīdzinoši neliels, notiek tāpat, nekas neapstājas. Tie ASV uzņēmēji, kam interesē Eiropa, Business Week, Financial Times un Forbes laiku pa laikam apliecina, ka Austrumeiropas bloka valstis ar savu potenciālu ir peļņas formulas glabātājas, taču neslēpj, ka vairāk par visu viņus interesē pulsējošais Āzijas tirgus ar turienes patiesi neizsmeļamajām iespējām. Šajā ziņā mēs sacensties nevarētu arī tad, ja mūsu ostas būtu izvietotas gar visu Kurzemes jūrmalas piekraksti un uz Latvijas kartes dzelzceļu līniju uz Krieviju būtu vairāk nekā autoceļu. Mēs esam un paliksim salīdzinoši dārga ražotājvalsts, servisa vai zināšanu piedāvātāja. Paturēsim prātā, ka Zeme ir apaļa un Āzija ASV uz rietumiem ir tuvāk nekā Latvija uz austrumiem.
Vai tas, ka vēstniece Ketrīna Toda Beilija saka: "Es varu droši prognozēt, ka vairāk un vairāk darījumu cilvēki no ASV brauks pārbaudīt ūdeņus šeit," nav tikai diplomātiski izvairīga prognoze? Baltijas un ASV biznesa forums jeb misija, kas šonedēļ norisinājās Rīgā, savā nozīmē ir nenovērtējams ieguldījums divu ģeogrāfiski attālu reģionu sadraudzības veicināšanai. To nozīmīgumu apliecina valdības vadītāja, vēstnieku un pat valsts prezidentes klātbūtne. Paziņojums par GE Money darbības paplašināšanu Latvijā vai klusas cerības par Boeing viena no reģionālā servisa centriem Rīgā mūsu mērogā ir nozīmīgi soļi, taču raugoties kaut vai tikai reģionālā kontekstā, Igaunijai, Lietuvai, Polijai un Čehijai ar ASV uzņēmumu piesaisti ir veicies labāk. Kam interesē statistika, to var atrast internetā.
Secinājumi ir divi – Latvijas centieni piesaistīt ASV naudīgo komersantu uzmanību ir aktīvi, taču pagaidām augļi nav redzami. Kas zina, iespējams Jeld-Wen 50 miljonu investīcijai Aizkrauklē sekos vēl kāda, iespējams Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nesen atklātā pārstāvniecība Vašingtonā mums sagādās kādu patīkamu pārsteigumu. Lai arī biznesa prognozes, Austrumeiropu atstājot Āzijas tīģera ēnā, mums nav iepriecinošas, grožus no rokām nevajadzētu izlaist. Otrs nozīmīgais secinājums pēc biznesa foruma Rīgā ir tāds, ka 50 jauni uzņēmumi ir iepazinuši šejienes iespējas un iespējams katrs par tām pastāstīs vēl 50 uzņēmējiem mājās. Skaidrs ir viens – Latvijai nepieciešama plašāka un skaļāka atpazīstamības kampaņa, jo pieļauju, ka vēl miljoniem uzņēmēju tajā pašā ASV uz kartes Latviju meklētu starp 50 savas valsts štatiem.
Plašāk par Baltijas-ASV biznesa forumu skatieties HansaMedia raidījumā Viss Notiek, LTV1.programmā, Pirmdien, 29.maijā, plkst. 21:55