Foto: stock.xchng

"Eiropas Cilvēktiesību tiesa kopš 2005. gada vairākkārt nosodījusi Lielbritāniju par tās likumdošanu, kas liedz ieslodzītajiem iespēju piedalīties vēlēšanās. Tiesa arī norāda, ka valstis pašas var izvēlēties, kādām ieslodzīto grupām tās liedz vēlēšanu tiesības, tomēr pilnīgs aizliegums ir pretlikumīgs. Lielbritānijas premjerministrs Deivids Kamerons izteicies, ka doma par vēlēšanu tiesību piešķiršanu cietumniekiem viņā izraisa "fizisku nelabumu"."
http://ej.uz/ieslodzitobalsojums

Gada sākumā britu presē varēja vērot pamatīgu viļņošanos saistībā ar Tieslietu ministrijas lēmumu aizliegt sūtīt grāmatas personām, kas at­­ro­das ieslodzījumā. Savukārt pavisam nesen Ei­ropas Cilvēktiesību tiesa paudusi no­­sodījumu par citu ieslodzījumā esošu personu tiesību iero­bežojumu - lie­­gumu piedalīties vē­­lēšanās. Varētu pamatoti nodoties pār­­domām par cilvēktiesību stāvok­li valstī ar tik se­­nām demokrātijas tradīcijām, tomēr tas lai paliek ci­­tai reizei (un laikam jau arī citam autoram). Savā ziņā daudz interesantāks ir Lielbritānijas premjerministra izteikums, ka doma par vēlēšanu tie­­sību piešķiršanu ieslodzītajiem viņā izraisa "fizisku ne­la­bumu".

Šāda reakcija šķiet visai dīvaina vai­rāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, nezinu, kā jums, bet man ir pagrūti saprast, kā doma par balsojošu cietumnieku varētu būt nelabuma cēlonis. (Nav arī skaidrs, kas tā ir par domu. Vai mums būtu jāiztēlojas, kā kāds nemazgājies, dažādu atkarību nomocīts vīrs cie­­tuma vēlēšanu iecirkņa urnā met savu vēlēšanu aploksni? Kāds sakars šim cietumnieka stereotipam ar katru atsevišķo personu, kas izcieš sodu ie­­slodzījumā? Bet varbūt runa ir par pašu principu, ka cietumniekiem ir tiesības balsot? Bet kā principi var izraisīt nelabumu?) Lai kā arī būtu, pieņemsim, ka šeit vainojama mana ierobežotā iztēle. Otrkārt, varētu vai­­cāt - kāpēc, runājot par ieslodzīto tiesībām, premjers uzskata par ne­­pieciešamu informēt sabiedrību par savām sajūtām? Protams, ja vien nepieņem, ka sajūta (nelabums) tiek uzlūkota par argumentu minētajam ieslodzīto tiesību ierobežojumam.

Šāda nostāja daudziem noteikti šķi­­tīs dīvaina, jo kā gan vienas vai vairāku personu izjusts nelabums var kalpot par iemeslu citu cilvēku brīvības ierobežošanai? Varbūt aiz šī izteikuma slēpjas kāds jauns atklājums pilsoņ­tiesību teorijā? Pat ja tā būtu, Kame­ronam pavisam noteikti nepienā­­kas jaunatklājēja lauri. Patiesībā Kame­ro­na paustā nostāja visnotaļ la­­bi saskan ar tradīciju, kurā balstās daudzi mūsdienu tā saucamie kon­ser­vatīvi no­­skaņotie politiķi. Iespē­jams, viens no spilgtākajiem šīs tra­­dīcijas pārstāvjiem ir britu jurists lords Pa­t­riks Devlins (Patrick Devlin). Pa­­gājušā gadsimta vidū Devlins bija viens no aktīvākajiem cīnītājiem pret ho­­moseksuālu darbību dekriminali­zāciju. Viņaprāt, homo­seksualitāte ir saistīta ar izlaidī­bu un atkarību; ho­­moseksuālas darbības pēc būtības ne ar ko neatšķiras no narkotiku lie-­tošanas, tāpēc tās abas ir jā­krimi­nalizē, jo tikai tā var saglabāt sa­­biedrības kopējo morāles kodolu un paglābt to no bojāejas.

Tomēr ne katrs drauds sabiedrības morālei ir jāierobežo ar likumu. Bet kā noteikt, kuras rīcības ir jā­iero­­bežo ar likumu, kuras nav? Liberālā sabiedrībā šī jautājuma risināša­nā pieņemts vadīties pēc tā saucamā "kaitējuma principa", kura formulē­­jums pieder Džonam Stjuartam Mil­­lam. Saskaņā ar šo principu valsts drīkst ierobežot indivīdus tikai tad, ja viņu rīcība rada tiešu kaitējumu citiem indivīdiem. Tomēr Devlinam šis kritērijs neder, jo viņš amoralitāti uzlūko par slimību, kas var vājināt sabiedrību, bet tas var notikt arī tad, ja rīcība tiešu kaitējumu indivīdam nenodara. 

Devlina pie­dā­­vā­tais kritērijs ir riebums (disgust). Ja ierindas cilvēks ("vīrs Klapamas omnibusā", kā viņu dēvē Devlins) izjūt riebumu no domas par kādu rī­­cību, kas viņu tiešā veidā neskar, tad mēs varam secināt, ka šāda rīcība ir "tik pretīgs netikums, ka pati tās esamība ir pārkāpums". Riebumu savā argumentācijā izmanto arī ame­­rikāņu ārsts un bijušais Pre­zidenta padomes bioētikas jautā­jumos priekšsēdētājs Leons Kass. Viņa­prāt, atsaukšanās uz riebumu ir attaisnojama tāpēc, ka rie­­bu­mā parādās būtiskas, laika gaitā veidojušās konvencijas, kas mūs pa­­sargā no briesmām. Kass apgalvo, ka riebums "saceļas pret cilvēka patva­ļas pārmērībām, brīdinot mūs ne­­pārkāpt to, kas ir neizsakāmi dziļš". Devlins iebilda pret homoseksualitā­ti, sa­­vu­kārt Kasa kritikas objekts ir jauno biotehnoloģiju potenciālās ie­­spējas, piemēram, cilvēka klonēšana, par ku­­ras ļaunumu mums signalizē riebums, ko mēs it kā izjūtam. (Ja neizjūtam, tad, kā saka Kass, "seklas ir tās dvē­­seles, kas aizmirsušas drebēt".)

Lai arī Devlina un Kasa apsvērumi var nepārliecināt, tomēr nevar no­­liegt, ka tie uzdod visnotaļ jēdzīgu jautājumu - vai Milla "kaitējuma princips" ir pietiekams? Proti, vai tas aptver visu, ko mēs uzskatām par morāli nosodāmu vai ar likumu ierobe­žojamu? Palūkosimies, piemēram, uz dažiem amerikāņu psihologa Džonatana Haita (Jonathan Haidt) scenārijiem, kas aplūko noteiktu normu pārkāpumu bez kaitējuma nodarī­šanas. "Ģimenes suni mājas priekšā notriec automašīna. Ģimenes locekļi ir dzirdējuši, ka suņu gaļa esot garšīga, tāpēc viņi beigtā suņa ķermeni sacērt gabalos un pagatavo pusdienas. Neviens cits to neredz." 

Daudzi teiktu, ka šāda rīcība ir briesmīga. Tomēr no otras puses - vai kādam ir nodarīts kaitējums? Suns jau bija beigts, tā­­tad nekādas ciešanas tam netika no­­darītas. Turklāt tas bija viņu suns, tā­­pēc nevar arī teikt, ka šī rīcība būtu kaitējusi kādam citam cilvēkam. Bet tik un tā daudzi (lai gan ne visi) teiks, ka šāda rīcība ir nosodāma. Vai, lūk, vēl izaicinošāks scenārijs. "Kāds vīrs reizi nedēļā dodas uz lielveikalu un nopērk vistu. Pirms izcepšanas viņš ar to stājas dzimumattiecībās. Pēc tam viņš to izcep un apēd." Daudzos šis apraksts noteikti raisīs riebumu. Bet atkal varam jautāt - vai kādam tika nodarīts kaitējums? Nē. Vai ap­­stāklis, ka rīcība izraisa riebumu, ir pietiekams iemesls, lai to uzskatītu par morāli nosodāmu vai pat aizliedzamu ar likumu?

Šie piemēri, šķiet, parāda, ka mūsu morālo vērtējumu līdzās "kaitējuma principam" nosaka arī citi faktori un noteikta (varbūt pat noteicoša) loma šajā procesā ir emocijām. Šajā gadījumā - riebumam. Haits apgalvo: "Ja mums nebūtu riebuma sajūtas, mums nebūtu arī svētuma sajūtas." Daudzas sabiedriski būtiskas normas un pieņēmumus, ka konkrētas vietas, priekšmeti, cilvēki utt. ir svēti, var pamatot tikai šādā veidā. Tomēr šāds skatī­jums slēpj arī vērā ņemamu bīsta­mību - galvenokārt tāpēc, ka rie­bums ir pietiekami spēcīga un ne­­uzticama emocija. 

Par to liecina arī nesenā vēsture, kad riebums tika iz­­mantots par pamatojumu atsevišķu cilvēku gru­pu apspiešanai un stig­matizācijai. Devlinam riebumu iz­raisīja viendzi­muma sekss, taču nemaz tik tālā pagātnē nav laiks, kad līdzī­­gu rie­­bumu izraisīja seksuālas attie­­cības da­žādu rasu pārstāvju starpā vai, pie­­mēram, sievietes, melnādai­nie, ebreji utt. Riebums pavisam no­­teikti ir noderīga sajūta, ciktāl runa ir par tā saucamajiem primārajiem riebuma ob­jektiem - fekālijām, līķiem, pūsto­šu gaļu, urīnu, siekalām, puņķiem utt. Tā ir sajūta, kas pa­­līdz mums izvairīties no ēdiena vai ci­tiem objek­tiem, kas var mums kaitēt. 

Tomēr, kad riebums tiek saistīts ar homo­seksuāļiem, sievietēm, ebre­jiem utt., tad runa ir par projicētu riebumu, kad primāro riebuma ob­jektu īpašī­­bas tiek attiecinātas uz cilvēku grupām vai darbībām. Na­­cistu propa­ganda atainoja ebrejus kā ne­­tīrus, smirdīgus un lipīgus insektus, kā vēža šūnas un tamlīdzīgi. Līdzīgā kār­tā arī homoseksualitātes kritiķu fantāzijās figurē anālais sekss un fe­­kā­lijas, reducējot homoseksualitāti uz dzīvniecisku aktu un atņemot tai visu cilvēcisko, kas šīs attiecības rak­sturo. Projicētais riebums visbiežāk ir balstīts maldos. Vispirms jau mal­­dos par nīstamās cilvēku grupas dzīvnieciskumu, bet, otrkārt, arī maldos par savu pārākumu. No šāda viedokļa Kamerona izteikums ir vāja, tomēr nepatīkama šīs riebuma po­­litikas at­­blāzma.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!