Foto: LETA

Saeimas deputāti ceturtdien pirmajā lasījumā bez debatēm atbalstīja topošo Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu, kas paredz būtiski ierobežot partiju priekšvēlēšanu reklamēšanos.

Par jauno likumprojektu nobalsoja 84 deputāti.

Viens no būtiskākajiem jaunumiem likumā ir priekšvēlēšanu aģitācijas aizliegums medijos. Projekts paredz aizliegumu politiskajām partijām par maksu reklamēties televīzijā 30 dienu laikā pirms vēlēšanām, tādējādi ļaujot partijām ietaupīt lielu daļu aģitācijas izdevumu, jo iepriekš aptuveni 40% priekšvēlēšanu izdevumu partijas atvēlējušas tieši TV reklāmām, norādīja par likumprojektu atbildīgās Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas vadītājs Sergejs Dolgopolovs (SC).

Tāpat kā agrāk politiskās partijas bezmaksas aģitācijai varēs izmantot 20 minūšu raidlaiku, kuru būs iespējams sadalīt piecu minūšu "porcijās", nevis desmit minūšu raidlaikos, kā tas ir pašlaik. Katram partiju sarakstam būs vienāds bezmaksas raidlaiks Eiropas Parlamenta un Saeimas vēlēšanās.

Līdzšinējais regulējums par priekšvēlēšanu aģitāciju publiskās vietās atzīts par nepārskatāmu, tāpēc likumā precizēs, kas ir publiska vieta un ārtelpas. Topošā likumprojekta redakcija paredz, ka tie būs skvēri, parki, ielas, ceļi, tilti, tuneļi un citas vietas neatkarīgi no īpašuma piederības, kas attiecīgajā laikā bez maksas vai par maksu ir publiski pieejamas nenoteiktam personu lokam.

Saskaņā ar jauno likumu arī vēlēšanu dienā partiju birojos varēs saņemt politisko reklāmu materiālus, bet uz ielām tos dalīt nevarēs ne vēlēšanu dienā, ne vienu dienu pirms tās.

Plānots, ka aģitētājs var ārtelpās uzrunāt vēlētājus, dalīt bukletus, avīzes un citus priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus bez saskaņošanas ar pašvaldību vai ārtelpas īpašnieku. Savukārt iekštelpās varēs uzrunāt vēlētājus un dalīt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, iepriekš to rakstiski saskaņojot ar telpu īpašnieku.

Deputātu un ministru kandidātiem priekšvēlēšanu laikā paredzēts ierobežot priekšvēlēšanu aģitācijas iespējas valsts un pašvaldību, kā arī ar to uzņēmumiem saistītos preses izdevumos, kuros būs aizliegts publicēt priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus. Paredzēts arī ieviest striktākas norādes uz apmaksātām politiskajām reklāmām.

Jaunajā likumprojektā noteikts, ka administratīvo resursu izmantošana priekšvēlēšanu aģitācijai ir aizliegta. Par administratīvo resursu izmatošanu uzskatāma valsts, pašvaldības vai uzņēmumu, kurā vairāk nekā 50% pieder valstij vai pašvaldībai, finanšu līdzekļu, kustamas un nekustamas mantas vai darbinieku izmantošana vai pakalpojumu sniegšana priekšvēlēšanu aģitācijai.

Likumprojekts Saeimā skatāms trijos lasījumos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!