Vai medmāsa var noteikt diagnozi? Māmiņu pārsteidz mediķes rīcība BKUS
Foto: DELFI/LETA

Ar sasirgušo mazuli uzturoties Bērnu slimnīcā, Aija sastapa vien brīnišķīgus un profesionālus mediķus – līdz brīdim, kad slimības uzliesmojuma dēļ nonāca filiālē Gaiļezerā. Medmāsa, kuras aprūpē zīdaini nodeva, māmiņai par mazuļa veselību izteica nepārdomātas piezīmes, raisot bažas, ka bērns drīzumā nomirs.

Gaiļezera filiālē Aija ar mazuli nokļuva 3. februārī. Bērnam bija augsta temperatūra. Tikai pirms nedēļas viņš nieru iekaisuma dēļ uzturējās slimnīcā un vēlāk ārstējās mājās, lietojot antibiotikas.

"Ārste nolēma, ka mūs nevar laist mājās. Jāveic nopietnākas analīzes. Bērns bija pietūcis, milzīgiem riņķiem ap acīm, seja ieguvusi kvadrātveida formu. Temperatūra pakāpusies līdz 39 grādiem," mazuļa veselības stāvokli apraksta māmiņa.

Satraukumu tikai pastiprināja medmāsa, kura laiku pa laikam uzturējās palātā. Lai arī savus māsas pienākumus, noņemot zīdainim analīžu paraugus, viņa veica profesionāli, tomēr Aijai uzdeva jautājumus par mazuļa attīstību un izteica pieļāvumu, ka viņš ir smagi un neārstējami slims: "Māsiņa man prasīja, vai esam bērnu pārbaudījuši pie ģenētiķa, un izteicās, ka viņam ar ģenētiku kaut kas nav kārtībā. Viņa teica, ka ir skaisti bēbji un ir tādi kā mūsējais..." atceras māmiņa.

Aijas mazulis pasaulē nāca ar iedzimtu problēmu, deformētu acs zīlīti, un vecāki bažījas, vai iemesls nav ģenētisks. Mazulis vairākkārt vests vizītēs arī pie speciālista – ģenētiķa: "Vaicāju māsiņai konkrētāk, kas tieši ar manu bērnu nav labi, un viņa atbildēja, ka acis dīvainas, seja dīvaina." Māmiņa atzīst, ka, to dzirdot, apraudājās. Sajūta bijusi tāda, it kā viņa ir "akli bērnā iemīlējusies māte, kas vienīgā neredz, ka bērns ir dīvains un viņam ir ģenētisks sindroms".

Arī tad, kad jau bija zināmi analīžu rezultāti, kas liecināja – antibiotiku rezistences dēļ uzliesmojis nieru iekaisums, tādēļ jāatgriežas slimnīcā Vienības gatvē –, māsiņa turpināja izteikt komentārus par mazuļa stāvokli. Aijai viņa sacīja, ka bērnam slimnīcā vēlams būt tuvāk reanimācijai. "Māsiņa apgalvoja, ka Vienības gatvē mūs negribēja ņemt pretim, jo bērns ir "smags gadījums". Ar visu "slimības fonu" viņam varot palikt kritiski sliktāk," notikušo atceras Aija. "Esot ceļā uz slimnīcu Vienības gatvē, es visu laiku turēju bērnam roku pie deguna, lai pārliecinātos, ka viņš vēl elpo. Tik ļoti pēc dzirdētā man bija bail, ka viņš nomirs."

Nu jau vairāk nekā mēnesi mazulis ir pilnīgi vesels. Vecāki arī saņēmuši analīzes, kas apstiprina – bērnam nav konstatēta ģenētiska saslimšana.

Pārdomājot notikušo, kad emocijas norimušas, māmiņa pieļauj, ka medmāsa komentārus balstīja uz bērna tābrīža ārējo izskatu. Temperatūras un tūskas dēļ viņš bija gurdens un nespēja atvērt acis. Aijas ieskatā, tas gan neattaisno medmāsas rīcību, kas raisīja lieku satraukumu. "Manuprāt, tas ir mediķu ētikas jautājums. Ja arī ģenētika ir pie vainas, es tomēr negribētu, lai māsiņa par tik sensitīvu jautājumu izsaka minējumus. Bērna veselība vispār vecākiem ir ļoti jutīgs temats," vērtē sieviete, piebilstot, ka līdz šim konsultācijās pie ģenētiķa speciālists allaž skaidrojis situāciju, bet ne reizi nav noteicis diagnozi.

Drīkst izvaicāt, bet ne diagnosticēt

Medmāsa nevar pacientam noteikt diagnozi, ne arī sniegt viņam informāciju par veselības stāvokli – portālam "Delfi" skaidro Veselības inspekcijas (VI) ārste eksperte Indra Lāce. "Ja medmāsas izsaka aizdomas par kādu saslimšanu, piemēram, par ģenētisku, tad šādi minējumi ir "viena tante teica" līmenī," vērtē Lāce un akcentē, ka aizdomas par par ģenētisku sindromu var izteikt pediatrs, bet apstiprināt speciālists – ģenētiķis.

Toties medmāsa var izjautāt vecākus, vai bērns vests vizītē pie ģenētiķa, kā arī ievākt citu ar bērna veselības stāvokli saistītu un ārstēšanas procesā noderīgu informāciju. Piemēram, vai ir medikamenti, kas izraisa alerģiju.

Medmāsas ziņā ir arī brīdināt bērna vecākus par iespējamu veselības stāvokļa pasliktināšanos un informēt, kur šādā gadījumā vērsties: "Piemēram, ja ir zināms, ka bērnam bijusi pneimonija, medmāsa māti var brīdināt par iespējamu elpas trūkumu. Tā ir normāla informācijas sniegšana, un ietilpst māsas pienākumos."

Vērtējot notikušo, VI eksperte pieļauj, ka māmiņa pārprata medmāsas sacīto, jo, piemēram, tāda informācija kā "bērnam būtu vēlams atrasties tuvāk reanimācijai" drīzāk atspoguļo rūpes par bērna veselību, nevis atklāj smagu diagnozi.

"Saruna starp medmāsu un mammu ir tikai saruna," vairākkārt uzsver ārste Lāce. Ja vecāks vēlas uzzināt par bērna veselību, jo radušās bažas, ir jāvēršas pie ārstējošā ārsta, nevis jāvaicā medmāsai. VI eksperte tāpat norāda, ka medmāsas kompetence, raksturojot pacienta veselību, ļauj atklāt tikai tādas vispārīgas ziņas, kā asinsspiediens vai temperatūra.

Notikušajā, kā to atspoguļojusi Aija, Lāce nesaskata veselības aprūpes pārkāpumus. Tas gan būtu citādi, ja medmāsa ziņas par mazuļa stāvokli, piemēram, ģenētisku saslimšanu, izpaustu trešajai personai. Savukārt izvērtēt sūdzības par mediķu saskarsmi ar pacientu ir ārstniecības iestādes pienākums.

Vai medmāsa var noteikt diagnozi? Māmiņu pārsteidz mediķes rīcība BKUS
Foto: F64

Medmāsas rīcībā saskata pārkāpumus


Balstoties uz portālam "Delfi" māmiņas uzticēto stāstu, notikušo izvērtējusi arī Bērnu klīniskā universitātes slimnīca (BKUS), kur atzīst, ka medmāsas komunikācija ar Aiju bija nekorekta.

Slimnīcas pārstāve Austra Straume apliecina, ka notikušais pārrunāts ar medmāsu, kura savas kompetences ietvaros bija vēlējusies uzdot precizējošus jautājumus par mazuļa līdzšinējo veselības stāvokli un veiktajām pārbaudēm. "Diemžēl izvēlētie vārdi un jautājumu forma māmiņu satrauca vēl vairāk. Lika domāt, ka bērna stāvoklis ir smagāks, nekā bija realitātē," atzīst slimnīcas pārstāve. "Bērnu slimnīcas vārdā vēlamies atvainoties bērna mammai par sagādātajām raizēm un lieko stresu jau tā grūtajā brīdī."

Vaicāta, vai Bērnu slimnīcā ir reglaments, kas precīzi nosaka, kā medmāsai jārīkojas un ko drīkst un nedrīkst teikt vecākiem, ja bērns saslimis vai tā dzīvība ir apdraudēta, Straume atbild noliedzoši. Slimnīcā arī netiek organizēti komunikācijas kursi tiem, kas iestājušies darbā. Apmācības par komunikācijas jautājumiem iestāde darbiniekam nodrošina, ja novēro pārkāpumus.

"Nākotnē komunikācijas apmācības plānots ieviest visiem darbiniekiem kā obligātu darba sastāvdaļu. Pagaidām vēl nav zināms, kad iecere varētu tikt īstenota," pauda BKUS pārstāve.

Neētiska rīcība – zaudēts sertifikāts


Ja vecāki saskārušies ar, viņuprāt, nepieņemamu vai neētisku medmāsas rīcību, par to noteikti ir jāziņo ārstniecības iestādei, aicina Latvijas Māsu asociācijas prezidente un ilggadēja Bērnu slimnīcas darbiniece Dita Raiska. Ziņojot, vecāki nodrošina ne vien to, ka tiek risināta konkrētā konfliktsituācija, bet arī to, ka līdzīgi gadījumi neatkārtosies.

Vecāki tāpat var vērsties Latvijas Māsu asociācijas Ētikas komitejā, ja viņi uzskata – ārstniecības iestādē risinājums nav rasts.

Iztaujājot, pēc kādiem principiem medmāsai savā darbā jāvadās, Raiska min, ka kompetences iekļautas Ministru kabineta noteikumos un profesijas standartā. Medmāsu profesionālo darbību un attieksmes jautājumu tāpat reglamentē uz godīgumu un empātiju balstītais asociācijas ētikas kodekss. "Medmāsas profesionālajā darbībā nav pieļaujamas situācijas vai apstākļi, ka pacients tiek apzināti maldināts vai sniegta nepatiesa informācija. Šāda rīcība uzskatāma par neētisku," Raiska atbild uz jautājumu, ciktāl sniedzas medmāsas iespējas komentēt pacienta veselības stāvokli.

Ja asociācijas Ētikas komiteja medmāsas rīcībā saskata pārkāpumus, tā var ierosināt ārstniecības personas sertifikāta anulēšanu vai arī aicināt darba devēju māsai piemērot disciplinārsodu, atklāj Raiska.

"Iesaistāmies kā starpnieks starp ārstniecības personu un darba devēju. Veicam pārrunas, mēģinot saprast, ko varētu uzlabot, lai problemātiskā situācija neatkārtotos," rīcības plānu raksturo Raiska. "Darba devējs vienmēr ir ieinteresēts, lai situācija mainītos. Var, piemēram, nodrošināt mācības, sniegt psiholoģisko atbalstu, ja neatbilstošas rīcības iemesls ir izdegšanas sindroms."

Vai medmāsa var noteikt diagnozi? Māmiņu pārsteidz mediķes rīcība BKUS
Foto: F64

Pērn asociācija nav saņēmusi nevienu ar medmāsu darbu saistītu sūdzību. Iepriekš ik gadu ienākuši divi trīs iesniegumi. Lielākoties sūdzības bijušas par pārkāpumiem ārstniecības un aprūpes procesā, ko uzrauga Veselības inspekcija, nevis par attieksmi pret pacientu.

Saskarsmes un komunikācijas prasmju attīstīšana darbā ar pacientiem un viņu piederīgajiem ieņem svarīgu lomu topošo medmāsu studijās, klāsta Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledžas pārstāve Ilze Vaivode. Kopumā studiju programmā ētikas un saskarsmes jautājumus jāapgūst trīs kursos.

"Koledžas kopējā nostāja ir ļoti stingra – studiju laikā ir jāapgūst gan atbilstoša ētikas principu ievērošana, gan pozitīvas saskarsmes veidošana ar pacientu, gan situācijai atbilstošas komunikācijas prasmes," akcentē Vaivode, piebilstot, ka uzskaitītie jautājumi ir iekļauti kvalifikācijas valsts eksāmenos. Studenti, kuri nespēj ievērot prasības un noteiktos kritērijus, mācības turpināt nevar.

DELFI Aculiecinieks

Source

DELFI Aculiecinieks

Tags

Aculiecinieka ziņas Bērnu klīniskā universitātes slimnīca Lasāmgabali Medicīna Rīgas Stradiņa universitāte Veselības aprūpe Veselības inspekcija
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Comment Form