Foto: LETA
Nule kā atklājies, ka Rīgas satiksme dīvainā shēmā par dīzeļdegvielas litru pārmaksājusi no 3 līdz 5 santīmiem. Gadā tie ir ap 400 tūkstošiem latu. Uzņēmuma vadība tērē naudu tur, kur krietni varētu ietaupīt. Rodas sajūta, ka Rīgas satiksme šo gadu laikā uzaudzējusi biezu bezatbildības ādu, savukārt sabiedrībai, dzirdot par kārtējo nejēdzību, nekas cits neatliek, kā smagi nopūsties. Un Rīgas satiksme ir pieradusi, ka tā tas arī notiek – rīdzinieki "pašūmēsies" un aizmirsīs. Un tomēr – mēs atceramies dažus faktus:

1.      Pārmaksāts par degvielu. Ikviens autovadītājs pateiks, ka degvielas cenas ir ārkārtīgi jūtīgs jautājums. Šoferi cenu svārstības pārrunā pat viena santīma robežās. Tikmēr Rīgas satiksme ar valstī lielāko autoparku un noslodzi atļaujas maksāt dārgāk. Rīgas domes atbildīgie Saskaņas centra deputāti noliedz sadārdzinājumu, saka, ka viss bijis likumīgi, turklāt valde, ko veido tā pati saskaņiešu svīta, esot pieņēmusi saimnieciski pamatotu lēmumu.

2.      Rīgas budžeta dotācija 60 miljonu latu apjomā. Tas ir trīs reizes vairāk, nekā visi Rīgas piešķirtie sociālie pabalsti kopā. Tikai par šo dotāciju rīdziniekiem nav nekāda pārskata. Nauda aiziet kā "melnajā caurumā". Dāsnās dotācijas ir radījušas situāciju, ka Rīgas satiksme nav ieinteresēta strādāt saimnieciski.

3.      215 latu no katra. Katrs strādājošais rīdzinieks caur nodokļiem Rīgas budžetā gadā vidēji samaksā Rīgas satiksmei 215 latus - neatkarīgi no tā, vai viņš kaut reizi ir izmantojis sabiedrisko transportu.

4.      Superdārgais e-talons. Pāreja uz e-talonu sistēmu pēc Valsts kontroles atzinuma bijusi nesamērīgi dārga. E-talona izmaksas gadā sasniedz 12 miljonus latu, kas ir vidēji 12% no Rīgas satiksmes budžeta. Pašlaik līdzīgu pakalpojumu bankas piedāvātu par vidēji 5 miljoniem latu. Reāls piemērs, kā, gudri saimniekojot, varētu ietaupīt 7 miljonus latu gadā.

5.      Kukuļos 6.6 miljoni eiro. Tas noticis tā saucamajā "Daimler" lietā, kad Rīgas domes amatpersonas par 117 autobusu "Mercedes Benz" iegādes organizēšanu Rīgas pašvaldības vajadzībām nepamatoti paaugstināja iepirkuma cenu un ar miljoniem papildināja savas kabatas. Šajā lietā apsūdzētas septiņas personas, turklāt netīrie darījumi notikuši laikā, kad Andris Ameriks bija pie varas Rīgā.

6.      Ušakova kabatas arodbiedrība ir LABA. Rīgas satiksmes paspārnē izveidotajai arodbiedrībai LABA ir maz sakara ar darbinieku tiesību aizstāvību. Tā apkalpo Saskaņas centra politisko dienaskārtību, savukārt tiem, kuri pretojas, tiek piemērotas dažādas sankcijas. Baidoties pazaudēt darbu, daudzi Rīgas satiksmes darbinieki klusiņām pilda rīkojumus no augšas. Tikmēr LABA finansējumu savai darbībai saņem no domes Arodbiedrību koordināciju centram piešķirtajām dotācijām 600 000 latu apjomā. Tā arī neviens nezina, kā īsti šī nauda tiek tērēta.

7.      Bezvadu internetu uztic firmai bez pieredzes. Uzņēmums Rīgas līnijas ir Rīgas satiksmes ilgtermiņa partneris, kuram ir ekskluzīvs līgums par reklāmas izvietošanu Rīgas sabiedriskajā transportā. Uzņēmums pie tik garda kumosa tika bez konkursa, turklāt viens no tā īpašniekiem ir cieši saistīts ar Ušakova padomnieku Ēriku Teilānu. Tagad šī pati firma Rīgas sabiedriskajā transportā gatavojas nodrošināt bezvadu internetu, neskatoties uz to, ka tai nav nepieciešamās pieredzes.

8.      Rīgas Acs projekts izgāzies, valde saņem iespaidīgas algas. Rīgas satiksmes pirms diviem gadiem dibinātais meitas uzņēmums Rīgas Acs, kura mērķis bija ieviest integrētas drošības sistēmas Rīgas sabiedriskajā transportā, tā arī nav sācis reālu darbību. Tikmēr uzņēmuma valde katru mēnesi algās saņem vairāk nekā 1000 latu. Par ko?

9.      Mikriņu iepirkums. Iepirkumā par pārvadājumiem minibusos uzvarēja kompānija Rīgas mikroautobusu satiksme, kas dibināta vien dažas dienas pirms konkursa norises un kurai nav pieredzes pasažieru pārvadāšanā. Turklāt tā cieši saistīta ar Rīgas satiksmes e-talona firmas Rīgas karte valdes locekli, Šlesera un Amerika biedru Aleksandru Brandavu.

10.  Nepieejamais Bemhens. Rīgas deputātiem tikties ar Rīgas satiksmes vadītāju Leonu Bemhenu ir teju neiespējamā misija. Viņš un viņa darba devēji Ušakovs un Ameriks neuzskata par pienākumu atskaitīties ne Rīgas domes opozīcijai, ne sabiedrībai kopumā. Tas ir visiem minētajiem kungiem ļoti ērts modelis, kura aizsegā neatklāt, kam tieši tiek tērētas lielās Rīgas domes dotācijas. Tas ir modelis, kura aizsegā nav sevi jāapgrūtina ar skaidrojumiem par Rīgas satiksmes meitas uzņēmumu darbību.

Rīgas satiksmes vadību sākotnēji gribēja sapurināt pat Nils Ušakovs. Tomēr viņa apņēmība ātri vien izplēnēja pēc domes Satiksmes komitejas vadītāja Nikolaja Zaharova (SC) sašaušanas... Lieki teikt - bardaks saskaņiešu un Amerika ielikteņu vadītajā Rīgas satiksmē ir izsmēlis rīdzinieku pacietību. Uzņēmumā nekavējoties ir jāveic audits, jānosaka skaidri darbības sociālie mērķi, rezultāti un to izmaksas. Uzņēmumam jāatskaitās par savu darbu un atbildīgi jātērē katrs santīms, ko Rīgas satiksme saņem no rīdziniekiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!