Otrdien, Ventspils tiesa pieņēma lēmumu uzlikt arestu janvāra vētrā pie Ventspils cietušajam kuģim "Golden Sky" un iesniedza prasības nodrošinājumu pret kuģa īpašnieku "Grossline Shiping Ltd." 32 416 latu apmērā, informēja Ventspils tiesā.
Tiesas lēmums nosūtīts kuģa īpašniekam uz Grieķiju, sešu mēnešu laikā kuģa īpašniekam jāsniedz paskaidrojums vai atbilde par šo tiesas lēmumu.

Ventspils Brīvostas pārvaldes pārvaldnieks Imants Sarmulis sacīja, ka ostas pārvalde iesniegusi prasību par 32 416 latu piedziņu no kuģa īpašnieka par piestātnes izmantošanu.

Kā skaidroja Sarmulis, kuģa īpašnieks kādu laiku maksāja par piestātnes izmantošanu, bet tad maksājumi tika pārtraukti.

Sarmulis uzsvēra, ka primārais ir avarējušo kuģi dabūt prom no ostas, otrs - saņemt paredzēto maksu par piestātnes izmantošanu.

"Mēs esam gatavi izskatīt jebkurus piedāvājumus no kuģa īpašnieka puses, lai atrisinātu šo jautājumu, tiesāšanās nav galvenā," uzsvēra Sarmulis.

Jau ziņots, ka vakar Kurzemes apgabaltiesa daļēji apmierināja SIA "Lattelecom" prasību pret šā gada janvārī pie Latvijas krastiem avarējušā kuģa "Golden Sky" īpašniekiem "Grossline Shipping Ltd.", par labu "Lattelecom" piedzenot Ls 183 581.

Kopējā prasījuma summa gan bija krietni lielāka - 473 000 latu. No tiem 273 000 latu prasīja telekomunikāciju operators par "Golden Sky" pārrautā jūras zemūdens kabeļa remontu, materiāliem un elektronisko pakalpojumu maršrutēšanu citu operatoru tīklos, bet vēl 200 000 latu prasīja apdrošināšanas kompānija "Balta" par "Lattelecom" samaksātās maksimālās apdrošināšanas atlīdzības atmaksu.

"Lattelecom" prasība apmierināta par 183 581 latu, bet pārējā daļā noraidīta. Atbildētājam jāsamaksā arī tiesas izdevumi. Izbeigta tiesvedība AAS "Balta" prasības daļā pret "Grossline Shipping Ltd." par zaudējumu piedziņu.

Spriedumu var pārsūdzēt 10 dienu laikā no tā pasludināšanas brīža. Neviena no lietā iesaistītajām pusēm uz sprieduma pasludināšanu nebija ieradusies.

Kā ziņots, kuģis, kas ar minerālmēslu kravu no Ventspils bijis ceļā uz Indiju, 15.janvāra naktī vētras laikā uzsēdies uz sēkļa septiņu kabeļtauvu attālumā no Staldzenes bākas. Vētras laikā "Golden Sky" pārrāva "Lattelecom" jūras kabeli.

Kuģa īpašnieks jau samaksājis 107 167 latu dabas resursu nodokli par radīto piesārņojumu. Tāpat uzņēmums ir izmaksājis kompensācijas cietušajiem zvejniekiem, informēja kuģa apdrošinātāju pārstāvji.

"Grossline Shipping Ltd." norēķinājies arī par veiktajām analīzēm, kas Latvijas dienestiem izmaksājušas 664 latus, un lidojumiem, kas tika veikti piesārņojuma novērtēšanai un kam tērēti 15 239 lati.

Kuģis "Golden Sky" dokumenti liecina, ka uz tā atradušās aptuveni 446 tonnas mazuta un 54 tonnas dīzeļdegvielas, kā arī 24 983 tonnas minerālmēslojuma - kālija hlorīda.

Uzskrienot uz sēkļa, kuģis sabojājis korpusu, tādēļ jūrā noplūda naftas produkti, kas vēlāk izskaloti Baltijas jūras piekrastē.

Kuģa īpašnieku uzdevumā glābšanas darbus veica kompānija no Grieķijas "Tsavliris Salvage". No "Golden Sky" uz citiem kuģiem nogādāšanai krastā pārsūknētas aptuveni 1494 tonnas naftas produktu un ūdens maisījuma, pārkrauta kālija hlorīda krava un jūrā izsūknēts ūdens no kravas tilpnēm.

No kuģa vidē nonāca 13 tonnas naftas produktu, 1539 tonnas kālija hlorīda, kā arī 11 tonnas piesārņota ūdens ar pārsniegtu ķīmiskā skābekļa patēriņu.

Piesārņojums radījis zaudējumus vairākām Baltijas jūras piekrastes pašvaldībām un Slīteres nacionālajam parkam. Zaudējumus veido piesārņojuma savākšanas un utilizācijas izmaksas.

Tāpat tas nodarījis zaudējumus arī zvejniekiem - vairākām fiziskām un juridiskām personām bojāti zvejas rīki un mazinājusies nozveja.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!