Foto: Publicitātes foto

Ik gadu "Latvijas Gada auto" konkursā tiek pasniegta arī dizaina balva, kad ārpus praktiskajām un tehniskajām īpašībām tiek vērtēts auto izskats. "Latvijas Gada auto 2024" dizaina balvu ieguva "Peugeot 508". Šīs nominācijas pirmajā trijniekā iekļuva vēl arī "Peugeot 408" un arī "Hyundai Ioniq 6". Kādi ir žūrijas iespaidi?

Vērtējot automobiļus, to izskats visdrīzāk ir subjektīvākā kategorija, kurā valda "patīk" vai "nepatīk" faktors. Tomēr vairāki viedokļi palīdz rast kopsaucēju par to, kurš ir izskatīgākais auto modelis. "Latvijas Gada auto konkursā" dizaina balvai parasti pretendē tādi modeļi, par kuriem ir teju pilnīga vienprātība vai arī diametrāli pretēji viedokļi. Bet abos gadījumos auto izskatā ir kas tik izteiksmīgs, ka tam ir vērts pievērst uzmanību.

Peugeot 508

Par dizaina balvas ieguvēju stāsta auto žurnālists Ingars Tenis: "Jāteic, ka šī auto ārējais izskats lieliski sader ar dizaina suģestēto sniegumu, proti, tas izskatās lieliski un atbilstoši lieliski arī brauc. Īsāk sakot, īsta autostrāžu mašīna, kurai par dizainu dodu daudz. Ja ne 10, tad 9 balles noteikti."

Foto: Publicitātes foto

"Par tehniku runājot, sajūtas ir divējādas, jo testiem bija sagādāts "plug-in" hibrīds. It kā jau forši apzināties, ka kaut kādus kilometrus (oficiāli 64 km) varētu nobraukt ar elektrību vien, taču tā atlikusī sniedzamība rūk tik ātri (īpaši jau vēsā laikā), ka lielākoties tāpat sanāk braukt kā ar parastu hibrīdu un pie viena vadāt līdzi tukšu "plug-in" sistēmas akumulatoru. Turklāt baterijas uzlāde no parastās elektroligzdas ir neganti lēna. Tas varbūt der, ja ir privātmāja, bet citādi lielus ieguvumus neredzu. Žēl, ka Peugeot nepiedāvā parasto, tā saucamo pašuzlādes hibrīdu," norāda Ingars.

Foto: Publicitātes foto

"Bet, kopumā ņemot, "Peugeot 508" ir ļoti foršs auto. Tas stabili pieguļ ceļam, sēdeklis ir stingrs un liek sajusties kā pilotam, krāsainie ekrāni un 3D instrumentu panelis liecina par to, ka mēs digitalizējamies aizvien vairāk, bet "i-Cockpit" miniatūrais stūresrats man patīk arvien labāk un labāk. Jā, pašos pirmsākumos (sen atpakaļ, šķiet, "Peugeot 208" modelī) bija grūti pierast pie mazās stūrītes, kas guļ zemāk par instrumentu paneļa apakšējo malu. Bet, jo vairāk brauc, jo vairāk pie tās pierod. Tagad, kad gadu gaitā izbraukts ar daudz un dažādiem Peugeot, "i-Cockpit" koncepcija ir tik spēcīgi iesēdusies apziņā, ka citu risinājumu šajās mašīnās vairs nemaz negaidi," rezumē Ingars Tenis.

Foto: Publicitātes foto

Arī Sandris Metuzāls, "Jauns.lv" autožurnālists, dalās iespaidos par šo auto: ""Peugeot 508" ir auto, kas man ļoti iepatikās jau tad, kad pirms dažiem gadiem tikko parādījās tirgū. Un tieši sedana izpildījumā. Ar prātu saprotu, ka sedani iziet no modes un nav praktiski, bet tik un tā tajā siluetā kaut kas ir. Zinu, ka "i-Cockpit" kosmiskais dizains ne visiem iet pie sirds, īpaši jau plakanais stūresrats, bet man nekādi iebildumi neradās. Šim auto tas viss piestāv. Par ļoti praktisku Latvijas apstākļiem nenosauksi – dzīvē to īpaši labi sapratu, kad ar sportisko "PSE" versiju nācās kādus 10 km nobraukt pa dubļainu zemes ceļu. Taču tik un tā "Peugeot 508" ir viens foršs auto."

Peugeot 408

Stāsta auto žurnālists, žurnāla "Profi Latvija" galvenais redaktors Guntars Pulss: "Ja salīdzina ar lielāko radinieku – 508. modeli –, tad šis, manuprāt, ir tieši tas, kas nepieciešams – mazliet kompaktāks un ar lielāku klīrensu. 408. apkopotas visas "Peugeot" jaunā viļņa tendences dizainā, tehnikā un vadītāja vietas iekārtojumā. Ja pret tām nav būtisku pretenziju, tad "408" nevar nepatikt. Vēl noteikti jāatzīmē gaitas īpašības, kuras izrādījās ļoti atbilstošas Latvijas apstākļiem. Starp finālistiem šis modelis man ir viens no favorītiem."

Foto: Publicitātes foto

Sandris Metuzāls uzteic "Peugeot 408" izskatu salīdzina ar "premium" modeļiem: "Viens no vizuāli simpātiskākajiem Gada auto titula pretendentiem. Pavasara testa braucienu laikā gadījās tā, ka "Peugeot 408" blakus bija nostājies "Audi". Jāteic, ka "408" izskatījās stilīgāk un dārgāk par vācieti, kaut gan patiesībā otrajam cena bija trīs reizes augstāka. Varbūt "Audi" derētu pārvilināt pie sevis "Peugeot" dizaineri? Arī interjers ir "Peugeot" nu jau tradicionāli kvalitatīvi nostrādāts – praktisks, ērts un tajā pat laikā interesants, ar savu "odziņu". Braukšana ir komfortabla un pietiekami dinamiska, bet paaugstinātais klīrenss garantē, ka tiksi iekšā gan savās lauku mājās, gan sēnēs varēsi aizbraukt. Ja vēl maksātu par kādiem 5000 EUR lētāk, tad es teiktu, ka teju vai ideāls auto."

Foto: Publicitātes foto

Par "Peugeot 408" stāsta arī Ingars Tenis: "Par "Peugeot 408" varu teikt tā – tajā ir salasīta virkne īpašību, ko pircējs varētu gaidīt no automašīnas, tās iesvērtas pareizajās proporcijās un iesaiņotas ārkārtīgi izskatīgā iepakojumā. Jā, ja saliek visus "Gada auto 2024" pretendentus vienā rindā, to vidū visvairāk izceļas tieši "Peugeot 408". Zināmā mērā gan pateicoties fantastiskajai krāsai, kas ir kā svaigs gaisa malks nomācoši pelēcīgā bezsniega ziemas periodā, taču pamatā drosmīgā dizaina dēļ. Tā vien šķiet, ka "Peugeot" dizaineri nudien ir krietnu laiku pavadījuši sapulcēs, kamēr panākta vienošanās par šīs automašīnas ārējām formām un dizaina akcentiem, jo "408" ir sanācis ļoti drosmīgs, bet ne pārspīlēts. Citiem vārdiem sakot, uz vairuma ierindas automobiļu fona šis "krosoverfāstbeks" izskatās pēc automašīnas no priekšdienām, taču lieliski iederas šodienā."

Foto: Publicitātes foto

"Tas pats vērojams arī salonā – kamēr daudzi autoražotāji kautrējas (vai piesardzīgi izturas pret drosmīgiem risinājumiem), "Peugeot 408" interjerā redzama taustīšanās rītdienā. Proti, sportiski ieturētā vadītāja sēdvieta ir tāda kā digitāla kokpita centrālais elements, kurā ērti iekārtojies sēž pilots un meklē ātrāko ceļu cauri asteroīdu reģionam. Vienīgi jāteic, ka šis kosmosa kuģis ar lauvas emblēmu uz dusmīgā radiatora režģa nav īpaši ātrs. Vismaz ne lētākajās versijās, jo par 32500 eiro būs tikai 1,2 litru turbo motors ar 130 ZS. Tik lielam auto ar tik agresīvu dizainu šī, manuprāt, nav tā labākā opcija. Auto nudien ir patīkams – vizuāli saistošs, ar mūsdienīgu digitālo saturu, ērtu un vieglu braukšanu, krietnu klīrensu un lielu bagāžnieku," norāda Ingars.

Hyundai Ioniq 6

Pieredzē dalās Raimonds Volonts, Latvijas Autoinženieru asociācijas valdes loceklis un autoservisa "V4motors" vadītājs: ""Latvijas Gada auto 2024" lielajā testā "Hyundai Ioniq 6" viennozīmīgi ir interesantākais elektroauto. Tā dizains var patikt vai nē, bet tas nav garlaicīgs. Braukšanas kvalitāti gan pa asfaltu, gan grants ceļu var salīdzināt ar "Mercedes-Benz" līmeni. Patīkami pārsteidza ekonomiskums – apmēram 14 kWh uz 100 km, kas ir ievērojami labāks par šādas klases Eiropas analogiem. Turklāt testos neviens nebrauc ekonomiski. Pie liela ātruma auto uz ceļa jūtas kā pielīmēts. Sēdēšana un ergonomika ļoti ērta. Ātrās piekļuves pogas ir saprotamas un nav bezgalīgi jārakņājas pa planšeti, lai noregulētu, piemēram, klimata kontroles darbību. Vienīgais, kas man liekas par lielu, tā ir cena."

Foto: Publicitātes foto

Par "Ioniq 6" dizaina iespaidu uz auto efektivitāti stāsta Jānis Rapa, "Tet" SIA infrastruktūras atbalsta nodaļas vadītājs: "Sākšu ar dizainu. Ir panākta situācija, ka vienaldzīgo būs maz. Vieniem "Ioniq 6" patiks, citiem liksies pilnīgi garām. Man īsti nepatīk, bet automašīnas dizains ir galvenais iemesls tās nelielajam strāvas patēriņam. Pats rudens testos iebraucu mazliet zem 14 kWh uz 100 km. Arī lielajos testos, kur neviens nedomā par ekonomisku braukšanu, rādītājs bija ap 17 kWh uz 100 km. Un virsbūvei ir liela loma, jo "Hyundai Kona" "ēd" vairāk. Salons ir ļoti plašs, ērts, daudz vietas arī aizmugurē. Izdevās saregulēt ērtu sēdpozīciju. Domāju, ka būs labs auto garos pārbraucienos. Auto ir dinamisks un noturīgs uz ceļa. Man patika 360 grādu kameru kvalitāte, nepatika brīdinājumi jau pie mazām novirzēm no atļautā ātruma. Turklāt spalgie brīdinājumi dažkārt bija arī vietās, kur ātruma ierobežojumi jau ir beigušies. Protams, par drošību ir jārūpējas. Kameras sānu spoguļu vietā noteikti nav tā lieta, ko gribētu savam auto. Kolēģi man gan teica, ka pie tā var pierast. Dārgs, bet šajā auto klasē nekā īpaši lētāka nav. Ja neskaita ārējo dizainu un sānu kameras, kopumā auto man patika."

Foto: Publicitātes foto

Stāsta Sandris Metuzāls: "Ar "Ioniq 6" rudens pusē kopā pavadīju vienu nedēļas nogali, un to pāris dienu laikā tas pārliecinoši ielauzās manā personīgajā elektromobiļu TOP-3. Perfekta vadāmība, ko īpaši labi varēju izmēģināt līkumotajā ceļā no Valmieras uz Cēsīm, sportiska dinamika, negaidīts ekonomiskums un visam pa virsu pilnīga komforta sajūta. Ko vēl vairāk vajag? Pārsteidzoši, taču "Ioniq 6" patika arī sievai, kura vispār auto lietās ir diezgan kaprīza, un pat tēvam, kurš ir diezgan izteikts "vecās skolas" džentlmenis. Protams, ārējais izskats ir gaumes lieta, bet tas man šajā gadījumā īpaši netraucēja. Jo vairāk tādēļ, ka te daļa smukuma ir upurēta aerodinamikas vārdā. Tiesa, mietam ir arī otrs gals – auto ir tik zems, ka tagad pa sniegiem es savā lauku mājā ar to iekšā netiktu. Ja vajag vēl kaut ko pakritizēt, tad pieminēšu klimata kontroli, ko, neejot dziļāk displeja izvēlnēs, pa tiešo tā arī neizdevās noregulēt tā, lai pūstu gaisu tieši tik, cik vajag. Jāpierod arī pie zemā jumta un ļoti slīpā vējstikla, jo pāris reizes, ceļot roku, lai piekārtotu brilles, iebakstīju jumtā."

Foto: Publicitātes foto

Jau ziņots, ka par par "Latvijas Gada auto 2024" tika atzīts "Nissan X-Trail", savukārt iepriekšējos gados laurus plūca "Škoda Fabia" un "Opel Mokka".

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!