Foto: Publicitātes foto

Lai gan autobūves pasaule strauji mainās, nekas nespēj aizstāt sajūtas un emocijas, ko sniedz augstvērtīgs sportiskais automobilis. Mašīnas ar jaguāra emblēmu turpina noteikt toni, un par to pārliecinās ikviens, kuram ir bijusi iespēja izmēģināt jauno "Jaguar F-Type".

"Kādi ir mani trīs galvenie kritēriji? Pirmkārt, astoņu vai vēl labāk 12 cilindru motors. Otrkārt, kupejas vai drīzāk pat rodstera virsbūve, jo tā dod vēl spēcīgākas sajūtas un emocijas. Treškārt… plašs veiktspējas diapazons, lai var izbaudīt braukšanu gan pilsētā, gan uz skaistākajiem ceļiem, taču es uzskatu, ka tādam auto ir jāspēj sevi parādīt arī trasē," pēc jaunā, nesen tirdzniecībā nonākušā "Jaguar F-Type" izmēģināšanas par saviem sportiskā auto kritērijiem stāsta viens no Latvijas spēcīgākajiem autosportistiem, rallijkrosa meistars Jānis Baumanis.

Autosportists atklāj, ka vienmēr cenšas izmēģināt interesantus modeļus, vienlaikus atzīstot, ka pēc superjaudīgajām rallijkrosa mašīnām nav tādu braucamo, kas viņu spētu pārsteigt ar dinamiku. Toties lielā pieredze ļauj momentāni novērtēt nianses un saprast, vai auto ir piemērots tikai pozēšanai vai arī tajā ir ielikts nopietns dinamiskais potenciāls.

Eiropas čempions un vairākkārtējais pasaules čempionāta posmu finālists stāsta, ka "Jaguar" viņam pirmām kārtām asociējas ar bagātīgu vēsturi, panākumiem autosportā un iespaidīgiem daudzcilindru dzinējiem. "Tā ir prestiža marka, īpaša motora skaņa un dizaina rokraksts, kas atšķiras no kontinentālās Eiropas ražotājiem. Pat ja noņemtu emblēmu, jūs Jaguar nekad nesajauksiet ar citu marku.."

"Manās rokās nonāca pilnpiedziņas "F-Type" ar 450 zirgspēku jaudu – eleganta mašīna ar kvalitatīvu salonu un ērti lietojamu multimediju sistēmu. Viena no pirmajām lietām, ko ievēroju, bija izteiktā atšķirība starp komforta un sporta režīmu, kas būtiski izmaina stūres un balstiekārtas darbības algoritmus. Pilsētas braukšanas režīmā balstiekārta nedrebina, bet, kad nokļuvām Biķernieku trasē un man beidzot bija iespēja kārtīgi iemīt grīdā, smaids bija pa visu seju!" teic autosportists.

Baumanis atklāj, ka visvairāk viņu pārsteigusi "F-Type" vadāmība, ko, viņaprāt, pozitīvi ietekmē pilnpiedziņas transmisija, un bremžu efektivitāte. "Domāju tie, kuri man pasēdēja blakus, ir priecīgi joprojām, savukārt es pats pārliecinājos, ka joprojām māku braukt!"

Līdzās vācu, itāļu, japāņu un amerikāņu automobiļiem britu sportiskie spēkrati vienmēr ieņēmuši īpašu vietu. Auto modeļu attīstība, gadu gadiem krātas tradīcijas, spoži panākumi sacīkstēs, cieša saikne ar populāro kultūru un kinofilmām "Aston Martin", "Bentley" un "Jaguar" modeļus padara mirklī atpazīstamus. Turklāt droši var teikt, ka tos vieno trīs kopīgas iezīmes – elegants dizains, greznība un spēja radīt īpašu braukšanas prieku.

Automobiļu pazinēju vidū netrūkst tādu, kuri uzskata, ka "Aston Martin DB9" iemieso izcilu 20. gadsimta dizainu, kam uz pēdām min otrās paaudzes "Jaguar XK". Tas ir likumsakarīgi, jo abus spēkratus radīja Aians Kallums, kura kontā ir arī "E-Type" ideju mantinieks "F-Type".

Pateicoties "Aston Martin" dizainera Mareka Reihmana talantam, dienasgaismu ieraudzīja modernais "DB11" un "DBS", iepriekš arī "One-77", "Rapide" un "Vulcan". Daudzi vēl atceras 2015. gada kinolenti "Spektrs", kurā Daniela Kreiga atveidotais aģents ar "Aston Martin DB10" centās aizlaisties no ļaundara, kurš vadīja tik pat eksotisku "Jaguar C-X75", vēl vienu Aiana Kalluma meistardarbu. Savukārt pirms 102 gadiem dibinātais "Bentley" ir radījis veselu luksusa pasauli, ar katru modeļu paaudzi nosakot jaunu etalonu.

Visiem šiem automobiļiem – no "DB11" līdz "F-Type" – piemīt laikam pāri stāvoša silueta elegance un diskrēts spēks, savukārt ātrgaitas kreiseris "Bentley Continental" ar tā masīvo korpusu ir burtiski iespiedis savu vietu auto vēstures lappusēs.

Britu trijotnei ir bijis aizraujošs tehnisko risinājumu meklējumu ceļš, kas atspoguļojies arī sacīkšu pasaulē, sākot no "Aston Martin", "Bentley" un "Jaguar" uzvarām leģendārajās Lemānas 24 stundu izturības sacensībās līdz pastāvīgai dalībai modernajās GT3 sacensībās, eksperimentējot ar konstrukcijām, materiāliem un aerodinamiku. Šo tradīciju neatņemama sastāvdaļa, protams, ir bijuši lielas kubatūras daudzcilindru dzinēji – pasaulslavenais 6,75 litru V8 ar turbopūti, sešu litru W12 koloss, "Aston Martin" V12 dzinēji un "Jaguar" V8 spēka agregāti.

Taču ir vēl kāda iezīme, kas britu sporta auto atšķir no visiem citiem – tas ir veids, kā tiek radītas gaitas īpašības. Pretēji daudziem konkurentiem, kuri savus sportiskos un sporta modeļus "dresē" Nirburgringas trasē, šad tad ignorējot, kā auto vēlāk brauks pa koplietošanas ceļiem, "Aston Martin", "Bentley" un "Jaguar" automašīnas pirms jauno modeļu un versiju galīgās apstiprināšanas daudz laika pavada uz vietējiem ceļiem.

Mazie, līkumotie, bieži ar ne pārāk labu asfaltu klātie ceļi ir vieta, kur top balstiekārtas regulējumi, kas spēj apvienot nevainojamu vadāmību ar plūstošu gaitu un komfortu. Gan "Bentley" slavenais "B" režīms, gan ātrās "Jaguar" versijas no "Special Vehicles Operation" nodaļas raksturīgās īpašības ir ieguvušas tieši savās mājās.

Līdzās "Aston Martin" un "Bentley", kas apdzīvo luksusa stratosfēru, Jaguar ir tas, kurš spēj zvaigznes nonest tuvāk zemei, eleganto "F-Type" piedāvājot gan tiem, kuri meklē īpaša notikuma sajūtu, gan ekstrēmu izjūtu cienītājiem. To nodrošina divu veidu virsbūves (kupeja un rodsters) un dzinēju klāsts, kas atbilst modernajam pieprasījumam – ar četriem vai astoņiem cilindriem un jaudas diapazonu no sportiskiem 300 ZS līdz mežonīgiem 575 ZS.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!