Foto: Shutterstock

"Nepieciešams izstrādāt vienotus darba kritērijus, pēc kuriem sertificēt visus Latvijā strādājošos auto servisus. Iespējams, šis ir vienīgais reālais risinājums, lai sakārtotu nozari, no kuras Latvijas valsts budžets ik gadu zaudē vairāk nekā 154 miljonus eiro," informē Saeimas deputāts Andris Kulbergs (AS).

Kulbergs pauž, ka daudzu gadu garumā nozare ir attīstījusies haotiski. Viņš skaidro, ka, vadoties pēc Valsts ieņēmuma dienesta 2020. gada datiem, 0,4% nozarē strādājošo uzņēmumu nomaksājuši 48% no nozares nodokļiem.

"Iepriekš minētie skaitļi uzskatāmi parāda, ka šī vairs nav infekcija, kas ārstējama ar antibiotikām un nepietiks vien ar rājienu. Latvijas gadījumā ir jāveic ķirurģiska iejaukšanās un nozares reforma. Skumjākais, ka pati valsts, neskatoties uz to, ka katru gadu valsts budžeta plānošanā un pieņemšanā saskaras ar nopietniem izaicinājumiem visu nozaru vajadzību segšanai, līdz šim nav spērusi vajadzīgos soļus, lai iekasētu tos līdzekļus, kas iet secen. Mēs esam pārāk maza un kompakta ekonomika, lai tā turpinātu ilgtermiņā, tāpēc ceru, ka šogad šis ledus izkustēsies," norāda Kulbergs.

Deputāts uzsver, ka auto servisiem nav definēti konkrēti kritēriji, līdz ar to Latvijā auto servisu var izveidot jebkurš.

"Bez atbilstošas izglītības, negarantējot darba kvalitāti un rezultātu, izmantojot darba spēku, kas ir ar mieru strādāt bez sociālajām garantijām. Tādējādi darbiniekiem uzņemoties dubultu risku arī nelaimes gadījumu rezultātā. Nevis skumji, bet katastrofāli, ka desmit gadu laikā, kopš apkopota aktuālā informācija par autoservisu nozarē, nekas nav mainījies. Tikai skaitļi, jo reāli strādājošu auto servisu skaits pieaudzis un attiecīgi pieaudzis arī valstij nesaņemto nodokļu apmērs."

Kulbergs atzīst, ka auto servisus var iedalīt trīs daļās. Tādos, kas strādā oficiāli; tādi, kas cenšas to darīt un izdzīvot; un tādi, kuri apzināti un principiāli nespēlē pēc noteikumiem.

"Šī brīža tirgus situācija nozarē ir tāda, ka tiem, kas vēlas strādāt oficiāli un sākt biznesu, faktiski izdzīvot ir neiespējami," norāda Kulbergs. "Tikai valstiskā līmenī sakārtojot nozari, ir iespējams samazināt ēnu ekonomikas apmērus tajā, kā arī samazināt negodīgu konkurenci. Tas attiecas arī uz valsts iepirkumiem, kur uz vienādiem nosacījumiem ar godīgiem tirgus dalībniekiem šobrīd startē arī auto servisi, kas apzog (runāsim tiešu valodu) valsti, maksājot darbiniekiem minimālo algu, oficiāli starpību piemaksājot "aploksnē" un norēķinu klientiem pieprasot skaidrā naudā, tādejādi mākslīgi kropļojot tirgu uz PVN samazinājuma rēķina. Līdz ar to valsts pati veicina gan negodīgu konkurenci, gan arī ēnu ekonomikas attīstību nozarē."

Kulbergs uzskata, ka nepieciešama atklāta un godīga diskusija par risinājumiem nozares sakārtošanai un ir jābūt vienotiem standartiem auto servisiem, kas izstrādāti un tiek kontrolēti valsts institūciju līmenī. Saskaņā ar šiem kritērijiem auto servisus varētu sertificēt un tiem servisiem, kas sertifikācijas procedūru neizietu, būtu zināmi ierobežojumi.

Par šo kritēriju izstrādi, nozares uzraudzību un sertifikāciju atbildīga varētu būt Ekonomikas vai Satiksmes ministrija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!