Garantijas ilgums ir dažāds
Jauniem auto garantija kalpo kā ražotāja apņemšanās, ka noteikto laiku automašīna brauks bez problēmām un jebkuras tehniskas problēmas ražotājs novērsīs par saviem līdzekļiem. Šādas saistības pret klientiem aizsākās pagājušā gadsimta sākumā, konkrēti – 1908. gadā, kad "Ford" sāka piedāvāt 9 mēnešu garantiju "T" modeļa auto.
Gadu gaitā ražotāju garantijas kļuvušas gan īsākas, gan garākas. Daži zīmoli ir droši, ka viņu auto bez problēmām kalpos ilgi, savukārt citi ir atturīgāki. Piemēram, Japānas kompānija "Mazda" šogad sāka piedāvāt ilgtermiņa garantiju, nodrošinot sešu gadu vai 150 000 km nobraukuma segumu. Parasti tirgus standarts nepārsniedz piecus gadus vai 100 000 km.
Tomēr dažām vācu automašīnām nav pat trīs gadu garantijas. Piemēram, tādi "premium" klases zīmoli kā "Audi", BMW un "Mercedes-Benz" apņemas novērst savu ražojumu problēmas tikai divu gadu laikā. Tiesa, lielākā daļa uzņēmumu, kas dod īsāku garantiju, piedāvā to pagarināt par papildu maksu.
"Manuprāt, garantija ir ražotāja uzticības jautājums. Ja ražotājs dod ilgu garantiju, visticamāk, šāda automašīna patiešām būs izturīga. Tā kā kompānijas noteikti nevēlas ciest zaudējumus, tās ir veikušas rūpīgu auto tehnisko mezglu ilgmūžības aprēķinu un tikai tad noteikušas garantijas laiku," saka "Delfi Auto" redaktors Raimonds Zandovskis.
Uz ko attiecas garantija?
Te nu rodas jautājums – ja jau garantija ir īsāka, vai dārgie "premium" klases modeļi nav tik kvalitatīvi kā, piemēram, korejiešu vai japāņu modeļi? Izrādās, luksusklases automašīnās ir inovācijas un sarežģīti tehniskie risinājumi, kas var radīt problēmas. Tāpēc klientiem bieži vien tiek prasīts piemaksāt par pagarināto garantiju.
Savukārt japāņu automobiļi jau sen tirgū ir pazīstami ar uzticamību. Jo īpaši izceļas "Mazda", kas sākusi piemērot sešu gadu garantiju pat savam tehnoloģiski visprogresīvākajam modelim "CX-60" – līdz šim tik ilgu garantiju saviem jaunākajiem modeļiem snieguši tikai Dienvidkorejas ražotāji.
Ražotāju tehnoloģiskie sasniegumi ir apsveicami, taču potenciālie pircēji pamatoti var jautāt: vai šie jauninājumi var radīt arī problēmas? Kā norāda konkursa "Latvijas Gada auto" žūrijas loceklis Toms Timoško, ražotājs, kas piedāvā visaptverošu un ilgu garantiju, demonstrē uzticību savam produktam un patiešām tic, ka viss darbosies, kā nākas.
"Mūsu ģimenē ir bijušas četras automašīnas, kurām bija garantija, un mēs ne reizi neesam to izmantojuši. Dodot garantiju, ražotāji nebūt nerīkojas vieglprātīgi. Kompānijas rūpīgi aprēķina katras detaļas ilgmūžību, jo nevēlas, lai gadījumā, ja nu kas, remonts radītu liekus izdevumus pašam uzņēmumam," stāsta Toms.
Tas aizsargā arī mūsu maciņus
"Garantijai ir vairākas priekšrocības. Tā autobraucējam sniedz sirdsmieru, ka viss būs kārtībā. Ja tomēr kāds mezgls sabojājas, remonta izmaksas vairumā gadījumu segs pats ražotājs. Tas ir milzīgs finansiālais atvieglojums. Ir dzirdēti gadījumi, kad salīdzinoši jaunam auto nepieciešams mainīt dzinēju. Ja nebūtu garantijas, īpašniekam tas būtu bijis ļoti dārgs pasākums," stāsta Raimonds Zandovskis.
Savukārt pagarinātā garantija palielina auto tālākpārdošanas vērtību. Parasti cilvēki savus jauniegādātos transportlīdzekļus nomaina ik pēc 3–5 gadiem, un līdz tam lielākajai daļai automašīnu garantija jau ir beigusies. Autorizētie dīleri, kas pārdod lietotus auto, piedāvā savu garantiju, taču tā parasti ir spēkā dažus mēnešus vai ierobežotu kilometru daudzumu. Citkārt garantija attiecas tikai uz noteiktiem tehniskajiem mezgliem.
Šāda garantija lietota auto pircējam sniedz pārliecību, ka transportlīdzeklim nav slēptu defektu. Tomēr ražotāja garantijai jauna auto gadījumā ir lielāka vērtība, jo servisa centrā tiks izmantotas jaunas oriģinālās detaļas. Tāpat šeit retāk tiks norādīts, ka ir konstatēts dabiskais detaļu nolietojums, kā tas būtu vecāku auto gadījumā. Tādējādi lietotu automašīnu tirgū modeļi ar ražotāja garantiju saglabā savu vērtību labāk.