Foto: Publicitātes foto
Digitālajam laikmetam uzņemot apgriezienus, autobūves industrija nonāk krustcelēs starp inovāciju un drošību. Šajā rakstā aplūkota galvenā dilemma, ar ko saskaras autoražotāji: vai auto informācijas paneļa dizaina nākotnei jānosliecas uz skārienekrāniem, vai tomēr ir vieta tradicionālajām taustes pogām? Mēs iezīmējam skatuvi, izpētot šā jautājuma plašāko kontekstu, uzsverot galvenās problēmas, kas saistītas ar progresīvu tehnoloģiju integrēšanu, vienlaikus nodrošinot autovadītāju drošību.

Tradicionāli auto informācijas paneļos dominējušas fiziskas pogas, no kurām katra pilda noteiktu funkciju. Tehnoloģijām attīstoties, skārienjutīgie ekrāni sākuši piedāvāt racionālāku un daudzfunkcionālāku pieeju. Tomēr šī maiņa ir izraisījusi diskusijas par lietojamību un autovadītāju izklaidību. Šobrīd tādas kompānijas kā "Tesla" ir līderis ceļā uz pilnībā digitāliem informācijas paneļiem, savukārt, piemēram, "Hyundai" piekopj konservatīvāku pieeju, kombinējot skārienjutīgos ekrānus ar fiziskajām pogām – lēmums, ko atbalsta, piemēram, "Motor1.com" žurnālisti, kuri norādīta, ka ""Hyundai" lēmums saglabāt tradicionālo kontroli noteiktām funkcijām ir uzslavējams par koncentrēšanos uz drošību".

Drošības perspektīva

Mats Buzelis no "CarVertical" sniedz eksperta perspektīvu par šīm debatēm. Pēc Buzeļa teiktā, "fizisko pogu integrācija ir apzināts gājiens, lai nenovērstu uzmanību un sniegtu iespēju autovadītājiem ar pieskārienu aktivizēt kritiskas transportlīdzekļa funkcijas, mazinot nepieciešamību novērsties no ceļa". Šajā ieskatā uzsvērta saskarnes dizaina izvēļu nozīme vadītāja fokusa saglabāšanā un vispārējā transportlīdzekļa drošībā.

Pretstats jau minētā "Hyundai" un citu klasisko autoražotāju pieejai ir diezgan krass. Kamēr tādi zīmoli kā "Tesla" ir aptvēruši minimālistisku, tikai ekrānam paredzētu saskarni, tradicionālie autoražotāji savos spēkratos izmanto gan skārienekrāns, gan fiziskos taustiņus, tādējādi pēc iespējas vairāk pieturoties pie klasiskās ergonomikas.

"Tesla" interfeisa dizains ir plūdens un pilnībā atjaunināms. Līdz ar "Tesla" jaunā "Model S Plaid" izlaišanu autoražotājs ir izveidojis pavisam jaunu lietotāja interfeisu, kas ir intuitīvāks un pielāgojamāks. "Tesla" konsoles dizainu var viegli mainīt ar programmatūras atjauninājumiem. Šāda pieeja "Tesla" marku vairāk pozicionē kā tehnoloģiju uzņēmumu, nevis kā klasisku autoražotāju, kas dod tiem priekšrocības salīdzinājumā ar tradicionālajām autobūves kompānijām programmatūras ziņā.
Foto: Publicitātes foto

Savukārt "Hyundai" jaunie "Kona" un "Kona Electric" izceļas ar abu mijiedarbības veidu saskarnēm. "Kona" modeļiem ir 10,25 collu pilnībā digitālais mērinstrumentu panelis un 10,25 collu centrālais skārienjutīgā ekrāna apvienojums, kas autovadītāja sēdpozīcijai piešķir augsto tehnoloģiju veidolu, vienlaikus nodrošinot maksimālu redzamību un kontroli. "Hyundai" pieeja saskarņu dizainam nav bez precedenta: piemēram, aviācijas nozare bieži izmanto skārienekrāna un fizisko kontroļu kombināciju, lai nodrošinātu drošību un efektivitāti.

Lai gan skārienekrānu plūdenais un modernais izskats ir pievilcīgs un tie piedāvā iespēju apvienot vairākas funkcijas vienā interfeisā, nevar nepamanīt fizisko pogu nozīmi drošības, uzticamības un lietošanas ērtuma ziņā. Tā kā tehnoloģijas turpina attīstīties, pareizā līdzsvara panākšana starp šiem diviem kontroles veidiem būs būtiska, lai izveidotu drošas un lietotājam ērtas saskarnes.

Priekšroku fiziskajām pogām, nevis skārienjutīgajiem ekrāniem auto salonos var piešķirt vairāku iemeslu dēļ:
1. Taktilās sajūtas: fiziskās pogas nodrošina taustiņveida atgriezenisko saiti, kuras skārienekrāniem trūkst. Šī mijiedarbība ļauj autovadītājiem vadīt vadības ierīces bez nepieciešamības tās aplūkot, tādējādi mazinot uzmanību.
2. Uzticamība: fiziskās pogas parasti ir uzticamākas nekā skārienekrāni. Ir mazāka iespēja, ka funkcijas aktivizēšana var neizdoties vai taustiņi kļūst nereaģējoši, kuri ir ļoti svarīgi, lai veiktu būtiskas transportlīdzekļa vadības funkcijas.
3. Lietošanas ērtums: fiziskas pogas var būt vieglāk lietojamas, īpaši braucot. Tās var atrast pēc taustes un neprasa precīzu mērķēšanu atšķirībā no skārienekrāniem.
4. Drošība: fizisko pogu lietošana var uzlabot drošību, mazinot uzmanības novēršanu no ceļa.

Inovāciju un drošības līdzsvarošana

Neskatoties uz autobūves pakāpenisku pāreju uz pilnībā digitālām vadības ierīcēm, ir nianses, ko ir vērts apsvērt. Dažiem lietotājiem skārienekrāni var šķist mazāk intuitīvi vai sarežģītāki, lai operētu ar tiem bez skatīšanās uz ekrāna. Turklāt fizisko pogu taustes atgriezeniskā saite var būt izšķiroša paaugstināta stresa braukšanas situācijās, nodrošinot pretargumentu skārienekrāna modernajam vilinājumam.
Foto: Publicitātes foto

Debates par skārienekrānu un taktilām vadības ierīcēm automobiļu informācijas paneļos nav tikai par tehnoloģijām – runa ir par to, kā mēs mijiedarbojamies ar saviem transportlīdzekļiem un kā prioritāti izvirzām drošību. Virzoties attīstībā uz priekšu, galvenais ir nepieciešamība pārdomāti integrēt jaunas tehnoloģijas, kas vienlīdz ņem vērā lietotāju pieredzi un drošību. Tādēļ vismaz pagaidām tradicionālo autoražotāju pašreizējā pieeja ir sabalansēt inovācijas ar lietotāju pieradumu pie fiziskajām pogām.

Kā kādā intervijā teicis viena vadoša autobūves uzņēmuma dizainers: "Mēs neesam tikai dizaineri; mēs esam arī lietotāji. Katra poga un katrs ekrāns ir izvēle, kā cilvēki mijiedarbosies ar savu automašīnu."

Automobiļu saskarņu dizaina nākotne arī turpmāk būs karsti apspriesta tēma. Jau minētā "Hyundai" apņemšanās saglabāt fiziskas pogas skārienekrānu buma laikā ir apliecinājums domāšanai arī par drošību. Tehnoloģijām progresējot, būs interesanti vērot, kā autoražotāji reaģēs uz progresīvo tehnoloģiju izaicinājumu.

Lai gan skārienekrānu vilinājums un to modernais un pievilcīgais dizains ir nenoliedzams, nevar neievērot fizisko pogu nozīmi vadītāja drošības un lietošanas ērtuma nodrošināšanā. Autobūves nozare atrodas krustcelēs, un ražotājiem ir jāpanāk līdzsvars starp jaunu tehnoloģiju izmantošanu un izmēģināto un pierasto elementu saglabāšanu automobiļa dizainā.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!