Foto: Publicitātes foto
Autobūves nozares attīstībai paātrinoties elektromobiļu virzienā, liela uzmanība tiek pievērsta tādiem faktoriem kā to sniedzamība, akumulatora uzlādes laiks un braukšanas dinamika. Tomēr vēl viens būtisks mūsdienu transportlīdzekļu aspekts ir lietotāja saskarne. Auto salonos notiek tehnoloģiska transformācija, mūsdienu braukšanas vide atgādina ērtas atpūtas telpas, kas aprīkotas ar interaktīviem rīkiem, kas pastiprina ergonomiku, funkcionalitāti un estētiku.

Šajā pārmaiņu laikā daudzi autoražotāji ievieš jauninājumus. Viens no šādiem piemēriem ir pazīstamais franču ražotājs "Peugeot". Savā "E-3008" modelī "Peugeot" prezentē panorāmas "i-Cockpit" – interesantu uzlabotas saskarnes un ergonomiskas kombināciju.

"i-Cockpit" ir centrēts ap 21 collu HD panorāmas ekrānu, kas apvieno displeju ar projekcijas (head-up) un centrālo skārienekrānu. Šī dizaina izvēle atspoguļo "Peugeot" apņemšanos ievērot vizuālo pievilcību un praktiskumu. Pārvietotā pārnesumkārbas vadības svira un pielāgojamie "i-Toggles" ļauj ātri piekļūt iepriekš izvēlētām lietotnēm, piemēram, gaisa kondicionēšanai vai satelītnavigācijai, demonstrējot intuitīvu dizainu apvienojumā ar racionalizētu funkcionalitāti.
Foto: Publicitātes foto

Tomēr ir svarīgi atzīmēt, ka, lai gan "i-Cockpit" ir inovatīva pieeja automobiļu salonam, tā ir daļa no lielākas tendences nozarē. Tā kā autoražotāji turpina attīstīties un pielāgoties jaunajām tehnoloģijām, varam cerēt uz lielāku progresu auto interjeros.

Tomēr "Peugeot" nav vienīgais spēlētājs, kas apņēmies uzlabot ergonomisko dizainu. Līdzīgi kā panorāmas "i-Cockpit", tādi piemēri kā "Mercedes-Benz" izstrādātā MBUX multimediju sistēma, kā arī milzīgais skārienjutīgais ekrāns "Tesla" elektromobiļos uzsver ne tikai autovadītājam, bet arī pasažieriem sniegto uzlaboto pieredzi.

MBUX sistēma ir izcils mākslīgā intelekta (AI) un viedās automašīnas tehnoloģijas apvienojums. "Mercedes-Benz" to raksturo kā "revolūciju pilotu kabīnē", jo MBUX izmanto prognozējošu mācīšanos, lai paredzētu lietotāja vajadzības un prezentētu attiecīgu saturu. MBUX ļauj pasažieriem mijiedarboties ar augstas izšķirtspējas platekrāna ekrānu priekšējā panelī un skārienpaliktni centrālajā konsolē.
Foto: Publicitātes foto

Savukārt "Tesla" skārienekrāna saskarne ir uzskatāms izsmalcinātības un vienkāršības modelis. 17 collu skārienjutīgais ekrāns priekšējā paneļa centrā kontrolē lielāko daļu automašīnas funkciju, iemiesojot skaidru un intuitīvu dizainu, uzlabojot pasažieru salona minimālistisko estētiku. Skārienekrāns tiek izmantots, lai kontrolētu daudzas funkcijas, kas tradicionālajos automobiļos tiek kontrolētas, izmantojot fiziskas pogas (piemēram, salona apsildes un gaisa kondicionēšanas, priekšējo lukturu u.c. regulēšana). Lai brīvroku režīmā piekļūtu parastajām skārienekrāna vadīklām, "Tesla" nodrošina arī vadību ar balss komandām.

"CarVertical" komunikāciju vadītājs Matss Buzelis norāda, ka auto salonu nākotne ir harmonisks intuitīvā dizaina un jaunāko tehnoloģiju saplūdums. Nozares pāreja uz lietotāja progresīvu pieredzi ir acīmredzama tādās inovācijās kā "Peugeot i-Cockpit", "Mercedes-Benz MBUX" un "Tesla" milzīgais skārienjutīgais ekrāns.
Foto: Publicitātes foto

Tomēr Buzelis uzsver arī jaukto risinājumu nozīmi transportlīdzekļu saskarnēs. Viņš uzskata, ka, lai gan skārienjutīgie ekrāni piedāvā mūsdienīgu sajūtu, atsevišķas funkcijas lietošanas ērtumam un drošībai labāk tiek vadītas ar fiziskām pogām: "Kamēr skārienjutīgie ekrāni kļūst arvien izplatītāki, atsevišķām visbiežāk izmantotajām kontrolierīcēm vēl nepieciešamas fiziskas pogas. Šī kombinācija nodrošina līdzsvaru starp inovāciju un praktiskumu."

Strauji attīstošās ACES tendences – automatizācija, savienojamība, elektrifikācija un koplietojamie pakalpojumi – maina automašīnu konfigurāciju un ļauj transportlīdzeklī sēdošajiem izbaudīt jaunu pieredzi braucienu laikā. Piemēram, jaunu transportlīdzekļu veidu, tostarp elektrisko automobiļu, parādīšanās masveidā ietekmē salona izkārtojumu un nodrošina iepriekš neiedomājamas iezīmes, piemēram, grozāmus sēdekļus.

Jauninājumi savienojamībā un cilvēka-mašīnas saskarnē (Human-machine Interface – HMI) maina salona pieredzi. Automatizētajiem asistentiem varētu būt uzlabota spēja reaģēt uz visu pasažieru balsīm. Tomēr Buzelis norāda, ka balss komandas nereti rada izaicinājumus, īpaši tiem, kuriem angļu nav dzimtā valoda.

Pats automobiļa salons kļūst ērtāks, oriģinālo iekārtu ražotāji (OEM) nodrošina vairāk "mājīgas" apdares, piemēram, sēdekļus, kas atgādina viesistabā esošos. Turklāt "Wards Auto" izlaidis savu sarakstu ar 10 labākajiem interjeriem un lietotāju pieredzi (UX) autorūpniecībā 2023. gadam, un pirmo reizi vēsturē seši no laureātiem ir elektromobiļi. Tas norāda uz tendenci elektrificētu transportlīdzekļu dizaina inovācijā.
Foto: Publicitātes foto

Kā norāda Buzelis, mēs patiešām esam liecinieki tam, ka nozare strauji tiecas uz nākotni. Autoražotāji ar inovatīvu pieeju meklē veidus, kā mazināt autovadītāja uzmanības novēršanu, vienlaikus pastiprinot komfortu, efektivitāti un estētisko pievilcību. Virzoties uz priekšu, labi meistaroti automobiļu saloni varētu kļūt par izšķirošu atšķirību starp turpmākajiem modeļiem.

Uzsvars uz interjera dizainu un lietotāja saskarnes attīstību patiešām ir nelokāms. Neatkarīgi no tā, vai tas ir "Peugeot i-Cockpit", "Mercedes-Benz" mākslīgā intelekta darbinātais MBUX vai "Tesla" vienotais vadības panelis, ir skaidrs, ka automobiļu evolūcijā arvien lielāka nozīme ir ergonomikai un estētikai.

Šī klusā revolūcija, kas atplaukst auto interjera telpā, norāda uz to, ka autoražotāji cenšas braucienus ar automobili padarīt ne tikai par ceļojumu, bet arī pieredzi. Tā kā auto saloni arvien vairāk atdarina dzīvojamo telpu komforta un funkcionalitātes ziņā, robeža starp mājām, biroju un transportlīdzekļi kļūst nemanāmi izplūdusi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!