Foto: Publicitātes foto
Tāpat kā citās industrijās, arī autobūvē zīmola maiņa jeb tā sauktais rebrendings nav nekas neparasts. Daži uzņēmumi to dara, cenšoties atbrīvoties no problemātiskas pagātnes, bet citi – lai demonstrētu progresu. Nozarē, kurā konkurence ir sīva un cilvēku vajadzības strauji mainās, periodiska zīmola atjaunošana kļūst par būtisku stratēģiju, lai saglabātu konkurētspēju.

Jauns vārds no Dienvidkorejas

Zīmolu mēdz atjaunināt dažādu iemeslu dēļ. Piemēram, uzņēmumi bieži maina nosaukumu reputācijas krīzes laikā. Tas ļauj pagātnes kļūdas un skandālus nogremdēt aizmirstībā. Cits scenārijs varētu būt saistīts ar uzņēmumu apvienošanos vai modernizāciju.

"Šie procesi ir ļoti atšķirīgi, bet, vispārīgi runājot, autobūvē tas parasti nozīmē jaunu posmu ražotāja attīstībā. Iespējams, uzņēmums ir vienkārši pāraudzis savu veco nosaukumu un sāk jaunu savas vēstures nodaļu," skaidro "Latvijas Gada auto" konkursa žūrijas biedrs un "Profi Latvija" galvenais redaktors Guntars Pulss.

Viens no jaunākajiem šādu pārmaiņu piemēriem ir KGM – jauns vārds no Dienvidkorejas, kas Eiropas tirgū debitēja pagājušajā gadā. Ražotājam, kurš iepriekš bija pazīstams kā "SsangYong", zīmola maiņa tika veikta pēc tam, kad 2022. gadā to iegādājās ķīmijas, tērauda ražošanas un loģistikas gigants "KG Group". Korejas tirgū uzņēmums tagad ir pazīstams kā "KG Mobility", bet Vecajā kontinentā ar vienkāršāku saīsinājumu – KGM.

Modeļu nosaukumi ir palikuši nemainīgi, tos joprojām rotā stilizētu pūķa spārnu logotips, un arī turpmāk ražotājs sola galveno uzmanību pievērst daudzpusīgu modeļu ražošanai par konkurētspējīgām cenām.

Lēmumu mainīt nosaukumu zīmola vadība pieņēma, lai veicinātu uzņēmuma attīstību un sekmētu ienākšanu elektrificētajā nākotnē. Šim nolūkam 2023. gada jūlijā tika parakstīts trīspusējs līgums, kas paredz saglabāt darba vietas un veikt ilgtermiņa ieguldījumus. Oktobrī tika veiktas papildu investīcijas, un tas vēl vairāk nostiprināja kompānijas finanšu struktūru.

Uzņēmums plāno turpmāku izaugsmi, un pirmais solis šajā plānā bija jaunā SUV modeļa "Torres" starptautiskā debija. Vēl lielāks progress gaidāms šogad, kad tirgū tiks laists jaunais elektroauto ar nosaukumu "U100".

Kāpēc nepieciešamas izmaiņas?

Mainot zīmolu, ražotājs var precīzāk apmierināt cilvēku vēlmes un sekot līdzi tehnoloģiju attīstībai. Bieži vien šai laikā uzņēmumi pārskata arī savu identitāti, vērtības un pat metodes, ar kādām uzrunā savu auditoriju. Tomēr tas ir diezgan sarežģīts process, un par to vēsture glabā dažādus scenārijus.

Autobūvē par zīmola maiņu nedzird bieži, tomēr ir vairāki spilgti piemēri. Piemēram, 1933. gadā "Nissan" grupa pārņēma kontroli pār "DAT Motors", kas tobrīd ražoja "Datsun" auto. Neraugoties uz pārmaiņām, jaunizlaistās automašīnas vēl ilgu laiku rotāja uzraksts "DAT Motors". Tikai 1984. gadā japāņu ražotājs nolēma atteikties no šī nosaukuma, un no tā brīža visā pasaulē eksportētie modeļi ieguva daudz pazīstamāku nosaukumu – "Nissan". Interesanti, ka vēl gadu pēc šī lēmuma uz automašīnām bija redzami abu zīmolu logo. 2013. gadā japāņi nolēma atjaunot "Datsun" zīmolu konkrētos mērķa tirgos, tomēr potenciālie klienti šos centienus nenovērtēja, tāpēc 2022. gadā zīmols atkal pazuda no apvāršņa.

Lai atjaunotu zīmolu, dažkārt pat nevajag mainīt nosaukumu – pietiek ar sirsnīgu atzīšanos pagātnes kļūdās un skaidri pastāstīt par turpmāko virzību. Šādu pieeju izmantoja viens no lielākajiem pasaules auto ražotājiem. "Volkswagen" pēc 2015. gada dīzeļgeitas skandāla centās atgūt sabiedrības uzticību, tāpēc izstrādāja jaunu stratēģiju. Vācu koncerns toreiz izvērsa kampaņu, kurā paziņoja, ka turpmāk par prioritāti izvirza ilgtspēju, sociālo atbildību un elektrifikāciju.

Mainoties sabiedrības vērtībām un dzīvesveidam, ražotājiem savs tēls ir jāsaskaņo ar mērķauditorijas vēlmēm un vērtībām. Piemēram, ja arvien svarīgāka kļūst ilgtspēja un saudzīgums videi, ražotājs var mainīt zīmolu un attīstības virzienu, lai uzsvērtu savu apņemšanos radīt videi saudzīgas automašīnas un tādējādi piesaistītu līdzīgi tendētus pircējus.

Zīmola identitātes maiņa var būt arī reakcija uz tehnoloģiju attīstību un nozares inovācijām. Ja uzņēmums tiecas kļūt par elektroauto vai autonomās braukšanas līderi un vēlas informēt par šīm pārmaiņām, zīmola maiņa ir būtiska. Tas ne tikai palīdz piesaistīt tehnoloģiski domājošus cilvēkus, bet arī padara īpašu uz sāncenšu fona.

Līdz ar elektrisko auto ēras iestāšanos daudzi industrijas giganti ir atjauninājuši savu zīmolu vizuālos elementus – logo, fontus utt., lai tos ciešāk sasaistītu ar elektromobilitāti un emocionāli uzrunātu jaunākās paaudzes braucējus.

Turklāt zīmola maiņa ļauj uzņēmumiem izcelties sāncenšu vidū. Pārpildītā tirgū, kurā automašīnas ar līdzīgām funkcijām piedāvā daudzi, atšķirīga zīmola identitāte kļūst par galveno konkurences priekšrocību. Neatkarīgi no tā, vai tā ir jauna dizaina valoda, inovatīvas mārketinga kampaņas vai uzlabots vēstījums, zīmola atjaunināšana ļauj nostiprināties potenciālo pircēju apziņā.

Tas var sniegt jaunas iespējas

Gadījumos, kad kompānijas apvienojas vai tās iegādājas jauni īpašnieki, mums kā pircējiem derētu iedziļināties, kas slēpjas aiz šo pārmaiņu plīvura. Viens no variantiem – par uzņēmuma īpašnieci kļuvusi lielāka kompānija vai tas tagad ir tās daļa. Parasti šāds scenārijs nozīmē, ka tiek pacelta auto kvalitātes latiņa, kas ir ieguvums pircējam. "Ne vienmēr var viennozīmīgi novērtēt klienta ieguvumu, taču ir svarīgi noskaidrot, kādi ir zīmola maiņas iemesli. No mārketinga viedokļa raugoties, ražotājam tas būs liels ilgtermiņa izaicinājums, taču vienlaikus pavērs arī jaunas iespējas," norāda Guntars Pulss.

Pēc KGM zīmola ienākšanas tirgū jau ir izlaisti pirmie atjauninātie apvidnieki: "Rexton", "Korando" un "Musso" pikaps. Tāpat debiju piedzīvojis arī iepriekšminētais "Torres" apvidus auto. Korejas modeļu galvenā priekšrocība joprojām ir cena, kas KGM gadījumā sākas no 27 tūkstošiem eiro.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!