Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Šajā nedēļas nogalē Austrālijas lielpilsētā Melburnā sāksies jaunā F-1 sezona. Izmaiņas tehniskajos noteikumos, vairāku pilotu pāreja uz citam komandām, kā arī jaunu un talantīgu pilotu pievienošanās čempionātam vieš cerību, ka šī autosporta mekas sezona būs īpaši interesanta.

Šosezon F-1 čempionātā tiks aizvadīta 21 sacīkste. Īpašs būs sezonas trešais posms Ķīnā, jo tas būs 1000. posms F-1 vēsturē. Čempionātā piedalīsies 10 komandas, no kurām četras starpsezonā mainījušas savu nosaukumu. "Racing Point Force India" pārtapusi par "SportPesa Racing Point", "Haas" šogad pārsaukta par "Rich Energy Haas", "Williams Martini Racing" kļuvis par "ROKiT Williams Racing", savukārt "Alfa Romeo Sauber" 2019. gadā startēs ar nosaukumu "Alfa Romeo Racing". Tas nozīmē, ka pirmoreiz kopš 1993. gada starp F-1 komandu nosaukumiem nebūs atrodams "Sauber" vārds, taču pilnvērtīgi F-1 atgriezies ir leģendārais "Alfa Romeo" zīmols. Tieši šīs itāliešu komandas piloti izcīnija pirmos divus čempionu titulus F-1 vēsturē – Nino Farina 1950. gadā un Huans Manuels Fanhio 1951. gadā.

Astoņas no desmit komandām pirms 2019. gada sezonas mainījušas arī savu pilotu sastāvu. Par skaļāko pāreju šajā starpsezonā kļuva Austrālijas pilota Daniela Rikjardo pievienošanās "Renault" vienībai. Iepriekšējās piecas sezonas Rikjardo pavadīja "Red Bull" komandā. Rikjardo "Red Bull" komandā aizstās Pjērs Gaslī, kurš pagājušajā sezonā pārstāvēja "Toro Rosso". Pilotu rokādi starpsezonā īstenoja "Ferrari" un "Alfa Romeo Racing" vienības – jaunais un talantīgais Šarls Leklērs pievienojies "Ferrari" komandai un būs Sebastiana Fetela komandas biedrs. Leklērs leģendārajā Itālijas komandā aizstās pieredzējušo somu autosportistu Kimi Raikonenu, kurš pārcēlies uz "Alfa Romeo Racing" vienību. Zīmīgi, ka tieši šajā komandā (kuru tobrīd sauca par "Red Bull Sauber Petronas") Raikonens 2001. gadā debitēja F-1 čempionātā. Karloss Saincs kļuva par Fernando Alonso aizvietotāju "McLaren" vienībā. Lenss Strols no "Williams" pārgājis uz "SportPesa Racing Point", bet divi piloti šogad atgriezīsies F-1 – krievu autosportists Daniils Kvjats pārstāvēs "Toro Rosso" komandu, savukārt "ROKiT Williams Racing" vienībā startēs poļu pilots Roberts Kubica, kurš savu pēdējo sacīksti F-1 aizvadīja 2010. gadā.

Šajā sezonā F-1 pilotu pulkam pievienojušies arī vairāki perspektīvi debitanti. Viņu vidū ir divi britu piloti – pagājušā gada F-2 čempionāta uzvarētājs Džordžs Rasels, kurš pārstāvēs "ROKiT Williams Racing" komandu un Lando Noriss, kurš pievienojies "McLaren" komandai. Aleksandrs Albons F-1 debiju piedzīvos "Toro Rosso" komandā, savukārt pirmo pilnvērtīgo F-1 sezonu "Alfa Romeo Racing" komandā aizvadīs itālis Antonio Džiovinci, kurš 2017. gadā aizvadīja divas sacīkstes pie "Sauber" formulas stūres.

Portāls "Delfi" piedāvā ieskatu jaunās sezonas F-1 čempionāta aktualitātēs.

Lielāku apdzīšanas skaitu meklējumos

Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Viens no lielākajiem izaicinājumiem, ar kuru, gatavojoties sezonai, saskārās komandas, ir izmaiņas tehniskajos noteikumos. Apdzīšana un spēja ilgstoši sekot priekšā braucošajai formulai jau vairākas sezonas bijusi būtiska problēma F-1 sacīkstēs. Lai veicinātu apdzīšanu, komandas piekrita izmaiņām aerodinamiskajos regulējumos, kas primāri attiecas uz priekšējo un aizmugurējo antispārnu. Palielinājies ir priekšējā antispārna platums. Tāpat tas kļuvis vizuāli vienkāršāks - salīdzinājumā ar 2018. gadu, šī gada F-1 mašīnu priekšējiem antispārniem būs ievērojami mazāk aerodinamisko detaļu. Aizmugurējais antispārns būs platāks un augstāks, un ar platāku vēja pretestības samazināšanas sistēmas (DRS) atveri, padarot to vēl efektīvāku apdzīšanas mēģinājumos.

Vēl viena izmaiņa šajā sezonā būs punkta piešķiršana par ātrāko apli, taču šajā jauninājumā ir viena nopietna atruna - pilots vienu bonusa punktu saņems tikai tad, ja finišēs pirmajā desmitniekā. Šāds punkts ieviests, lai pēdējo vietu īpašnieki noslēdzošajos apļos neuzliktu jaunas riepas un nemēģinātu paveikt brīnumus apļa laiku ziņā.

Līderu trio paliek vecais

Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Mercedes

"Mercedes AMG Petronas" komandas uzvaru sērija sākās 2014. gadā, un šo piecu gadu laikā neviens nav spējis to apturēt. Komanda ir izcīnījusi piecus Konstruktoru un piecus pilotu čempionu titulus pēc kārtas. Kopš 2014. gada F-1 aizvadītas 100 sacīkstes un "Mercedes" komandas piloti uzvarējuši 74 no tām.

Arī šogad komandas mērķi ir paši augstākie, taču tos sasniegt nebūs viegli. Pirmsezonas testos "Mercedes" komanda necentās uzstādīt ātrākos apļa laikus, vairāk fokusējoties uz garo distanču ātruma pārbaudēm. Neraugoties uz to, apļa laiki, kā arī citi testos iegūtie dati liecina, ka "Mercedes" šobrīd nav ātrākā mašīna. Komandas līderis, pieckārtējais pasaules čempions, Lūiss Hamiltons izteicies, ka "Mercedes" nepieciešami uzlabojumi, ja komanda vēlas konkurēt ar "Ferrari" vienību.

"Mercedes" komanda aizvadīto sezonu laikā pierādījusi, ka spēj ievērojami uzlabot savas formulas ātrumu sezonas laikā. Šī iemesla dēļ "Hamiltonu & Co" nedrīkst norakstīt priekšlaicīgi - iespējams, ka Austrālijā "Mercedes" nebūs ātrākie, taču pieckārtējie čempioni darīs visu, lai handikapu sadeldētu.
Foto: AP/Scanpix/LETA

Lūisam Hamiltonam šī var kļūt par kārtējo spilgto sezonu. Uzvarot arī šogad, britu pilots var kļūt par otru tituliem bagātāko braucēju F-1 vēsturē, atpaliekot tikai no leģendārā Mihaela Šūmahera, kurš pilotu ieskaites kopvērtējumā triumfējis septiņas reizes.

Hamiltona komandas biedrs arī šogad būs soms Valteri Botass. Aizvadītā sezona Botasam bija smaga - gan tehniskas problēmas, gan nepārliecinošs sniegums ļāva izcīnīt tikai piekto vietu sezonas kopvērtējumā. Sezonu vēl drūmāku padarīja fakts ka vairākās sacīkstēs "Mercedes" vadība Botasam liedza cīnīties par uzvaru, izmantojot komandas pavēles, no kurām galvenais ieguvējs bija komandas biedrs Hamiltons.

Šī somu pilotam var kļūt par "būt vai nebūt" sezonu - ja Botass atkal nespēs iesaistīties cīņā par čempionu titulu, ļoti iespējams, ka "Mercedes" pirms 2020. gada sezonas var skatīties kāda cita pilota virzienā. Viens no viņiem varētu būt šīs sezonas "Mercedes" rezerves pilots Estebans Okons, kurš jau sevi apliecinājis kā perspektīvu un talantīgu pilotu.

Foto: AP/Scanpix/LETA

Leģendārā "Ferrari" komanda pie Konstruktoru čempionu titula nav tikusi kopš 2008. gada. Savukārt 2007. gada sezona bija pēdējā, kad "Ferrari" komandas braucējs izcīnījis pasaules čempiona titulu pilotu konkurencē. 2017. un 2018. gada sezonās Itālijas komandai izdevās pietuvoties kārotajiem tituliem, taču abās reizēs nācās atzīt "Mercedes" komandas pārākumu.

Uzsākot jauno sezonu, "Ferrari" savas izredzes var vērtēt optimistiski. Komandai ir divi augstākā kaluma piloti - četrkārtējais pasaules čempions Sebastians Fetels un supertalants Šarls Lekērs. Arī pirmsezonas testi Barselonā liecināja, ka tieši "Ferrari" komanda Austrālijā varētu ierasties ar ātrāko formulu. Par patieso spēku sadalījumu šobrīd gan iespējams tikai spekulēt.

Būtisks faktors cīņā par čempionu titulu būs "Ferrari" spēja attīstīt un uzlabot savu spēkratu visas sezonas garumā. Šī bija viena no itāļu komandas "ahileja cīpslām" 2017. un 2018. gada sezonās - "Ferrari" abas sezonas spēja iesākt pārliecinoši un regulāri cīnīties par uzvarām, taču sezonas otrajā pusē komandas progress palēninājās un to sekmīgi izmantoja "Mercedes", triumfējot gan komandu, gan pilotu čempionāta kopvērtējumā.

Liela atbildības nasta gulēs arī uz abu itāļu komandas pilotu pleciem. Leklēram būs jāspēj ātri adaptēties cīņai ar F-1 labākajām komandām un pilotiem, kas būtiski atšķirsies no viņa pagājušās sezonas pieredzes "Alfa Romeo Sauber" komandā. Savukārt Fetelam jāizskauž kļūdas, kas pamatīgi iedragāja viņa izredzes uz čempionu titulu 2018. gada sezonā. Ja Fetels uz trases rādīs tik pat labu sniegumu un aukstasinību kā savās "Red Bull" dienās, vācu pilotu būs grūti apturēt.

2019. gadā "Ferrari" komandas boss būs līdzšinējais tehniskais direktors Matia Binoto, kurš šajā amatā nomainīs Mauricio Arrivabeni.

Foto: EPA/Scanpix/LETA

Vēl saspringtākais vidusslānis

Foto: EPA/Scanpix/LETA
Aizvadītajos gados F-1 notiek divi čempionāti – līderu trio cīnās par uzvarām un tituliem, bet nākamās komandas cenšas iekļūt atlikušajās punktu pozīcijās, kā arī izmanto favorītu neveiksmes, cīnoties par ceturto vietu Konstruktoru kausā. Pirmssezonas testi parādīja, ka vidusslāņa cīņas varētu būt vēl saistošākas.
Foto: EPA/Scanpix/LETA

Pagājušās sezonas ceturtā spēcīgākā komanda "Renault" šosezon lielāko pastiprinājumu ieguvusi savā pilotu sastāvā. Pērn negaidītu lēmumu pieņēma Daniels Rikjardo, kurš uz šo komandu pārnāca no "Red Bull" vienības. Rikjardo un pieredzējušais Niko Hulkenbergs veido ļoti spēcīgu sastāvu, taču pagaidām abi braucēji gan ir piesardzīgi savās prognozēs par to, vai izdosies regulāri iesaistīties cīņā par vietu uz goda pjedestāla. Ja Rikjardo ambīcijas līdz šim sniedzās līdz uzvarām un čempionu tituliem, tad Hulkenbergs 156 sacīkstēs uz pjedestāla vēl nav kāpis.

"Renault" vienība joprojām ir pārbūves procesā, taču šajā sezonā mērķis noteikti būs attālināties no citām vidusslāņa komandām un tuvoties TOP 3. Starpsezonā "Renault" komanda strādāja pie sava dzinēja attīstīšanas, un komandas vadība cer, ka šosezon būs izdevies spert lielu soli gan jaudā, gan izturībā. Komandas vadītājs Sirils Abitebuls iepriekš sacīja, ka dzinējs spēj attīstīt par 20 līdz 50 zirgspēkiem vairāk nekā pērn.

Pirmssezonas testos radās iespaids, ka "Renault" komanda nerāda savu īsto potenciālu, un galvenais mērķis viņiem bija veikt pēc iespējas vairāk apļu, lai iegūtu pēc iespējas lielāku datu apjomu. Ap Francijas komandu arī iepriekšējās pirmssezonās valdīja pozitīva gaisotne, tomēr šoreiz tā šķiet pamatotāka, jo pievienojies tāds braucējs kā Rikjardo.
Foto: EPA/Scanpix/LETA

ASV komandai "Haas" ir pamatotas cerības uz veiksmīgu sezonu, jo tā tehniskajā jomā cieši sadarbojas ar "Ferrari" vienību. Šī sadarbība bijusi tik cieša, ka konkurenti pagājušajā sezonā lūdza F-1 vadību to izmeklēt. "Ferrari" pirmssezonas testos parādītais vieš cerības, ka beidzot izdosies vēl vairāk pakutināt "Mercedes" nervus. Ja veiksies "Ferrari", tad, visticamāk, otrajā ešelonā labi veiksies arī "Haas" vienībai. Pagājušās sezonas uzplaiksnījumi rezultātos "Haas" komandai uzliek zināmu atbildību, jo mērķi ir kļuvuši tikai augstāki. Līdz šim "Haas" pietrūkusi stabilitāte, kas varētu būt viens no nākamās sezonas galvenajiem mērķiem.

Testos "Haas" braucēji ierindojās septītajā vietā nobraukto kilometru ziņā un sestajā vietā parādīto apļa laiku ziņā, taču tas ir sliktākais rezultāts no "Ferrari" dzinēju mašīnām. Tāpat arī neiztika bez tehniskajām ķibelēm.

Kevins Magnusens un Romēns Grožāns trešo sezonu pēc kārtas būs komandas biedri. Abi piloti mēdz trasē sarīkot īstu šovu, kā arī mēdz radīt saspringtas situācijas un strīdus ar citiem braucējiem. Pagājušajā sezonā viņi savai komandai Konstruktora kausā izcīnīja piekto vietu, un minimālais uzdevums "Haas" būs šo pozīciju nosargāt.
Foto: EPA/Scanpix/LETA
Aizvadīto gadu viens no lielākajiem "nelaimes putniem" F-1 čempionātā "McLaren" beidzot pirms sezonas var būt noskaņots pozitīvi. Lielas izmaiņas notikušas ne tikai braucēju sastāvā, bet arī komandas iekšienē. Nomainīts ir arī komandas menedžeris (Andreass Zeidls) un tehniskais direktors (Džeimss Kīzs).

Jau pagājušajā sezonā "McLaren" ar "Renault" dzinējiem Konstruktoru kausā izdevās pakāpties no devītās uz sesto vietu, kas šai tituliem bagātajai komandai ir ļoti mazs mierinājums. Jau sešus gadus pēc kārtas "McLaren" braucēji nav tikuši pie uzvaras. Pirmssezonas testos izdevās veikt 873 apļus, kas ir sestais labākais rādītājs, bet ātrāko apļa laiku ziņā ierindojas piektajā vietā.

"McLaren" vienībā jaunajā sezonā būs jauna ēra, jo komandas pamatsastāvā vairs nav Fernando Alonso, kurš pēdējos gados biežāk medijos nonāca ar saviem spilgtajiem izteikumiem, nevis ar rezultātiem. Tiesa, pagājušajā sezonā spānis no mašīnas izspieda vairāk nekā tā spēja. Alonso vietu ieņēma viņa tautietis Karloss Saincs, kurš testos paspēja sevi parādīt no labākās puses. Savukārt Stofela Vandurna vietā brauks jau iepriekš pieminētais Noriss, kurš ir "Formula 2" vicečempions. Abi piloti ir daudzsološi – Saincs jau padzīvojies F-1 virtuvē un pierādījis, ka spēj regulāri izcīnīt punktus, bet Norisam vēl jāizcīna sava vieta zem saules.

Foto: Reuters/Scanpix/LETA
"Force India" pagājušā sezona bija ļoti smaga finansiālo apsvērumu dēļ, taču pēc tam, kad komandu iegādājās Lorenss Strols šī problēma tika atrisināta. Tomēr šobrīd šķiet, ka komandai ar jauno nosaukumu "Racing Point" jaunā sezona nebūs viegla. Nākamajā sezonā komanda startēs ar 2018. gada mašīnu, kas pielāgota 2019. gada noteikumiem, taču pēc Strola naudas ienākšanas komandā uzlabojumi var notikt daudz ātrāk.

Jau pagājušajā sezonā "Racing Point" paveica mazu brīnumu, jo pirms sezonas 13. posmā Beļģijā tai tika atņemti visi kopvērtējuma punkti, taču, neraugoties uz to, tā kopvērtējumā spēja pakāpties līdz septītajai vietai. Tāpēc nav pamata uzskatīt, ka komanda nevarētu atgūties no pagājušās sezonas neveiksmēm un šo sezonu aizvadīt cienījamā līmenī. Pirmssezonas testos "Racing Point" sev nepievērsa lielu uzmanību, jo gan apļa laika skaita, gan rezultāta ziņā apsteidza tikai "Williams". Tomēr arī iepriekšējo gadu testos šī komanda īpaši neizcēlās.

Serhio Peress turpinās pārstāvēt šo komandu, un viņš pēdējos gados bijis visbiežāk uz pjedestāla redzamais braucējs no tiem, kas nepārstāv kādu no TOP 3 komandām. Viņam pievienojies Lenss Strols, Lorensa Strola dēls, kurš iepriekš brauca "Williams" vienībā. Arī Strols jaunākais ir spējis kāpt uz pjedestāla. Aplūkojot visu komandu braucēju sastāvus un viņu veikumus, vēl tikai "Mercedes" un "Haas" komandās abi braucēji kāpuši uz goda pjedestāla.
Foto: Reuters/Scanpix/LETA

"Alfa Romeo" ir viena no apspriestākajām komandām pēc testiem, jo tā izcēlusies ar inovatīvo formulas dizainu, kā arī jaudas agregāts tai šogad solās būt ļoti spēcīgs. "Sauber" komandas pārdēvēšana par "Alfa Romeo" liecina arī par to, ka sadarbība ar "Ferrari" vienību kļuvusi vēl ciešāka, līdz ar to pieejami daudz lielāki resursi mašīnas attīstīšanai. Testos Kimi Raikonens un Antonio Džiovinaci veica 918 apļus, kas pierāda izturību un stabilitāti. Optimisms ap "Alfa Romeo" šobrīd ir tik liels, ka tai tiek prognozēta cīņa par vietu labāko četriniekā.

Raikonena pievienošanās "Alfa Romeo" komandai bija diezgan negaidīta, taču pieredzējušais soms šķiet priecīgs par domu, ka viņš vairāk laika varēs veltīt tieši sacensībām, un nevis dažādām mārketinga aktivitātēm. "Ferrari" sistēmas talants Džiovinaci beidzot tiks pie pilnvērtīgas iespējas F-1 čempionātā, jo divi posmi "Sauber" rindās 2017. gadā nebija objektīvs rādītājs par viņa varējumu autosporta mekā.

Arī komandas iekšienē notika izmaiņas. Tehniskais direktors Jorgs Zanders pameta amatu, bet viņa vietā nāca bijušais "Ferrari" komandas galvenais dizaineris Simone Resta. Savukārt atbildīgais par aerodinamiku būs Jans Monšo, kurš pievienojies no "Audi".

Foto: EPA/Scanpix/LETA

"Toro Rosso" komandai šī bijusi ļoti laba starpsezona ar veiksmīgi aizvadītiem testiem Barselonā. Kopumā aizvadīti 935 apļi un kā komandai izdevās būt ceturtajai ātrākajai. Pagājušajā sezonā "Toro Rosso" palīdzēja sagatavot "Honda" dzinējus "Red Bull" vienībai, un jau pērn Pjērs Gaslī spēja sasniegt ceturto vietu Bahreinā. Šogad no "Honda" dzinējiem varētu sagaidīt lielāku jaudu un stabilāku sniegumu, jo arī "lielā māsa" "Red Bull" tos tagad izmantos.

Braucēju sastāvā Daniils Kvjats trešo reizi pievienojas "Toro Rosso" vienībai, bet pagājušajā sezonā viņš bija "Ferrari" attīstības pilots, kurš lielu darbu veica simulatorā. Šīs sezonas "tumšais zirdziņš" ir vienības otrais pilots Alekss Albons, kurš pagājušajā sezonā ierindojās trešajā vietā "Formula 2" čempionātā. Līgumu parakstīšana ar abiem pilotiem ietver zināmu risku. Kvjats pierādījis, ka spēj cīnīties par pjedestāliem, taču spēj arī radīt avārijas no "zila gaisa", savukārt Albona pieredze ar F-1 mašīnām līdz šim bijusi minimāla.

"Toro Rosso" sadarbība ar "Red Bull" kļuvusi tik cieša, ka itāļu vienība izgatavoja vairākas detaļas savai galvenajai komandai.

Pagaidām viens izteikts pastarītis

Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Williams

Aizvadītā sezona leģendārajai "Williams" komandai bija ļoti sarežģīta - komanda ierindojās Konstruktoru čempionāta pēdējā vietā. Likās, ka sliktāk par 2018. gadu nevar būt, taču 2019. gada pirmsezonas periods ir pierādījis pretējo.

Vispirms, "Williams" nācās izlaist pirmās divas dienas Barselonas testos, jo komandas rīcībā nebija visas 2019. gada formulai nepieciešamās detaļas. Komandas vadītāja vietniece Klēra Vilijamsa šo incidentu nosauca par "apkaunojošu".

Kad komandai beidzot izdevās uzsākt pirmssezonas testus, optimisms nepalielinājās, jo "Williams" formula nespēja demonstrēt konkurētspējīgu ātrumu un pavisam iespējams, ka arī šogad "Williams" vārds varētu gozēties komandu kopvērtējuma lejasgalā. Tiesa, "Williams" testos spēja veikt daudz apļus, kas komandai palīdzēs novērtēt formulas stiprās un vājās puses, kā arī izstrādāt plānu mašīnas attīstībai sezonas garumā.

Neilgi pēc pirmsezonas testu beigām, par pagaidu atkāpšanos paziņoja "Williams" tehniskais direktors Padijs Lovs, kurš komandai pievienojās 2017. gadā. Pieredzējušais Lovs, kurš savulaik čempionu titulus palīdzējis izcīnīt "McLaren" un "Mercedes" komandām, divu gadu laikā nespēja panākt būtisku izaugsmi "Williams" sniegumā.

Bažas par "Williams" konkurētspēju rada arī tās pilotu sastāvs. Džordžs Rasels pēc triumfa "Formula 2" čempionātā šogad tikai debitēs F-1 sacīkstēs, savukārt Roberts Kubica savu pēdējo sacīksti autosporta mekā aizvadīja pirms nepilnas desmitgades. Šie un citi aspekti nerada lielu optimismu, ka britu vienība tuvākajā laikā atgriezīsies F-1 elitē.

Pilotu statistika

Foto: AFP/Scanpix/LETA



Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!