Foto: Shutterstock

Pērn finansiālā situācija pasaulē bija izaicinājumu pilna, tomēr Latvijas auto tirgū tas nav traucējis sasniegt rekordaugstus rezultātus – pagājušajā gadā reģistrēts vairāk nekā 21 tūkstotis jaunu automašīnu, no kurām gandrīz puse jeb ap 44% iegādātas bez aizņēmumiem.

Arī lietotu auto līzinga darījumu skaits ir audzis – par 7,3%. "Luminor" novērojumi liecina, ka, iegādājoties lietotus auto, iedzīvotāji biežāk salīdzinājumā ar līzingu izvēlējušies izmantot patēriņa kredītus. "Luminor Līzings" vadītājs Raivo Bāle skaidro auto tirgus tendences un izceļ faktu, ka līzings, ņemot vērā prognozes par "Euribor" samazinājumu, ilgtermiņā no finansējuma kopējo izmaksu viedokļa visbiežāk tomēr ir pircējam izdevīgākā izvēle.

Automašīnu tirgū rekordgads

2023. gads izcēlies ar rekordaugstu reģistrēto vieglo automašīnu skaitu pēdējos 17 gados – reģistrētas 21 146 jaunas vieglās automašīnas, kas ir par 10,6% vairāk nekā 2022. gadā, liecina Auto asociācijas dati. To veicina gan kopējais noskaņojums ekonomikā, gan tas, ka jaunas automašīnas dažādu akciju ietvaros iespējams iegādāties par pieejamāku cenu un saīsinājušies piegāžu termiņi. Arīdzan lietotas automašīnas kļūst lētākas, jo pieaug to piedāvājums, tādējādi palielinot iespēju tās iegādāties, neaizņemoties naudu līzingā vai kredītā, bet norēķinoties no saviem uzkrājumiem.

"Automašīnu iegādes paradumus ietekmējuši salīdzinoši augstie procentu maksājumi straujā "Euribor" kāpuma dēļ. Ja iepriekš vairāk nekā 60% no Latvijā iegādātajiem jaunajiem transportlīdzekļiem tika iegādāti līzingā, tad tagad šis īpatsvars ir vien 55%. Tas norāda uz faktu, ka automašīnas kļūst arvien pieejamākas cenu ziņā, sniedzot iespēju iegādāties tās bez aizņēmumiem un ilgtermiņā ieekonomējot uz aizņēmuma procentu maksājumiem. Interesants fakts, ka 41% privātpersonu, kas iegādājas jaunu auto, to dara no saviem līdzekļiem bez aizņēmuma," skaidro Bāle.

Izaugsmi veicina auto koplietošana un uzņēmumu autoparki

Reģistrēto automašīnu skaits pieaudzis, galvenokārt pateicoties uzņēmumu autoparku atjaunošanai un paplašināšanai – tirgus dati norāda uz 14% pieaugumu, salīdzinot ar 2022. gadu. Savukārt privātpersonas reģistrējušas par 4% vairāk automašīnu nekā pērn, norādot uz izaugsmi arī šajā sektorā.

"Luminor" novērojumi liecina, ka pārsteidzoši labi tiek izmantoti dažādi koplietošanas auto piedāvājumi, un pieprasījums pēc tiem aizvien pieaug. Šī tendence visticamāk veicinās pakāpeniskas izmaiņas auto īpašnieku sadalījumā (cik pieder privātpersonām un cik uzņēmumiem) un, kā prognozē eksperts, vienlaikus var mazināties arī kopējais Latvijā reģistrēto automašīnu skaits, jo virkne ģimeņu atsakās no otrā ģimenes auto par labu koplietošanas auto. Tāpat tas arī labvēlīgi ietekmē vidējo automašīnu vecumu Latvijā, jo koplietošanas automašīnas tipiskais vecums nepārsniedz pāris gadus.

Lietotiem auto biežāk izvēlas patēriņa kredītu nevis līzingu

Līdz ar "Euribor" kāpumu iedzīvotāji aizvien biežāk lietotu auto iegādes finansēšanai izvēlas auto jeb patēriņa kredītu fiksētās procentu likmes dēļ. Šādam finansējumam nav nepieciešama ne pirmā iemaksa, nedz KASKO apdrošināšana.

Taču šobrīd, līdz ar ekonomistu prognozēm par "Euribor" samazinājumu, daudzi auto pircēji ir dilemmas priekšā – finansējumam izvēlēties kredītu vai tomēr līzingu ar mainīgu "Euribor" likmi.

"No finansējuma izmaksu viedokļa, vairumā gadījumu auto pircējam tomēr izdevīgākā izvēle ir līzings. Automašīnas līzinga pirmā iemaksa ir, sākot no 10% no transportlīdzekļa iegādes cenas, taču, veicot lielāku pirmo iemaksu, līzinga ņēmējam, skatot ilgākā periodā, būs mazāki procentu izdevumi," izceļ finanšu eksperts Bāle.

Tāpat lielāka pirmās iemaksas daļa samazina līzinga ņēmēja kopējo aizņēmumu slogu, tādējādi samazinot arī potenciālos papildus izdevumus un riskus, kas var rasties pie augsta "Euribor" līmeņa.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!