Foto: Publicitātes foto

Divdesmit gadus pēc Žilinas rūpnīcas pamatu ielikšanas "Kia" atskatās uz ceļojumu, kas reprezentē ne tikai kompānijas, bet visa reģiona veiksmes stāstu. Svinīgā pamatakmens ielikšanas ceremonija Tepličkā pie Vāhas notika 2004. gada 7. aprīlī. Tajā piedalījās augstākās amatpersonas no "Hyundai Motor Group" ("Kia" mātesuzņēmuma), "Kia Corporation" un Žilinas pilsētas, kā arī toreizējais Slovākijas Republikas ekonomikas ministrs.

Rūpnīcas celtniecība sākās 2004. gada rudenī un ilga aptuveni 25 mēnešus, ieskaitot pusgadu ilgu izmēģinājuma ražošanu. Pirmais auto, toreizējais "cee'd", no konveijera noripoja 2006. gada decembrī. Tas bija pilnīgi jauns modelis, kas primāri bija paredzēts tieši Eiropas tirgum. Vienlaikus sākās arī dzinēju ražošana, un rūpnīca ātri vien kļuva par atspēriena punktu "Kia" darbības paplašināšanai visā Eiropā un kļuva par uzņēmuma attīstības atslēgu.

Rūpnīcas 20 gadus ilgajā vēsturē tajā ražoti četru sēriju auto: "Kia Ceed", "Sportage", "Venga" un no 2009. līdz 2011. gadam arī mātesuzņēmuma "Hyundai" modelis "ix35". "Sportage" Žilinā tiek izgatavots kopš tā otrās paaudzes, savukārt "Ceed" vienmēr ticis ražots tikai šeit un nekur citur. Klasiskajai piecu durvju versijai, ar kuru sākās rūpnīcas veiksmes stāsts, 2007. gadā piebiedrojās universālis "SW" (Sportswagon) un trīs durvju variants, kas tika piedāvāts līdz 2018. gadam. Kopš 2018. gada šeit top arī "Ceed" versija "ProCeed" (auto ar sportisku shooting brake virsbūvi), bet no 2019. gada – krosovers "XCeed".

2020. gadā "Kia Motors Europe" pabeidza Žilinas rūpnīcas modernizāciju. Ar 70 miljonu eiro investīcijām rūpnīca tika pielāgota jauno "Smartstream" iekšdedzes un hibrīda motoru ražošanai. Izstrādes komandas sekmīgi paveica apjomīgu darbu – uzlaboja dzinēju reakciju, degvielas sadegšanas efektivitāti un piekļuvi augstam griezes momentam visbiežāk izmantoto apgriezienu diapazonā. Abu veidu dzinēju attīstībā būtisku lomu spēlēja arī "Kia" hibrīda tehnoloģijas. Tie bija daļa "Kia" stratēģijas, pēc kuras uzņēmums plānoja attīstīt dažādas piedziņas tehnoloģijas – tostarp hibrīda, elektriskos un iekšdedzes dzinējus, kas atbilstu visdažādāko autovadītāju vajadzībām.

Sākotnēji rūpnīca strādāja vienā maiņā. Divās maiņās darbs tiks reorganizēts 2007. gadā, bet kopš 2012. gada "Kia" automašīnas tiek ražotas trīs maiņās. Pateicoties noslodzes pieaugumam, augsto tehnoloģiju rūpnīcai bija vajadzīgi tikai 15 gadi, lai izgatavoto auto skaits pārkāptu 4 miljonu slieksni. Šobrīd rūpnīcas jauda ir 350 000 auto un 540 000 dzinēju gadā. Kopš 2006. gada šeit ir saražoti 7 miljoni dzinēju.

Pēc ilgtermiņa datiem, "Kia" tieši nodarbina 3800 cilvēkus, un vidēji rūpnīcā viņi nostrādā 11 gadus. Tādējādi "Kia" ir kļuvusi par daļu reģiona un veicina nepārtrauktu tā attīstību. Uzņēmums 20 gadus ir bijis stabils darba devējs Žilinas reģionā un pašas pilsētas, apkārtējo pašvaldību un visas sabiedrības stratēģiskais partneris. Ar 2013. gadā dibināta fonda starpniecību kompānija ir atbalstījusi dažādus izglītības, veselības, vides un iekļaušanas projektus vairāk nekā 11 miljonu eiro vērtībā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!