Foto: Publicitātes foto
Kaste uz riteņiem – šķiet, tieši tā cilvēki domā par vieglajiem komercauto. Tas daļēji saistīts ar iespaidu, ka ražotāji lielas pūles velta vieglo pasažieru auto dizainam, bet komerctransportu atstāj novārtā. Tomēr nozares eksperti norāda, ka šāds priekšstats jau daudzus gadus neatbilst patiesībai. Viņi apgalvo, ka, veidojot jaunus modeļus, liela vērība tiekot veltīta gan eksterjeram, gan visu veidu ergonomikai.

Dizaina ziņā tradicionāli izceļas francūži. Piemēram, "Citroën", kura klāstā ir pieprasītais "Berlingo", domā par atpazīstamām, markai un modelim raksturīgām izskata iezīmēm. Taču, kā norāda auto dizainers Dominīks Budins, "Berlingo" nebūt nav vienīgais piemērs tam, cik daudz tiek strādāts pie komercauto dizaina.

Rūpējas gan par izskatu, gan "iekšējo pasauli"

"Kad lielās kompānijas izstrādā komercauto modeļus, viņi rūpīgi piedomā, lai to stils atbilstu zīmola vieglajiem pasažieru spēkratiem. Unikālas estētiskās iezīmes cenšas radīt pat mazie nišas uzņēmumi. Tas ir tikai dabiski, jo pircēji grib maksāt par lietām, kas ir gan labas ekspluatācijā, gan glīti izskatās," Dominīks saka.

Piemēri tam, kā tas izpaužas reālajā dzīvē, nav tālu jāmeklē. Veidojot pieminēto "Berlingo", dizaineri ne tikai ieviesa jauninājumus, kas mašīnu padarīja praktiskāku un drošāku, bet arī saglabāja tās iezīmes, kas raksturīgas šī franču ražotāja modeļu saimei. Rezultātā jaunais auto ieguva īsāku priekšdaļu un stāvāku vējstiklu, kas vadītājam nodrošina labāku pārredzamību. Savukārt dizaina detaļas veidotas tā, lai modelim būtu nepārprotama vizuālā saikne ar lielo komercauto brāli "Jumpy".

Dizaina domāšana paredz iedziļināšanos vissīkākajās detaļās, kas jo īpaši izpaužas interjera ergonomikā un noformējumā. "Ļoti labs piemērs ir sabiedriskais transports. Droši vien esat ievērojuši, ka autobusu un vilcienu salona apdarē ir specifisks krāsu raksts un tekstūra. No vienas puses, tā interjers tiek padarīts pievilcīgāks, aicinošāks. No otras – šāda apdare maskē traipus un nobružātās vietas," skaidro Dominīks.

Dizaina risinājumi tiek lietoti pat tur, kur viss šķiet pašsaprotami, piemēram, veidojot instrumentu paneli. Teiksim, jaunākā "Berlingo" panelis ir izstrādāts tā, lai nenovērstu vadītāja uzmanību no ceļa, sniegtu svarīgāko informāciju, bet tajā pašā laikā būtu moderns un līdzinātos paneļiem vieglajos pasažieru "Citroën" modeļos.

Dominīks Budins pieļauj, ka daudzi ir piedzīvojuši divu veidu situācijas: ir auto, kuros jau pēc dažiem kilometriem jūties kā moku rīkā, bet ir arī tādi spēkrati, kuros nogurums piezogas tikai pēc vairākiem simtiem kilometru. Tomēr viņš uzsver – ja braucamajam nebūs pieņemama dizaina, diez vai laba ergonomika vien būs pietiekams arguments to iegādāties. "Komerctransportā liela uzmanība tiek pievērsta ergonomikai – salonā ir viegli izmantojami rokturi, atvērti un slēgti nodalījumi, ilgmūžīgi sēdekļi u.tml. Un skaidrs, kāpēc tā – jo komercauto ir īsti darba zirgi. Tomēr pat darba zirgam ir jāizskatās labi," piebilst Dominīks.

Pēc viņa domām, nebūtu grūti radīt ļoti lētu auto, taču, kaut tas maksātu maz, pircēji tādu nevēlētos. Tā vietā komercauto ražotāji par svarīgu uzskata rūpīgu klientu vajadzību izzināšanu. Aptaujās atklātais vēlāk rod tiešu atspoguļojumu automobiļos. Piemēram, "Berlingo" ir pieejams dažādos izmēros un versijās, ļaujot gan pārvadāt kravu vai kravu un pasažierus, gan kalpo kā pilnvērtīga un ļoti praktiska ģimenes mašīna ar piecām vai septiņām sēdvietām. Pārvadājot kravu, iekraušanu atvieglo plaši atveramas aizmugures durvis, bet šaurās stāvvietās ļoti ērtas ir bīdāmās sānu durvis. Rūpes par pasažieru komfortu izpaužas arī individuālos otrās rindas sēdekļos, kas visiem dod vienādi daudz vietas gan plecu augstumā, gan kājām.

Viena platforma, atšķirīgs dizains

Dominīks Budins norāda, ka par oriģinālu dizainu un unikalitāti netiek aizmirsts arī tad, ja modeļa radīšanā iesaistīti vairāki uzņēmumi. Vieglo auto jomā sadarbības projekti nav retums, bet komerctransporta ražošanā tie mūsdienās ir parasta prakse.

Dominīks izceļ "Citroën", "Peugeot" un "Toyota" kopdarbu, radot minivenu. "Citroën SpaceTourer" platforma ir identiska tai, ko izmanto "Toyota" un "Peugeot", taču vizuāli spēkrati atšķiras, un tas ir dizaineru nopelns. "Noteikta daļa elementu ir vienāda, jo tas saistīts ar mašīnas konstrukciju, taču ir detaļas, kuras ražotāji var brīvi veidot paši," skaidro dizainers. Domājot par vizuālo identitāti, visbiežāk tiek izstrādāti individuāli buferi, lukturi un citas detaļas, kas formē auto seju. Tas ir finansiāli saprātīgākais vidusceļš. Šādā veidā iepriekš sadarbojies arī "Volkswagen" un "Mercedes-Benz", bet pašlaik VW partneris ir MAN.

Lietas, kas paliek atmiņā

Tieši konsekvence dizaina jomā iesēdina automobiļus cilvēku prātos. "Labs piemērs ir BMW. Lai kā viņi spēlētos ar proporcijām, viņu braucamos ir viegli atpazīt. Līdzīgs stāsts ir ar VW minibusiem. Ja šīs kompānijas tagad mainītu dizaina valodu, cilvēki auto atpazītu tikai pēc logo. Taču jāatceras – vizuālo identitāti veido nevis atsevišķas detaļas, bet vesela sistēma, un detaļas ir tikai tās rezultāts. Katrā ziņā labs dizains paliek cilvēku prātos un ļauj viegli atpazīt gan vecākus, gan jaunākus modeļus," rezumē Dominīks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!