Foto: DELFI Aculiecinieks
Satiksmes ministrija (SM) trešdien, 19. decembrī noslēgusi līgumu ar Pasaules Banku (PB), kas paredz sniegt neatkarīgu vērtējumu par Latvijas ostu konkurētspēju un to darbības rezultātiem, kā arī priekšlikumus konkurētspējas celšanai, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja ministrijā.

Pētījuma ietvaros tiks apskatītas divas pamatsadaļas - ostu konkurētspēja un to pārvaldība. Tiks analizēta situācija Baltijas reģionā kravu tranzīta pārvadājumu jomā, ostu un tranzīta koridoru priekšrocības un trūkumi, iespējamās kravu plūsmu izmaiņas un faktori, kas to ietekmēs.

Tāpat tiks sniegts pārskats par ostu darbības rezultatīvajiem rādītājiem, par to, kādus rādītājus piemēro citās pasaules ostās un vai Latvijā ostu darbības vērtējumā būtu jāievieš kādi jauni rādītāji. Plānots analizēt arī iemeslus, kādēļ pēdējā laikā ir būtiski mazinājušies loģistikas snieguma indeksa rādītāji Latvijai un citām Baltijas valstīm, tiks apskatīti esošie un iespējamie ostu biznesa atbalsta instrumenti, ostu investīciju programmas un izvirzāmās investīciju prioritātes.

Liels uzsvars tiks likts uz to, ko ostas un tranzīta sektors kopumā dod Latvijas tautsaimniecībai un kā vēl vairāk celt tā apjomus un pievienoto vērtību.

Otrā sadaļā - par pārvaldību - tiks sniegts pārskats par pasaulē esošajiem labākajiem ostu pārvaldības modeļiem, to priekšrocībām un trūkumiem, institucionālajiem un juridiskajiem aspektiem, finanšu jautājumiem, valsts un pašvaldību atbildību ostu attīstībā. Būs arī aplūkoti jautājumi par ostu pārvaldes vadības struktūrām, atbildības jautājumiem un sadarbības formām ar ostā strādājošiem komersantiem, par ostu pārvaldības lēmumu pieņemšanas mehānismiem un informācijas caurskatāmību.

SM atgādina, ka valdība ostu un tranzīta sektoru uzskata par vienu no būtiskākajiem Latvijas tautsaimniecībā. Šis sektors ir ļoti konservatīvs, un to ļoti lielā mērā ietekmē dažādi ārējie faktori. Tas ir labi attīstīts, un līdz šim Latvijai ir izdevies noturēt vadošās pozīcijas Baltijā. Tai pašā laikā svarīgi apzināties arī trūkumus un izvirzīt nekļūdīgus lēmumus turpmākajai attīstībai. Tādēļ SM cer, ka ar PB palīdzību pētījuma gaitā varēs rast vēl kādus apstākļus vai priekšlikumus, kam būtu jāpievērš lielāka uzmanība turpmākajā ostu un tranzīta sektora attīstībā.

Pētījumu plānots pabeigt līdz nākamā gada jūnija beigām.

Kā ziņots, Saeimas komisijas vadītājs Vjačeslavs Dombrovskis (RP) iepriekš asi kritizēja SM izveidotās darba grupas darbu, izvērtējot ostu pārvalžu darba uzlabošanas iespējas. Viņš pauda viedokli, ka darba grupa izveidota tikai tāpēc, lai "minimizētu" priekšlikumus par ostu reformām, tāpat procesā neesot pienācīgā līmenī iesaistīta sabiedrība, tāpēc tika nolemts piesaistīt starptautisku ekspertu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!