Foto: LETA
Ministru kabinets otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas priekšlikumus pastiprināt epidemioloģiskās prasības sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai.

Noteikts ka transportlīdzekļa vadītājs vai konduktors informē par mutes un deguna aizsega pareizu lietošanu (aizsedzot muti un degunu) un atsaka pakalpojuma sniegšanu, ja persona nelieto mutes un deguna aizsegu vai lieto to neatbilstošā veidā (neaizsedzot degunu un muti).

Vienlaikus pastiprinātas epidemioloģiskās prasības sabiedriskā transportlīdzekļa salona vēdināšanai - to nodrošina reisa izpildes laikā – izmantojot automātiskās ventilācijas sistēmas vai atverot lūkas un logus, katrā pieturvietā atverot visas durvis pasažieru iekāpšanas pusē, kā arī, ja laikapstākļi ir piemēroti, ik pēc 30 minūtēm pieturvietās atverot durvis uz 5 minūtēm.

Lai informētu pasažierus par nepieciešamību vēdināt transportlīdzekli, pārvadātājam transportlīdzekļa salonā jāizvieto informācija par aizliegumu pašrocīgi aizvērt logus.

Ņemot vērā, ka ar 2021.gada 1. septembri tiek plānots mācību iestāžu apmeklējums klātienē, kas būtiski ietekmēs pasažieru plūsmas apmērus, kā arī ievērojot pašreiz noteiktos ierobežojumu attiecībā uz pārvadājamo pasažieru apjomu sabiedriskajos transportlīdzekļos, prognozējams būtisks pasažieru plūsmas pieaugums, kas var radīt pārvadātājiem problēmas ar visu pasažieru nogādāšanu nepieciešamajā galapunktā. Maršruta tīklā daudzi maršruti ir pielāgoti, lai savlaicīgi nogādātu skolēnus un studentus uz mācību iestādēm, ievērojot mācību laika sākumu un beigas. Līdz ar to šādi maršruti ir pieprasīti tieši mācību laikā un to izmanto kā skolēni, tā citi pasažieri un attiecīgi tajos transportlīdzekļu piepildījums tuvojas maksimāli atļautajam. Jāatzīmē, ka pārvadājamo skolēnu skaits būtiski nepalielina infekcijas izplatības risku, sakarā ar izglītības iestādēs paredzētajiem pasākumiem klātienes mācību procesā pieļaut tikai izglītojamos, kas nav inficēti.

Salīdzinājumā ar iepriekšējo mācību gadu, situācija ir atšķirīga, jo iepriekšējā mācību gada sākuma nebija noteikti ierobežojumi attiecībā uz sabiedriskajā transportā pārvadājamo pasažieru skaitu.

2020.gadā līdz ar ārkārtējās situācijas valstī izsludināšanu, tikai noteikti dažādi ierobežojumi, kā arī ierobežojumi attiecībā uz sabiedriskajā transportā pārvadājamo pasažieru skaitu, bet mācību process tika organizēts attālināti. Līdz ar to strauji samazinājās pieprasījums pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem, kas attiecīgi ļāva uzņemt un nogādāt pasažierus, izpildot noteiktos ietilpības ierobežojumus.

2020.gada mācību gada sākumā pasažieru skaits pieauga samērā būtiski atpaliekot no 2019.gada septembrī pārvadāto pasažieru skaita tikai par 15%. Šāds pasažieru skaita pieaugums saistāms ar skolēnu un studentu pārvadājumiem, kad mācību process bija organizēts klātienē. Vidējais pārvadāto pasažieru skaits 2020.gada septembrī darba dienā autobusu satiksmē sasniedza pat 84 tūkst. pasažieru, bet vilcienu satiksmē 46 tūkst. pasažieru. Šāds pieprasījums no pašreizējās plūsmas sasniedz pieaugumu līdz 50% autobusu satiksmē un 15% - vilcienu satiksmē.

Ievērojot patlaban noteiktās prasības attiecībā uz pasažieru skaitu transportlīdzeklī, nav iespējams nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus atbilstoši tā pieprasījumam un personu vajadzībām.

Ievērojot minēto, paredzēts noteikt, ka sabiedriskā transporta pārvadātājs organizē iekāpšanu un izkāpšanu tā, lai pasažieru skaits transportlīdzeklī nepārsniedz 80 % no tā ietilpības vai 85% no tā ietilpības, ja nepieciešams uzņemt pasažierus pieturvietās ārpus reģionālās nozīmes maršrutu galapunktiem. Ja transportlīdzeklī tā specifikas dēļ nav iespējams kontrolēt pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu, pārvadātājs aicina pasažierus izvēlēties vietas tā, lai transportlīdzekļa salons būtu vienmērīgi piepildīts un pēc iespējas ievērotas distancēšanās prasības.

Pasliktinoties epidemioloģiskajai situācijai, atbilstoši tiks pārskatīti arī nosacījumi attiecībā uz pasažieru skaitu transportlīdzeklī.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums paredz komerciālo reisu ar autobusiem izveidi. Paredzēts noteikt, ka komerciālajos reisos pārvadātājs var neievērot iepriekšminētās prasības, ja transportlīdzeklī tiek uzņemti tikai pasažieri ar sadarbspējīgu testēšanas, vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu. Pārvadātājs ir atbildīgs, ka pie iekāpšanas transportlīdzeklī tiek nodrošināta sadarbspējīgu testēšanas, vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu kontrole. Šajā punktā minētie pasažieri un transportlīdzekļa vadītājs var nelietot mutes un deguna aizsegus.

Šobrīd komerciālie reisi tiek veikti maršrutā Rīga-Daugavpils, taču tuvākajā laikā Autotransporta direkcija plāno ieviest komerciālos reisus arī Pierīgā.

Attiecībā uz pasažieru pārvadājumiem ar vilcieniem, paredzēts noteikt, ka vilcienu maršrutos, kuros biļetes tiek pārdotas ar numurētām sēdvietām, pārvadātājs var organizēt pārvadājumus atsevišķos vagonos.

Ņemot vērā to, ka lielākā pasažieru plūsma maksimumstundās, īpaši pilsētas maršrutu tīklā, var radīt problēmas pārvadātājiem nogādāt visus pasažierus nepieciešamajā galapunktā saistībā ar pasažieru skaita ierobežojumiem, kā risinājums varētu būt elastīga darba laika ieviešana izglītības iestādēm.

Papildus nepieciešams izvērtēt iespēju izglītības iestādēs organizēt mācību laika sākumu no pulksten 7.30 līdz 10.30, kā arī izvērtēt iespēju noteikt ierobežojumus pasažieru grupām, izņemot skolēnus, studentus un izglītības iestāžu pedagogus, braukšanas maksas atvieglojumu izmantošanai pilsētu maršrutos, laikā no pulksten 7.30 līdz 10.30.

Vienlaikus, lai samazinātu Covid-19 izplatīšanās riskus, Autotransporta direkcijai sadarbībā ar valstspilsētu pašvaldībām, būtu vērtējama jaunu maršrutu izveide, kuru izpildes laiks starp diviem kustības galapunktiem nepārsniedz 30 minūtes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!