Foto: IKEA
Mēbeļu gigants "Ikea" ir paziņojis, ka pēc nemiernieku uzbrukumiem kuģiem, kas izmanto svarīgo Sarkanās jūras tirdzniecības maršrutu, var kavēties produktu piegāde, vēsta britu medijs BBC.

Vairāki uzņēmumi ir apturējuši piegādes pa šo maršrutu pēc tam, kad kuģiem Jemenas piekrastē uzbruka hutiešu nemiernieki, kas aktivizējušies kopš Izraēlas un Hamās kara sākuma oktobrī.

Tas piespiedis mainīt kravu maršrutus, mērojot ceļu ap Āfrikas Labās Cerības ragu, tādējādi pagarinot braucienus par vairākām dienām.

Irānas atbalstītie nemiernieki ir izmantojuši bezpilota lidaparātus un raķetes, lai uzbruktu ārvalstu kuģiem, kas pārvadā preces caur Bābelmandebu un Suecas kanālu.

"Ikea" preses pārstāvis informējis: "Situācija Suecas kanālā izraisīs kavēšanos un var radīt ierobežojumus dažu "Ikea" produktu pieejamībā." Uzņēmums meklē citas iespējas, lai nodrošinātu savu produktu pieejamību klientiem.

Alternatīvais kuģošanas maršruts ap Labās Cerības ragu palielina brauciena attālumu par aptuveni 3500 jūras jūdzēm un aizņem apmēram 10 papildu dienas.

Piegādes ķēžu izpētes uzņēmums "Project 44" ir paziņojis, ka preces plauktos varētu sākt trūkt jau februārī.

Britu mazumtirdzniecības konsorcija pārstāvis Endrjū Opijs (Andrew Opie) BBC sacījis, ka pašreizējā krīze neietekmēs svētku sezonu, jo šie produkti jau atrodas Apvienotajā Karalistē, taču brīdinājis: "Ilgākā laika posmā dažu preču piegāde var aizņemt laiku, jo tās tiks sūtītas pa garākiem maršrutiem."

Ilgāki braucieni arī palielinās piegādes izmaksas, kas var ietekmēt cenas, kuras jāmaksā klientiem.

Kuģniecības analītiķi "Xeneta" lēš, ka katrs brauciens starp Āziju un Ziemeļeiropu varētu izmaksāt papildu 1 miljonu ASV dolāru. "Tās ir izmaksas, kas galu galā tiks novirzītas uz patērētājiem, kuri pērk preces," paudis "Xeneta" galvenais analītiķis Pīters Sands.

Kuģniecības uzņēmuma "Hapag Lloyd" pārstāvis Nils Haupts (Nils Haupt) BBC norādījis, ka jaunu kravu pārvadājumu rezervācijas būs dārgākas. Tomēr viņš piebildis, ka transporta izmaksas veido salīdzinoši nelielu daļu no produktu kopējām izmaksām, tāpēc viņš neprognozē, ka patērētāji piedzīvos "milzīgu cenu pieaugumu".

Haupts arī akcentējis, ka traucējumi nav tik lieli kā kovida pandēmijas laikā. "Jā, tas ir sarežģīti, bet tas nenozīmē, ka veikalos būs tukši plaukti," viņš teicis.

Naftas gigants BP pirmdien paziņoja, ka uz laiku pārtrauks visus jēlnaftas pārvadājumus caur Sarkano jūru. Konkurents "Shell" šo situāciju vēl nekomentē.

BP un citu kompāniju lēmums meklēt alternatīvus maršrutus radījis bažas, ka varētu kāpt naftas cenas, ko tālāk izjustu patērētāji. Tomēr līdz šim naftas cenu izmaiņas ir bijušas nelielas. Brent jēlnaftas cena pašlaik ir 79,50 ASV dolāri par barelu, nedēļas sākumā tā bija aptuveni 77 ASV dolāri.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!