Foto: Shutterstock

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) kopš pērnā gada vidus ir sācis saņemt dokumentus no Nīderlandes Zaļās kartes biroja par ceļu satiksmes negadījumu (CSN), kas izraisīts ar Latvijā reģistrētu vieglo transportlīdzekli, kura īpašnieks nebija iegādājies OCTA, informē LTAB.

Šī varētu kļūt par visu laiku lielāko izmaksu no OCTA Garantijas fonda par CSN, ko izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis. Kopējā atlīdzību summa, ko Nīderlandes puse pieprasījusi rezervēt kā atlīdzību CSN cietušajam, ir 2 miljoni eiro, kas gan daļēji varētu samazināties pēc pilnīgas CSN apstākļu noskaidrošanas.

2022. gada vasarā Nīderlandē neapdrošināts transportlīdzeklis, kas reģistrēts Latvijā, notrieca riteņbraucēju. Cietušais ir guvis smagas smadzeņu traumas un rehabilitācijas process prasīs ilgu laiku. CSN apstākļi joprojām tiek izmeklēti, tomēr, atbilstoši likumam, Nīderlandes Zaļās kartes birojs pieteicis rezervēt 2 miljonus eiro, kas varētu tikt izmaksāti cietušajam no Latvijas Garantijas fonda.

"Šī, iespējams, kļūs par vēsturiski lielāko atlīdzību, kas tiks izmaksāta no Garantijas fonda par ārvalstīs notikušu negadījumu. Atlīdzības apmērs gan vēl varētu samazināties, jo notiek CSN apstākļu izmeklēšana, kā arī, ja cietušās personas atlabšanas process būs ātrāks un veiksmīgāks.

Tomēr, ja Nīderlandes biroja sākotnējās prognozes piepildīsies, tad šī atlīdzība būs trīs reizes lielāka par līdz šim apjomīgāko izmaksu no Garantijas fonda - 623 tūkstošiem eiro, kas tika izmaksāta par CSN Dānijā 2012. gadā, norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Arī otrā līdz šim apjoma ziņā lielākā atlīdzība, kas izmaksāta no GF pārsniegusi pusmiljonu. Tā izmaksāta par 2006. gadā Īrijā notikušu CSN, kas izraisīts ar Latvijā reģistrētu vieglo transportlīdzekli, kura īpašnieks nebija iegādājies OCTA. Abāšins piebilst, ka ļoti bieži šādu CSN rezultātā gūto traumu rezultātā cietušajiem nepieciešama ilgstoša ārstēšanās vai iestājas invaliditāte, tādēļ atlīdzība par nodarītajiem zaudējumiem sasniedz ievērojamu summu un var tikt maksāta daudzu gadu garumā.

LTAB dati liecina, ka uz pērnā gada 31. decembri Garantijas fonda apmērs bija 15,55 miljoni eiro.

"Garantijas fondā uzkrāto līdzekļu apjoms pēdējos gados ir krities, vairākkārt nokrītot zem tā līmeņa, kad apdrošinātājiem bija jāveic atskaitījumi dubultā apmērā. Tas lielā mērā saistīts ar pēdējos gados veiktajām ievērojamām atlīdzību izmaksām maksātnespējīgās AAS "Balva" vietā, kur izmaksas sasniegušas jau 5,3 miljonus eiro, izmaksājamajām OCTA atlaidēm lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti, kas jāfinansē no Garantijas fonda, kā arī citiem faktoriem," informē Abāšins, piebilstot, ka arī šādas lielas ilgtermiņa izmaksas no Garantijas fonda, kas radušās neapdomīgu vai aizmāršīgu autovadītāju rīcības rezultātā, samazina fonda apmēru vēl vairāk.

Turklāt jāņem vērā, ka no pērnā gada 23. decembra, atbilstoši Eiropas Savienības Direktīvai, Garantijas fondam būs jāuzņemas arī saistības, kas radušās no Latvijā reģistrēto apdrošinātāju izsniegtajām OCTA polisēm citās Eiropas valstīs, šo apdrošinātāju maksātnespējas gadījumā.

Jaunā kārtība paredz, ka apdrošinātājiem atskaitījumi Garantijas fondā jāveic procentuāli parakstītajām prēmijām, tajā skaitā par OCTA polisēm, kas izsniegtas ārvalstīs.

2023. gadā CSN cietušajiem no Garantijas fonda ir izmaksāti 1,9 miljoni eiro. Savukārt no transportlīdzekļu īpašniekiem, turētājiem vai vadītājiem, kas izraisījuši CSN ar neapdrošinātu spēkratu, izdevies atgūt 1,13 miljonus eiro.

OCTA likums nosaka, - ja CSN ir izraisīts ar neapdrošinātu spēkratu, cietušajiem radītie zaudējumi tiks segti no Garantijas fonda, taču vēlāk zaudējumu summa tiks piedzīta no neapdrošinātā transportlīdzekļa īpašnieka, turētāja vai vadītāja.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!