Foto: Shutterstock

Eiropas Komisija pieņēmusi jaunu priekšlikumu par kopīgiem Eiropas Savienības (ES) noteikumiem preču remonta veicināšanai, kas ļaus patērētājiem ietaupīt un tiekties uz Eiropas zaļā kursa mērķiem, citastarp samazinot atkritumu daudzumu.

Pēdējās desmitgadēs priekšroka bieži ir tikusi dota bojātu sadzīves preču nomaiņai, nevis remontam, un patērētājiem nav bijis pietiekama stimula labot savas preces pēc garantijas termiņa beigām. Šis priekšlikums ļaus patērētājiem lietas vienkāršāk un izdevīgāk salabot, nevis aizstāt tās ar jaunām. Turklāt lielāks pieprasījums palīdzēs attīstīties remonta uzņēmumiem, vienlaikus stimulējot ražotājus un pārdevējus izstrādāt ilgtspējīgākus uzņēmējdarbības modeļus.

Iesniegtais priekšlikums nodrošinās, ka vairāk preču tiek remontētas juridiskās garantijas periodā un ka patērētājiem ir iespējas vienkāršāk un lētāk salabot tehniski remontējamas preces (piemēram, putekļsūcējus vai drīzumā – planšetdatorus un viedtālruņus) pēc garantijas termiņa beigām vai kad prece vairs nedarbojas nolietojuma dēļ.

Ar šo priekšlikumu patērētājiem tiek ieviestas jaunas "tiesības uz remontu" gan juridiskās garantijas periodā, gan pēc tās termiņa beigām.

Juridiskās garantijas periodā pārdevējiem būs jāpiedāvā remonts, izņemot gadījumus, kad tas ir dārgāks nekā nomaiņa.

Pēc garantijas termiņa beigām patērētājiem būs pieejams jauns tiesību un rīku kopums, kas labošanu padarīs vienkāršu un izdevīgu. Patērētājiem būs tiesības pieprasīt ražotājiem salabot preces, kas saskaņā ar ES tiesību aktiem ir tehniski remontējamas, piemēram, veļas mazgājamo mašīnu vai televizoru. Tā tiks nodrošināts, ka patērētājiem vienmēr būs pie kā vērsties, ja viņi gribēs salabot savas preces.

Ražotāju pienākums būs informēt patērētājus par to, kādas preces ražotājiem ir pienākums remontēt.

Eiropas remonta informācijas veidlapa, ko patērētāji varēs pieprasīt jebkuram remontētājam, nodrošinās remonta nosacījumu un cenas saprotamību un atvieglos patērētājiem remonta piedāvājumu salīdzināšanu.

Tiks izstrādāts Eiropas kvalitātes standarts remonta pakalpojumiem, lai palīdzētu patērētājiem atrast remontētājus, kuri apņemas nodrošināt augstāku kvalitāti. Šis "vienkāršas remontēšanas" standarts būs pieejams visiem remontētājiem visā ES, kuri ir ar mieru uzņemties ievērot minimālos kvalitātes standartus, piemēram, attiecībā uz produktu izturību vai pieejamību.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!