Foto: PantherMedia/Scanpix

Šodien, 1. jūlijā, ES darbību sāk digitālais Covid sertifikāts (DCC), tomēr valstu dažādu pieeju dēļ ceļošana šovasar diez vai būs vienkārša un patīkama; nozare aicina saskaņot pārbaudes standartus.

Lai novērstu pārmērīgu rindu veidošanos lidostās un lai nodrošinātu raitu pasažieru plūsmu, četras Eiropas aviācijas asociācijas ir kopīgi sagatavojušas un ES valstu vadītājiem nosūtījušās vēstuli, mudinot saskaņot digitālā Covid sertifikāta pārbaudes standartus un protokolus.

Eiropas Komisija ir cieši sadarbojusies ar nozari un rekordīsā laikā ir izveidojusi atbilstīgu sistēmu, nodrošinot vienotu un pilnībā sadarbībspējīgu digitālo Covid sertifikātu, tomēr pašlaik visā ES nacionālā līmenī tiek skatītas vismaz 10 dažādas pieejas un risinājumi. Ņemot vērā, ka digitālais sertifikāts nav pilnībā un sekmīgi integrēts kopējā pasažieru plūsmas procesā, kā arī to, ka dokumenti tiek pārbaudīti gan pirms izlidošanas, gan pēc ielidošanas (piemēram, vidējais reģistrācijas laiks vienam pasažierim ir pieaudzis par 500% – līdz 12 minūtēm), pašreizējā situācija neļauj pilnvērtīgi atjaunot gaisa satiksmi šovasar un kavēs pilsoņu brīvu pārvietošanos visā ES. Šos problemātiskos aspektus nupat izcēla Eiropas Komisija, kas ir sniegusi ieteikumus un norādījumus ES valstīm, lai tos risinātu.

Īpaši tas attiecas uz digitālo Covid sertifikātu, kura pārbaudei jānotiek labu laiku pirms izlidošanas un pirms pasažieru ierašanās lidostā (ne lidostā), kā arī uz pasažieru lokalizācijas veidlapām (PLF) un nepieciešamību nedublēt dokumentu pārbaudes.

Lai nodrošinātu raitu ceļojumu atsākšanu, aviosabiedrības un lidostas joprojām aicina visas dalībvalstis:

• Izveidot nacionālu vietni, lai atvieglotu digitālo Covid sertifikātu verifikāciju, ko veic valsts iestādes, un lai tādējādi ierobežotu aviosabiedrību veikto veselības datu apstrādi. Veicot dokumentu pārbaudi vienotā valsts vietnē tiešsaistē, ne lidostā uz vietas, būtu jāģenerē standarta signāls, piemēram, QR kods, ko pasažieris uzrāda aviosabiedrībai, lai atvieglotu elektroniskas iekāpšanas kartes izsniegšanu;

• Nodrošināt, ka digitālā Covid sertifikāta verifikācijas valsts portāls integrē arī PLF veidlapas pārbaudi, ideālā gadījumā izmantojot ES digitālo pasažieru lokalizācijas veidlapu (dPLF), kas ļauj piešķirt sēdvietas numuru pēc reģistrēšanās;

• Nodrošina, ka Covid sertifikātus papīra formā, ko pārbauda lidostās, var veikt, izmantojot vienotu verifikācijas lietotni;

• Atturēties no digitālo Covid sertifikātu pārbaudes ielidojot, jo „šādai pārbaudei būtu maza jēga no medicīniska viedokļa, bet tā tikai radītu lieku drūzmēšanos rindās,“ teikts EASA-ECDC Aviācijas drošības protokolā.

Eiropas aviācijas nozare joprojām ir viena no pandēmijas vissmagāk skartajām nozarēm. Saskaņā ar jaunāko “Eurocontrol” prognozi paredzams, ka nozare pilnībā atgūsies ne ātrāk kā 2024. gadā. Pasažieru pārvadājumu apjoms ES/EEZ/Šveices lidostu tīklā jūnija sākumā joprojām uzrādīja kritumu par 77% salīdzinājumā ar pirmspandēmijas līmeni. Tāpat lēni norit gaisa satiksmes atjaunošanās – šomēnes salīdzinājumā ar 2019. gada jūniju ir zaudēti vairāk nekā 5600 gaisa satiksmes maršruti. Tajā pašā laikā vēlme ceļot ir spēcīga; 61 % aptaujāto eiropiešu vēlas ceļot turpmāko divu mēnešu laikā. Turklāt pasažieri atbalsta digitalizācijas procesus: 89% pasažieru vēlas globāli standartizētu Covid-19 testu vai vakcinācijas sertifikātus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!