Foto: F64

Izpildot jauno vilcienu projektu, potenciāli iegūtie valsts ieņēmumi 30 gadu laikā būtu aptuveni 170 miljoni latu, balstoties uz pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu "Pasažieru vilciena" (PV) aprēķiniem, žurnālistiem pirmdien sacīja PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds.

Viņš atkārtoti teica, ka līguma noslēgšana un izpilde dos nozīmīgu ieguldījumu Latvijas ekonomiskajā attīstībā, radot jaunas darbavietas un veicinot mašīnbūves jomas attīstību Latvijā, savukārt pasažieru pārvadājumu kvalitātes uzlabošanās palīdzēs veicināt valsts apdzīvotību.

Freivalds uzsvēra, ka visa negatīvā informācija, kas pēdējo dienu laikā saistīta ar PV un Spānijas kompānijas "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA" (CAF) noslēgto līgumu, ir pretējs piegājiens valsts stratēģijai un valdības deklarācijai. "Valsts deklarācijā ir minēts tieši atbalsts valsts eksportspējīgu nozaru attīstībai. Mašīnbūves nozare ar šo projektu iegūs un noteikti attīstīsies," viņš pavēstīja.

Tāpat PV valdes priekšsēdētājs atkārtoti paziņoja, ka līgums ir noslēgts valsts interesēs.

Vienlaikus viņš atzina, ka tas ir precizēts, tomēr norādīja, ka tas darīts ar mērķi, lai līgums būtu izprotams visām pusēm. "Ja mēs runājam par tā saucamajiem negrozāmajiem punktiem, kas ir bijusi pēdējā laika lielākā ažiotāža, līguma nosacījumu precizēšana ir notikusi, stingri ievērojot gan valdības nosacījumus, gan Finanšu ministrijas (FM) vadlīnijas par fondu korekciju piemērošanu, un gala beigās līgums pats par sevi ir vērtēts no valsts un sabiedrības interešu viedokļa," klāstīja Freivalds un piebilda, ka publiski tiražētie viedokļi par to, ka līgums nav noslēgts valsts interesēs, nav patiesi.

PV valdes priekšsēdētājs arī vērsa uzmanību uz to, ka visas līdz šim paustās bažas ir bijuši tikai viedokļi, jo nav saņemti Eiropas Komisijas (EK) konkrēti lēmumi ar paustajām bažām. "Konkrēti lēmumi no EK procesuāli varētu būt tikai tad, ja viņi būtu izanalizējuši visu līgumu, visas iepirkumu procedūras, oficiāls viedoklis no EK var būt tikai tad. Tāpat EK auditori par korekciju piemērošanu lēmumu var pieņemt, tikai pamatojoties uz to, ka ir pārkāpti Eiropas Savienības likumi. Oficiālā viedokļa nav, ir saņemts dažādu amatpersonu aptuvens skatījums," paskaidroja Freivalds.

Viņš piebilda, ka PV rīcībā arī nav oficiāla nevienas ministrijas paziņojuma par to, ka valdības dotie uzdevumi nav izpildīti.

Freivalds atzina, ka projekta gaitā PV akcionārs Satiksmes ministrija (SM) uzticējās PV valdei, un vēlreiz uzsvēra, ka valdības dotie uzdevumi ir ievēroti.

Viņš nekomentēja, cik lielus zaudējumus varētu piedzīt CAF gadījumā, ja līgums tiks lauzts, paziņojot, ka lielākie zaudējumi būs no tā, ka valsts būs palaidusi garām ES finansējuma apgūšanu. "Lieliska iespēja 70% apmērā apmaksāt jaunu vilcienu iegādi. Valsts stratēģija un valdības deklarācija runā par to, ka tiešām sabiedriskā transporta optimizācijas tīkls ir jāveido, balstoties uz dzelzceļu. Mēs, protams, varam runāt nākotnē par sadārdzinājumiem, un tie ir aptuveni 80 miljoni latu kopsummā, projekta īstenošanas gaitā, ja mēs turpinām ekspluatēt veco ritošo sastāvu. Ja mēs skatāmies nākotnē un tiešām tiek pieņemts lēmums par valsts budžetu iegādāties vilcienus, tad tas izmaksās diezgan dārgi un grūti pateikt, kāda būs šī cena un kopējais sadārdzinājums valstij kā tādai," sacīja Freivalds.

Tāpat viņš pieļāva iespēju, ka arī turpmāk līgumā ir iespējami grozījumi, tomēr piebilda, ja tāda nepieciešamība tiktu konstatēta, tā ir rūpīgi jāizvērtē.

Pēc PV valdes priekšsēdētāja sniegtās informācijas, pagaidām vēl nav veikts pirmais avansa maksājums CAF, un tas tiks darīts pēc dažu nosacījumu ievērošanas, tomēr piemetināja, ka noslēgtā līguma maksājumu kārtības lielākais ieguvums ir tas, ka tiek garantēta maksājumu nodrošināšanas garantija.

Savukārt PV piesaistītais jurists Jānis Zelmanis vērsa uzmanību uz to, ka, izvērtējot Eiropas kopienas tiesu praksi, nonākts pie slēdziena, ka pat tad, ja līgumos noteikti būtiski negrozāmie noteikumi, tajos pieļauti arī grozījumi.

"Protams, ir līguma priekšmets, ir būtiskie noteikumi un ir mazāk būtiski. Mēs esam ļoti rūpīgi izstudējuši Eiropas kopienas tiesu praksi un nonākuši pie slēdziena, ka pat tad, kad ir noteikti šādi būtiski negrozāmi noteikumi, Eiropas kopienas tiesu prakse pieļauj arī tos grozīt. Jāatceras pamataksioma – valsts iepirkumos nedrīkst grozīt priekšmeta iepirkumu un cenu," teica Zelmanis un piebilda, ka PV to nav darījis.

Tāpat viņš noraidīja paustos pārmetumus par izņemto līguma punktu, kas paredzēja, ka gadījumā, ja CAF piegādā nekvalitatīvu vilcienu, to nevar sūtīt atpakaļ, atzīmējot, ka tādā gadījumā zaudējumus apmaksātu apdrošinātāji.

Savukārt atbildot uz pārmetumiem par līguma konfidencialitāti, Zelmanis uzsvēra, ka lielākā daļa līguma sastāv no dažādiem tehniskās specifikācijas parametriem, kurus ražotāji nav ieinteresēti atklāt.

Jau ziņots, ka FM, izvērtējot noslēgto līgumu, ir secinājusi, ka PV, slēdzot jauno vilcienu piegādes līgumu ar CAF, nav ņēmis vērā valdības norādījumus.

FM Komunikācijas nodaļas vadītājs Aleksis Jarockis informēja, ka FM kā ES fondu vadošā iestāde ir izvērtējusi šogad 2.aprīlī PV parakstīto līgumu ar CAF par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iegādi. Izvērtējot noslēgtā līguma atbilstību iepirkuma nolikumā pievienotajam līguma projektam, FM secinājusi, ka PV faktiski nav ievērojis ne tikai FM, Satiksmes ministrijas un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos, bet arī nav ņēmis vērā valdības iepriekš paustos norādījumus.

Jarockis piebilda, ka arī Eiropas Komisija ir paudusi līdzīgu viedokli PV, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai.

Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda finansējums būs 100 miljoni latu, savukārt PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai būs 44 miljoni latu.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas dzelzceļš" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!