Foto: F64

Februārī patēriņa cenas salīdzinājumā ar to pašu mēnesi pērn augušas par 0,5%. Precēm cenas samazinājās par 0,3%, bet pakalpojumiem pieauga par 2,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Februārī salīdzinājumā ar janvāri patēriņa cenu līmenis nemainījās.
Arī vidējais patēriņa cenu līmenis 2014.gada februārī, salīdzinot ar 2013.gada februāri, palielinājās par 0,5%. Precēm cenas samazinājās par 0,3%, bet pakalpojumiem pieauga par 2,5%. Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir saglabājies nemainīgs.

Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2014.gada februārī, salīdzinot ar 2013.gada februāri, bija cenu kāpumam pārtikai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, viesnīcu un restorānu pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas produktu cenas 12 mēnešu laikā pieauga par 0,8%. Visvairāk cenas pieauga dārzeņiem un kartupeļiem (par 9,2%), pienam un piena produktiem (par 6,8%), sieram (par 4,7%), eļļai un taukiem (par 2%), zivīm un zivju izstrādājumiem (par 1,8%), kā arī gaļai un gaļas izstrādājumiem (par 1%).

Savukārt lielākais cenu kritums bija vērojams olām (par 15,1%), tējai un kafijai (par 11%), cukuram (par 6,7%), augļiem (par 6,6%), kā arī maizei un graudaugu izstrādājumiem (par 0,5%).

Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 2,5%, bet tabakas izstrādājumu – par 1,4%.

Viesnīcu un restorānu pakalpojumu cenas 12 mēnešu laikā pieauga par 3,9%. Kafejnīcās un restorānos cenas palielinājās par 5,5%, ēdnīcās – par 2,1%, izmitināšanas pakalpojumu cenas pieauga par 1,9%.

Transporta grupā cenas samazinājās galvenokārt degvielai (par 5%), automašīnu rezerves daļām un piederumiem (par 2,3%), savukārt cenu kāpums tika novērots transportlīdzekļu apkopes un remonta pakalpojumiem (par 2,7%).

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais sadārdzinājums bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem, frizētavu pakalpojumiem un kultūras pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās siltumenerģijai un telekomunikāciju pakalpojumiem, apaviem un farmaceitiskajiem produktiem.
2014.gada februārī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, vidējais patēriņa cenu līmenis nemainījās. Precēm cenu līmenis pazeminājās par 0,2%, bet pakalpojumiem pieauga par 0,4%.

Lielākā ietekme uz patēriņa cenu pārmaiņām mēneša laikā bija cenu kritumam apģērbiem un apaviem, personīgās aprūpes precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kāpumam pārtikai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakai.

Par 1,4% dārgāki kļuva alkoholiskie dzērieni, ko ietekmēja akciju noslēgums stiprajiem dzērieniem, vīnam un alum.

Ziemas sezonas atlaižu un izpārdošanu ietekmē februārī cenas turpināja samazināties apģērbam un apaviem. Apģērbam cenas saruka par 1,9%, apaviem – par 2,3%. Akciju ietekmē personīgās aprūpes precēm cenas samazinājās par 3,2%.

Samazinoties dabasgāzes tirdzniecības cenai, siltumenerģijas tarifi pazeminājās par 1,1%.

Pārējās patēriņa grupās cenu kāpums bija vērojams kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, ambulatorajiem pakalpojumiem, pasažieru aviopārvadājumiem, degvielai. Savukārt cenas samazinājās īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!