Koka tilts uz Eiropas nozīmes šosejas Norvēģijā – ražots Latvijā
Foto: Publicitātes foto

Koka būvkonstrukciju ražotājs SIA "IKTK" pērn un arī šogad turpina izjust ievērojamu koka konstrukciju pieprasījuma augšanu būvniecībā ārpus Latvijas, tostarp Norvēģija šogad tikusi pie videi draudzīga koka konstrukciju tilta pār kalnu upi uz Eiropas nozīmes šosejas E16 starp Oslo un Bergenu, informē uzņēmumā.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Latvijā ražotās būvkonstrukcijas aizvien vairāk pieprasītas ārpus Latvijas un tiek piegādātas aizvien tālāk, pēdējo pāris gadu tendences novērojis SIA "IKTK" izpilddirektors Gatis Eglītis.

Skatoties pēc gala pasūtītāja pieprasījuma pēc "IKTK" konstrukcijām pēdējo pāris gadu laikā, attiecībā pret vietējo tirgu tieši ārvalstu pieprasījums audzis no aptuveni 70% 2019.gadā līdz aptuveni 90% 2020.gadā, lēš Eglītis. Šī tendence saistīta ar gala pasūtītāju un lietotājiem, jo būvnieks vai piegādātājs varējusi būt arī Latvijas kompānija. Skaidrs tas, ka citās valstīs daudzviet būvēs vēlas betonu aizstāt ar koku, plaši to izvēlas publiskās un valstiskās institūcijas.

Šovasar "IKTK" ražotās līmētā koka konstrukcijas tika izmantotas arī autotransporta tilta konstrukcijās Norvēģijā, kura gala pasūtītājs bija Norvēģijas valsts ceļu administrācija. Tas ir pārvads pār kalnu upi Eiropas nozīmes šosejai E16, kura Norvēģijā savieno Oslo ar Bergenu, bet kopumā ar jūras pārrāvumu šķērso Ziemeļīriju, Skotiju Lielbritānijā, Norvēģiju un Zviedriju.

Šim autotransportam paredzētajam Tveitas tiltam (Tveit bru) pār Sturones (Storåne) upi lielizmēra tilta detaļas tika izgatavotas un daļēji samontētas jau ražotnē Ozolnieku novadā, no kurienes tās nogādāja objektā deviņās kravās - ar pēdējo kravu šā gada 20.martā, bet jau 10.jūnijā notika tilta atklāšana. Tas nozīmē, ka no Latvijā ražotajām konstrukcijām šo 40 metru garo un 9,5 metrus plato tiltu pilnībā samontēja un pārklāja ar asfaltu tāda mēroga būvniecībai neierastā ātrumā - tikai aptuveni 80 kalendārās dienās, norāda uzņēmumā.

"Šajā koka konstrukciju "revolūcijā", ko nenoliedzami sekmējusi arī ekoloģiju uzlabojošā "zaļā" politika un klimata pārmaiņu risinājumi, liela nozīme ir jaunām tehnoloģijām, inovācijām, pilnīgi jauniem inženierijas risinājumiem. Ļoti daudzi objekti ir kā arhitektu un būvinženieru jaunatklājumi, atsevišķi – pat sensācijas, un līdzīgi kā kādreiz elektroniķi un programmētāji radīja pirmos datorus, šobrīd inženieri turpina atklāt jaunas spējas kokam. Tāpēc loģiski uzmanības centrā pagaidām ir inovācijas un atklājumi, bet sekundāri ir finanšu rezultāti, jo mēs esam apjomīga ceļa sākumā," pauž SIA "IKTK" valdes priekšsēdētājs Māris Peilāns.

Uzņēmējs secinājis, ka atšķirībā no dažādu jomu ražotājiem tieši būvniecībā tehnoloģiski Latvija kopumā ir sabremzējusies, gausa, pieticīga un nenovērtē koka priekšrocības pār dzelzsbetonu. "Pilnīgi citādi ir ar ražotājiem. Priecē, ka ne tikai dronu un sarežģītas tehnikas ražotāju, bet arī koka būvkonstrukciju ražotāju gadījumā mēs varam teikt: "Latvija var!"," pauž Peilāns.

Būvniecībā līmētais koks turpina vēl plašāku uzvaras gājienu Kanādā, Austrijā, Vācijā, Norvēģijā, Zviedrijā, Somijā, Lielbritānijā, kā arī tik tālās zemēs, kā, piemēram, Singapūra, Filipīnas, Malaizija. Pēdējā laikā ļoti strauji pieprasījums pēc koka būvniecībā aug ASV.

Turklāt tehnoloģijas ir tādas, ka konstrukcijas iespējams izgatavot vienā valstī un izdevīgi transportēt uz citu valsti kaut pretējā planētas puslodē. Arī no "IKTK" ražotnes oktobra beigās pirmais būvkonstrukciju komplekts koka ēkai sāks ceļu uz ASV, informē Eglītis.

Līdztekus Tveitas tiltam Norvēģijā gan šogad, gan 2019.gadā SIA "IKTK" darbi sekmēja koka konstrukcijas arī citās būvēs starptautiskā mērogā, piemēram, tapa atsevišķas masīvkoka konstrukcijas deviņstāvu koka ēkai Stokholmā, izgatavotas koka konstrukcijas vairākiem lieliem projektiem – "Amberton green SPA" viesnīcai Lietuvā, skolas ēkai Norvēģijā un citur.

Arī vairāku Latvijas objektu koka konstrukcijas tapušas "IKTK", piemēram, Valmieras Viestura vidusskolai.

Pērn sākta un šogad pabeigta jaunu, tehnoloģiski sarežģītu produktu ražošana - liekti līmēta saplākšņa akustiskie paneļi Mežaparka estrādei. Mežaparka estrādes skaņas atstarotājsistēmā izmantoti 510 liektas virsmas vairogi 16 atšķirīgos izmēros.

2019.gadā tika pabeigts SIA "IKTK" 2.ražošanas korpuss, kurā tika izmatotas pašu saražotās liekti līmētas koka konstrukcijas.

Pēc četru gadu darbības SIA "IKTK" provizoriskais apgrozījums pērn bijis ap 1,3 miljoniem eiro, bet nodokļos samaksāti vairāk nekā 80 tūkstoši eiro. Saistībā ar algoto darbaspēku iedzīvotāju ienākuma nodoklis samaksāts 27,27 tūkstošu eiro apmērā, bet Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas veiktas 56,26 tūkstošu eiro apmērā.

SIA "IKTK" dibināta 2011.gadā, bet darbību sāka tikai 2015.gadā, sākumā nodarbojoties ar rūpniecisko izpēti un prototipu izstrādi.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

ASV Būvniecība Eiropa Norvēģija Oslo Singapūra Valmiera
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form