Lidostas 'Jūrmala' īpašnieka iespējamā iesaiste ieroču tirdzniecības darījumos radījusi bažas par draudiem drošībai
Foto: AFP/Scanpix

Lidosta "Jūrmala" licenci zaudējusi tās pastarpinātā īpašnieka Konstantīna Soloduhas rīcības dēļ. Viņa iespējamā iesaiste dažādos ieroču tirdzniecības darījumos ārvalstīs mazinājusi drošības iestāžu uzticību viņam, vēsta LTV raidījums "de facto".

Lidostas "Jūrmala" (SIA "Tukums Airport") līdzīpašnieki ir Engures novada dome (4,25%) un uzņēmums "K.S. Avia" (95,75%). Savukārt tas vienādās daļās pieder Ščukinu un Soloduhu ģimenēm. "de facto" rīcībā esošā informācija liecina, ka lidosta sertifikātu zaudējusi tieši Konstantīna Soloduhas rīcības dēļ.

Drošības policija notikušo nekomentē. Taču, kā vēsta raidījums, "no publiskotās oficiālās informācijas noprotams, ka kāds no lidostas līdzīpašniekiem ar savu uzvedību vai darbībām rada draudus Latvijas valsts un sabiedrības drošībai".

"Mums oficiāli informācija tāda nav. Acīmredzot, tā ir šo drošības iestāžu kompetence un mums nepienākas zināt to," norāda Engures novada domes izpilddirektors Imants Valers. Civilās aviācijas aģentūra lidostai sertifikātu anulēja aprīļa beigās. Neilgi pirms tam Soloduha pameta "Tukums Airport" valdi un noslēdza laulību līgumu ar savu sievu Marinu par visas mantas šķirtību.

Pirms sešiem gadiem Latvijas prokuratūra no Uzbekistānas saņēma lūgumu izdot Soloduhu saukšanai pie kriminālatbildības. Latvijas puse šo lūgumu noraidīja. Taču toreiz par iemeslu nepatikšanām piesauca Soloduha mēģinājumu nelikumīgi iegādāties un izvest no Uzbekistānas militāras nozīmes preci.

Divus gadus vēlāk bija vēl viens skandāls, tā dēvētais Moldovas ieroču darījums. Bija aizdomas, ka Latvijā reģistrēts uzņēmums, kuram nebija speciālās licences, organizējis vairāku tonnu ieroču tranzītu no Moldovas un Armēniju. Žurnālisti bija izpētījuši, ka tieši Soloduhas vārds atrodams sadarbības līgumā starp Latvijas uzņēmumu un Moldovas un Armēnijas Aizsardzības ministrijām. Drošības policija uzsāka kriminālprocesu. Soloduham piemēroja liecinieka statusu un uz apsūdzēto sola nonāca vien Latvijas uzņēmuma formālais īpašnieks. Lietu jau pirms teju diviem gadiem nodeva Rīgas rajona tiesai. Taču tās izskatīšana vairākkārt atlikta.

Aviācijas nozarē strādājošie "de facto" neoficiāli atklāja, ka Soloduha, iespējams, paguvis "saķerties" arī ar ukraiņiem un pakistāniešiem, kam piegādājis nekvalitatīvas lidaparātu rezerves daļas. Galu galā lidostai licence noņemta un arī Soloduha nevar atjaunot savu pilota apliecību.

Taču ir vēl kāda interesanta detaļa pagātnē, kas radījusi bažas atbildīgajām iestādēm. Lidostā uz vietas nebija muitas kontroles un robežkontroles punktu. Gadījumos, kad ielidoja kāda lidmašīna no ārvalstīm, lidostas darbiniekiem attiecīgos dienestus bija jāizsauc.

"de facto" rīcībā esošā informācija liecina, ka atsevišķos gadījumos tas noticis novēloti. Šādā situācijā var rasties šaubas par to, vai tiešām dienestiem uzradīts viss ievestās kravas apjoms un ielidojušo personu skaits. Kontrolējošo iestāžu trūkums palielina arī iespējamu kontrabandas risku.

Tā kā no lidostas "Jūrmala" lidaparāti nepacēlās augstāk par trim kilometriem, Latvijas Gaisa satiksmes iesaiste bija minimāla.

Pastāv iespēja, ka lidosta "Jūrmala" sertifikātu varētu atgūt. Taču ne vairs tik vienkārša procesa rezultātā. Šobrīd spēkā stājusies jauna Eiropas Savienības regula, kurā nepieciešamo prasību līmenis ir krietni augstāks nekā iepriekš.

Vēstīts, ka Civilās aviācijas aģentūra ir anulējusi Tukuma lidostas "Jūrmala" operatoram "Tukums Airport" izsniegto lidlauka sertifikātu.

Sākumā lidlauka sertifikāts tika apturēts un pēc tam anulēts, jo no drošības iestādēm saņemti atzinumi, ka daži lidostas īpašnieki vai patiesā labuma guvēji, vai vadošie darbinieki neatbilst likumam par aviāciju, kas nosaka - attiecīgās personas var būt tikai tādas, kas ar savu uzvedību vai darbībām nerada draudus Latvijas valsts un sabiedrības drošībai, valsts demokrātiskajai konstitucionālajai iekārtai, valsts neatkarībai un teritoriālajai neaizskaramībai.

Civilās aviācijas aģentūra lidlauka sertifikātu lidostai anulēja šā gada 29. aprīlī.

2014. gadā lidosta "Jūrmala" strādāja ar 51,7 tūkstošu eiro apgrozījumu un cieta 1,634 miljonu eiro zaudējumus.

Tags

Armēnija Valsts drošības dienests Eiropas Savienība Moldova Tukums Uzbekistāna

Comment Form