Foto: AP/Scanpix

Piektdien Eiropas Komisija nāca klajā ar jaunu Patērētāju tiesību aizsardzības programmu nolūkā Eiropas patērētājiem dot iespēju aktīvi piedalīties zaļajā un digitālajā pārejā. Programmā arī pievēršas tam, kā palielināt patērētāju tiesību aizsardzību un noturību Covid-19 pandēmijas laikā un pēc tās, ņemot vērā, ka pandēmija ir radījusi būtiskas problēmas, kas ietekmē patērētāju ikdienas dzīvi.

Konkrētāk, programmā ir izklāstītas prioritātes un galvenie rīcības punkti, kas nākamajos piecos gados kopā ar dalībvalstīm īstenojami Eiropas un valstu līmenī. Tie cita starpā ietvers: jaunu tiesību akta priekšlikumu, kura mērķis ir patērētājiem sniegt labāku informāciju par ilgtspēju, spēkā esošo tiesību aktu pielāgošanu digitālajai pārveidei un ar Ķīnu izstrādātu rīcības plānu par produktu drošību.

"Vēlamies dot iespēju patērētājiem aktīvi piedalīties zaļajā un digitālajā pārejā. Vienlaikus ir jānodrošina, lai mūsu noteikumi par patērētāju tiesību aizsardzību arī turpmāk atbilstu mūsdienu digitālajai realitātei, īpaši panākot noteikumu neatlaidīgu izpildi tiešsaistes platformās un palielinot šo platformu atbildību," teic priekšsēdētājas vietniece jautājumos par vērtībām un pārredzamību Vera Jourova.

"Eiropas patērētāji ir globālo pārmaiņu centrā. To rīcībai var būt būtiska nozīme. Patērētājiem ir jābūt iespējai izdarīt ilgtspējīgu izvēli un būt pārliecinātiem, ka viņu tiesības visos apstākļos tiks aizsargātas. Ar jauno programmu tiek ieviesti pasākumi, kas veicinās taisnīgu digitālo un zaļo sabiedrību, ņemot vērā to, ka patērētāju uzvedība sniedzas pāri atsevišķu dalībvalstu robežām," norāda par tieslietām un patērētājiem atbildīgais komisārs Didjē Reinderss.

Patērētāju tiesības ietekmētas Covid-19 krīzē

Neatkarīgi no tā, vai runa ir par krāpšanos tiešsaistē vai atceltiem ceļojumu pakalpojumiem, Covid-19 pandēmija ir ietekmējusi daudzas patērētāju dzīves jomas. Komisija sadarbībā ar Patērētāju tiesību aizsardzības sadarbības tīklu un dialogā ar platformām un visiem attiecīgajiem dalībniekiem turpinās vērsties pret patērētāju krāpšanas shēmām. Turklāt Komisija turpinās nodrošināt ceļotāju un pasažieru ES tiesību aizsardzību ceļojuma atcelšanas gadījumā. Komisija analizēs Covid-19 ietekmi ilgākā termiņā uz Eiropas iedzīvotāju patēriņa modeļiem, un šī analīze būs par pamatu turpmākām rīcībpolitikas iniciatīvām.

Jaunajā Patērētāju tiesību aizsardzības programmā ir izklāstīts redzējums par ES patērētāju tiesību aizsardzības politiku 2020.–2025. gadam, koncentrējoties uz piecām galvenajām prioritārajām jomām:

  1. Zaļā pāreja. Komisijas mērķis ir nodrošināt, ka patērētājiem ES tirgū ir pieejami ilgtspējīgi produkti un labāka informācija apzinātas izvēles izdarīšanai. Nākamgad Komisija nāks klajā ar priekšlikumu sniegt patērētājiem labāku informāciju par produktu ilgtspēju un cīnīties pret tādu praksi kā zaļmaldināšana vai priekšlaicīgs nolietojums. Komisija arī popularizēs labošanu un veicinās ilgtspējīgākus un "apritīgākus" produktus. Zaļā pāreja nevar notikt bez uzņēmumiem – Komisija ir apņēmusies sadarboties ar ekonomikas dalībniekiem, lai veicinātu to apņemšanos atbalstīt ilgtspējīgu patēriņu, pārsniedzot tiesību aktos noteiktās prasības.
  2. Digitālā pārveide. Digitālā pārveide radikāli maina patērētāju dzīvi, piedāvājot jaunas iespējas, bet arī radot viņiem grūtības. Komisijas mērķis ir vērsties pret tiešsaistes komercpraksi, kura ignorē patērētāju tiesības izdarīt apzinātu izvēli, ļaunprātīgi izmanto patērētāju uzvedības tendences vai kropļo lēmumu pieņemšanas procesus (piemēram, izmantojot "slēptos" modeļus un slēptu reklāmu). Turklāt, izstrādājot noteikumus, kas reglamentē digitālo ekonomiku un prasības attiecībā uz mākslīgo intelektu, ir pienācīgi jāņem vērā patērētāju intereses. Lai pašreizējos noteikumus pielāgotu notiekošajai digitalizācijai un savienoto produktu skaita pieaugumam, Komisija pārskatīs arī direktīvu, kas attiecas uz produktu drošību. Tā kā ir jāpastiprina patērētāju tiesību aizsardzība saistībā ar mazumtirdzniecības finanšu pakalpojumu digitalizāciju, tiks pārskatītas direktīvas par patēriņa kredītiem un finanšu pakalpojumu tālpārdošanu.
  3. Efektīva patērētāju tiesību izpilde. Lai gan patērētāju tiesību izpilde ir dalībvalstu atbildībā, Komisijai ir koordinēšanas un atbalsta funkcija. Komisija palīdzēs dalībvalstīm laikus īstenot un izpildīt patērētāju tiesību aktus, tostarp izmantojot Patērētāju tiesību aizsardzības sadarbības tīklu. Komisija arī atbalstīs valstu iestādes, piemēram, ieviešot inovatīvu e-rīku kopumu, kas nepieciešams, lai stiprinātu valstu iestāžu spēju apkarot nelikumīgu tiešsaistes komercpraksi un identificēt nedrošus produktus.
  4. Konkrētu patērētāju grupu īpašās vajadzības. Dažas patērētāju grupas, piemēram, bērni, vecāka gadagājuma cilvēki vai personas ar invaliditāti, konkrētās situācijās var būt īpaši neaizsargātas, un tām ir vajadzīgi īpaši aizsardzības pasākumi. Komisija izskatīs prasības attiecībā uz bērnu aprūpes produktu standartiem. Attiecībā uz iedzīvotājiem, kurus skārusi finansiālā neaizsargātība, ko saasinājusi Covid-19 krīze, Komisija palielinās finansējumu labākai konsultēšanai parādu jautājumos dalībvalstīs. Komisija arī atbalstīs iniciatīvas, kuru satvarā sniedz konsultācijas par piekļuvi informācijai gan tiešsaistē, gan bezsaistē.
  5. Starptautiskā sadarbība. Globalizētā pasaulē, kurā pirkumi tiešsaistē sniedzas pāri robežām, ļoti svarīga kļuvusi sadarbība ar starptautiskajiem partneriem. Komisija kopā ar Ķīnu 2021. gadā izstrādās rīcības plānu nolūkā uzlabot tiešsaistē pārdoto produktu drošību. No 2021. gada Komisija arī izstrādās regulatīva atbalsta, tehniskās palīdzības un spēju veidošanas pasākumus ES partnerreģioniem, tai skaitā Āfrikā.

Jaunā Patērētāju tiesību aizsardzības programma ir balstīta 2012. gada Patērētāju tiesību aizsardzības programmā, un tā ir tapusi, īstenojot intensīvus sagatavošanās darbus un diskusijas ar ieinteresētajām personām. Komisija 2020. gada jūnijā sāka ES mēroga atklātu sabiedrisko apspriešanu par jauno Eiropas patērētāju aizsardzības rīcībpolitiku nākamajam periodam. Sabiedriskā apspriešana ir devusi vērtīgu pienesumu jaunās Patērētāju tiesību aizsardzības programmas izstrādē un apliecinājusi vispārēju atbalstu tās galvenajām prioritātēm, tai skaitā nepieciešamībai reaģēt uz Covid-19 pandēmiju. Programma papildina citas Komisijas iniciatīvas, piemēram, zaļo kursu un aprites ekonomikas rīcības plānu, un tā arī nodrošinās, ka daudzgadu finanšu shēmas īstenošanā tiks ņemtas vērā patērētāju prioritātes.

Komisija nāks klajā ar programmā paziņotajām iniciatīvām un cer uz plašu dialogu ar visām ieinteresētajām personām par prioritātēm un darbībām, kā arī par sadarbības metodēm ar mērķi kopā veicināt patērētāju tiesību aizsardzību turpmākajos gados.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!