PTO atļāvusi ASV noteikt tarifus ES ražojumiem 7,5 miljardu dolāru vērtībā
Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Savienotās Valstis drīkst noteikt muitas tarifus Eiropas Savienības (ES) ražojumiem 7,5 miljardu ASV dolāru (6,86 miljardu eiro) vērtībā, reaģējot uz subsīdijām Eiropas aviobūves uzņēmumam "Airbus", trešdien, 2. oktobrī, paziņoja Pasaules Tirdzniecības organizācija (PTO).

Šie ir lielākie pretpasākumi, kādus PTO jebkad ir atbalstījusi tirdzniecības strīdā. Summu noteica PTO arbitrāža pēc tam, kad organizācija 2018. gada maijā atzina par pamatotu ASV nostāju, ka ES valstu piešķirtās subsīdijas un aizdevumi "Airbus" bijuši nelikumīgi.

Latvijas Ārlietu ministrija skaidro, ka strīda noregulēšanas procedūrā vairāku gadu garumā PTO secināts, ka ES aviācijas industrijas uzņēmums "Airbus" ir saņēmis konkurenci kropļojošas subsīdijas. Lai kompensētu radītos zaudējumus, PTO ir piešķīrusi ASV tiesības ieviest kompensējošus pasākumus paaugstinātu importa nodokļu veidā importam no ES.

Savienotās Valstis plāno noteikt lielākus muitas tarifus ES ražotajiem lidaparātiem un bloka valstu eksportētajiem pārtikas produktiem, piemēram, sieram, olīvām, apelsīniem un miltiem. ASV ir atļauts palielināt tarifus līdz pat 100%, bet tie būs jāatceļ, tiklīdz ES valstis pārtrauks subsīdijas "Airbus".

ASV jau ir izplatījušas paziņojumu, ka ar 2019. gada 18. oktobri plāno ieviest paaugstinātus muitas tarifus 10% (lidmašīnas) un 25% (pārējās preces) konkrētām ES valstu produktu grupām. Ar provizorisko produktu sarakstu detalizētāk var iepazīties ASV Tirdzniecības pārstāvja vietnē.

Lielākoties paaugstināt nodokļus ASV plāno importam no Francijas, Lielbritānijas, Spānijas un Vācijas, kas tieši subsidēja "Airbus". Mazāk tiks ietekmēts arī citu ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, eksports uz ASV. Provizoriskais saraksts liecina, ka Latvijas gadījumā importa nodokļi tiks paaugstināti piena produktiem (sviests, siers), cūkgaļas izstrādājumiem (desas) un saldētiem augļiem, kas kopā veido 0,48 miljonus eiro jeb 0,09% no Latvijas kopējā eksporta uz ASV 2018. gadā, secinājusi Ārlietu ministrija.

Brisele norāda, ka nelikumīgie pasākumi vairs netiek īstenoti, bet PTO tas vēl ir jāapstiprina.

Briseles un Vašingtonas nesaskaņas par subsīdijām lidmašīnu ražotājiem ilgst jau gadiem ilgi. ASV ir neapmierinātas ar subsīdijam Eiropas uzņēmumam "Airbus", bet ES – ar subsīdijām amerikāņu kompānijai "Boeing".

Ārlietu ministrija uzsver, ka šī strīda kontekstā līdzīgas prasījuma tiesības ir gaidāmas arī ES par ASV sniegto PTO noteikumiem neatbilstošu atbalstu "Boeing". Arbitra lēmums par pretpasākumu apjomu šajā lietā pret ASV tiek gaidīts 2020. gada pirmajā pusē. Paredzams, ka PTO arī ES piešķirs tiesības paaugstināt importa nodokļus ASV izcelsmes precēm un produktiem. Eiropas Komisija šobrīd veic sarunas ar ASV un ir piedāvājusi priekšlikumus, lai panāktu savstarpēji izdevīgu risinājumu, izvairoties no abpusēju tarifu paaugstināšanas.

Plašāka informācija ir pieejama angļu valodā Eiropas Komisijas paziņojumā.

Eiropas Komisija (EK) aicināja ASV atturēties no tarifu noteikšanas ES produkcijai pēc PTO lēmuma, norādot, ka tas būtu "tuvredzīgi un neproduktīvi". ES tirdzniecības komisāre Sesīlija Malmstrema norādīja, ka par vainīgām ir atzītas abas – gan ASV, gan ES. Ja ASV izlems noteikt tarifus, tā nostādīs ES situācijā, kurā tai nebūs citu iespēju, kā spert līdzīgu atbildes soli. ES plāno piemērot atbildes tarifus, pamatojoties uz PTO iepriekšējo secinājumu, ka ASV subsīdijas "Boeing" arī bijušas pretlikumīgas, bet šajā lietā PTO vēl nav nosaukusi summu, par kādu ES drīkst piemērot tarifus ASV precēm. ES plāno piemērot tarifus ASV ražotām lidmašīnu rezerves daļām, spēļu konsolēm un kečupam.

"Airbus" aicināja sākt sarunas, lai atrisinātu konfliktu, un norādīja, ka ASV tarifi kaitētu visai aviācijas nozarei. "Airbus" norādīja, ka gandrīz 40% no iepirkumiem, kas saistīti ar lidmašīnām, ir no ASV piegādātājiem, un piegādātāju ķēdē ASV nodarbināti 275 000 cilvēku. "Ja tarifi tiks piemēroti, cietīs visa globālā nozare," norādīja kompānija, piebilstot, ka PTO drīzumā lems par summu strīdā par ASV subsīdijām "Boeing". "Vienīgais veids, kā novērst šo tarifu negatīvo ietekmi, ir ASV un ES sarunu ceļā atrast risinājumu šim ilgajam konfliktam," norādīja "Airbus".

Tags

Transporta nozare Airbus Boeing Eiropas Komisija Eiropas Savienība Pasažieru pārvadājumi
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Comment Form