Foto: Shutterstock

Apzinoties, ka kvalitatīvas izglītības pamatā ir skolotājs, nodibinājums "Iespējamā misija", ciešā sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) un Latvijas Universitāti (LU) ir izstrādājuši un piedāvā konceptuāli jaunu pieeju kvalitatīvu skolotāju sagatavošanai Latvijā.

Šodien viens no lielākajiem izaicinājumiem izglītības nozarē Latvijā ir jaunu skolotāju piesaiste darbam skolās. Lielais pedagoģiskās izglītības programmu skaits (69) veicina sadrumstalotu pieeju, bet pedagoģisko izglītību piedāvājošo augstskolu neatkarība apgrūtina centralizētu skolotāju izglītības attīstību un virzību, kā arī apgrūtina vienotu pieeju skolotāja izglītības interesentu piesaistē un skolotāja tēla veidošanā. Satraucošs ir pedagoģiskajās programmās studējošo zemais vispārējās izglītības līmenis, kas nozīmē, ka daļai skolās strādājošo skolotāju ir zema pašu zināšanu kvalitāte, norāda Antra Birzule, "Iespējamā misijas" komunikācijas vadītāja.

IZM, sadarbojoties ar "Iespējamā misija" (IM), LU un Daugavpils Universitāti, ir izstrādājuši konceptuāli jaunu skolotāju sagatavošanas pieeju, kuras pamatā ir darba vidē balstīta, vienota kvalifikācijas programma visās programmu nodrošinošajās augstskolās.

Programma paredzēta cilvēkiem ar vismaz bakalaura grādu, interesi un motivāciju strādāt skolās, tādējādi piesaistot arvien jaunus cilvēkus izglītības sektoram. IZM Augstākās izglītības, zinātnes un inovāciju departamenta direktora vietniece augstākās izglītības jomā Dace Jansone uzsver: "Mums ir svarīgi nodrošināt kvalitatīvas izglītības iespējas ikvienam skolēnam. Laikmeta izaicinājumi pieprasa pārmaiņas ne tikai izglītības saturā, bet arī jauno skolotāju sagatavošanā. Šāda studiju programma jau augstāko izglītību ieguvušajiem ļaus piesaistīt nozares speciālistus darbam skolā. Īpaši svarīgi tas ir STEM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, matemātika) priekšmetos, kur ir izteikts skolotāju trūkums."

Galvenie principi IM piedāvātajai jaunu skolotāju sagatavošanas pieejai paredz darba vidē balstītu mācību principu un nozīmīgu jaunā skolotāja atbalsta mehānismu gan kvalifikācijas gada laikā, gan turpinot darbu skolā otrajā gadā, vienotu kandidātu piesaistes komunikāciju un to rūpīgu atlasi, vienotu skolu un vakanču apzināšanu un papildus sociālemocionālo atbalstu jaunajiem skolotājiem pirmajos profesionālajos izaicinājumos.

"IM ir pārliecināti, ka arī Latvijā, līdzīgi kā Somijā, par skolotājiem jākļūst tikai motivētākajiem un labākajiem, ko nodrošina rūpīga kandidātu atlase. Jaunās pieejas skolotāju sagatavošanā īstenošana ļautu darbam skolās piesaistīt vismaz 100 kvalitatīvu skolotāju katru gadu visā Latvijā, kuriem darbs skolā ir mērķtiecīga un apzināta izvēle, kuru spējas kvalitatīvi mācīt savu mācību priekšmetu sakņojas jau augstākajā izglītībā gūtās zināšanās," atzīmē piedāvājuma izstrādē iesaistītā nodibinājuma "Iespējamā misija" valdes priekšsēdētāja Edīte Millere.

Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas priekšsēdētājs Vjačeslavs Dombrovskis, pēc iepazīšanās ar IM piedāvāto jauno pieeju skolotāju sagatavošanā, atzina: "Ticu, ka piedāvātā pieeja tiešām spētu panākt pagriezienu jauno skolotāju sagatavošanā, un ar laiku arī visā izglītības jomā. Ejot šo ceļu, mēs tiešām varēsim panākt, ka Latvijas skolās parādīsies kvalitatīvi un motivēti skolotāji un mentori."

Viens no ilggadīgākajiem IM atbalstītājiem ir AS "Latvijas Finieris", kuras padomes priekšsēdētājs Uldis Biķis, pēc iepazīšanās ar IM piedāvāto pieeju, uzsvēra tās pārdomāto izmaksu un sniegto ieguvumu izvērtējumu: "Arī augstākajā izglītībā ir jādomā par maksimāli efektīvu valsts un privāto finanšu līdzekļu izlietojumu, lai ieguldījums katrā jaunajā speciālistā sniegtu atdevi pilnvērtīgā iegūto zināšanu un prasmju pielietojumā. Uzskatu, ka jaunā pieeja tieši tā raugās uz nākamo skolotāju sagatavošanu. Tā nodrošina ne tikai izglītības procesu, bet arī visai sabiedrībai būtisku rezultātu – jaunus, prasmīgus, kvalitatīvas zināšanas ieguvušus skolotājus, kuri darbā saņem efektīvu pieredzējušo kolēģu atbalstu."

Veiksmīgas jaunā pieejas skolotāju sagatavošanā ieviešanas gadījumā jau 2020. gada septembrī darbu skolās un vienlaicīgi mācības programmā uzsāktu ap 100 jauno skolotāju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!