Nepilnus divus kilogramus smagais NASA drons-helikopters "Ingenuity" sava sestā lidojuma laikā pierādīja, cik labi strādā lidaparāta drošības sistēmas. Viena kļūme datu plūsmā ātri noveda pie veselas problēmu kaskādes ar drona navigāciju, tostarp liekot dronam veikt nevajadzīgas korekcijas un lidojuma laikā vairākkārt sasveroties vairāk par 20 grādiem no normālā stāvokļa, vēsta portāls "Space.com". Tomēr viss beidzās labi.

Sestā izmēģinājuma lidojuma laikā 22. maijā "Ingenuity" bija ieplānots pacelties 10 metru augstumā, tad doties 150 metrus uz dienvidrietumiem, pēc tam vēl 15 metrus uz dienvidiem, visbeidzot mērojot 50 metrus uz ziemeļaustrumiem līdz jaunajam nosēšanās punktam.

Sākumā viss noritēja normāli, bet 54 lidojuma sekundē "Ingenuity" piedzīvoja īslaicīgu pārrāvumu datu plūsmā – dati no navigācijas kameras īsu brīdi nenonāca līdz drona borta datoram. Rezultātā, kad datu plūsma atjaunojās, visi nākamie kadri no navigācijas kameras līdz borta datoram nonāca ar nepareiziem laika zīmogiem.

No šī brīža ik reizi, kad navigācijas algoritms veica korekcijas, balstoties uz navigācijas kameras atsūtītajiem attēliem, atskaites punkts bija kļūdains – nepareiza informācija par to, kurā laikā un attiecīgi kurā lidojuma trajektorijas punktā attēls uzņemts.


"Rezultātā radušās nesakritības pamatīgi degradēja to informāciju, kas helikopteram nepieciešama veiksmīgam lidojumam. Tas noveda pie nemitīgām navigācijas algoritma automātiskajām korekcijām," skaidroja Havards Grips, "Ingenuity" misijas galvenais pilots no NASA Reaktīvās kustības laboratorijas.

Drons tostarp spējo korekciju dēļ sasvēries par vairāk nekā 20 grādiem, kas varēja beigties arī ar kontroles zaudēšanu un avāriju, taču galu galā tam izdevās droši nokļūt atpakaļ uz zemes, turklāt tikai piecus metrus no plānotā nosēšanās punkta.

"Ingenuity" navigācijas kameras uzņemti attēli 22. maija lidojuma laikā. Video: NASA/JPL-Caltech

"Varam teikt, ka "Ingenuity" burtiski ar spēku "izsitās" cauri šai nevēlamajai situācijai. Šis lidojums gan atklāja mums problēmu, kuru risināt pirms turpmākiem lidojumiem, gan arī pierādīja, cik patiesi robusta ir šī sistēma," norāda Grips.

Šāds stresa pilns lidojums noteikti nebija NASA plānos, taču beigās izrādījies noderīgs – "Ingenuity" komanda no lidaparāta ir saņēmusi visus lidojuma laikā ievāktos datus par drona veiktspēju ārkārtas situācijās, un tas palīdzēs plānot dronu lidojumus uz sarkanās planētas arī nākotnē. Jāatceras, ka uz Marsa atmosfēra ir daudz, daudz retinātāka nekā uz Zemes, tāpēc rotoru lidaparātu celtspēja ir krietni mazāka. "Ingenuity" jau ir paveicis savu uzdevumu ar uzviju, pierādot – rotoru lidaparātus iespējams lidināt arī Marsa retinātajā atmosfērā, un kādreiz līdzīgi droni varētu kalpot, piemēram, par nelieliem "izlūkiem", kas no gaisa skenē teritoriju priekšā gan Marsa izpētes roveriem, gan varbūt būs palīgi arī astronautiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!