Foto: DELFI/LETA

No Latvijas Nacionālā teātra aiziet komponists, teātra Muzikālās nodaļas vadītājs Edgars Mākens un kustību māksliniece Elīna Gediņa. Tādējādi nepilnu divu dienu laikā teātris ir zaudējis visu nu jau iepriekšējā mākslinieciskā vadītāja, režisora Elmāra Seņkova komandu, kurā bez Mākena un Gediņas darbojās arī mākslinieks Reinis Suhanovs.

Kā "Delfi" informē Latvijas Nacionālā teātra pārstāve Lolita Grāvīte, pārtraukt darba tiesiskās attiecības ar teātri līdzšinējā formā nolēmis arī aktieris Arturs Krūzkops. Teātrim ar aktieri turpināsies radošā sadarbība uz autoratlīdzības līgumu pamata. Viņš turpinās piedalīties esošajās repertuāra izrādēs, tostarp iestudējumā "Ričards. Nekā personīga", par ko aktieris nominēts "Spēlmaņu nakts" balvai. Šodien Arturs Krūzkops uzsācis mēģinājumu procesu arī pie lomas jauniestudējumā "Spēlēju, dancoju".

"Šis nav spontāns lēmums," skaidro Arturs Krūzkops, "un nav saistīts ar direktoru maiņu. Mans lēmums ir saistīts tikai ar mākslinieciskajiem mērķiem."

"Šodien mums bija pirmais "Spēlēju, dancoju" mēģinājums, un man oficiāli bija arī pēdējā darbadiena kā štata kustību māksliniekam," sarunā ar "Delfi" skaidro Elīna Gediņa. "Es turpināšu sadarbību ar Nacionālo teātri pirmajā, atklāšanas izrādē – "Spēlēju, dancoju". Es neizslēdzu arī turpmāku sadarbību, bet ne kā Nacionālā teātra kustību mākslinieks." Viņa norāda uz to, ka sarunā ar jauno teātra direktoru Māri Vītolu viņa piedalījās kā daļa no Elmāra Seņkova komandas, un iemesli, kāpēc viņa aiziet no teātra, sakrīt ar tiem, kurus jau iepriekš ir publiski minējis Seņkovs. "Mēs viņu atbalstījām," saka Gediņa.

Vakar, 1. augustā tika paziņots, ka režisors Elmārs Seņkovs vairs neturpinās būt Nacionālā teātra mākslinieciskais vadītājs. Seņkovs, skaidrojot aiziešanas iemeslus, norādīja uz to, ka viņam un jaunajam teātra direktoram Mārim Vītolam neizdevās atrast kopsaucēju tālākai sadarbībai. Viņš uzsvēra, ka Jāņa Vimbas – Nacionālā teātra iepriekšējā direktora – laikā uzsāktais mākslinieciskās vadības modelis deva viņam gan pilnu māksliniecisko atbildību, gan brīvību pār repertuāru, trupas izveidi un aktīvu sadarbību ar mārketingu. "Māra Vītola darbības modelis to neparedz, kā rezultātā nesaskatu iespēju sasniegt nospraustos mākslinieciskās izcilības mērķus," raksta Seņkovs sociālajā medijā "Facebook". Seņkovs arī vērsās pret Kultūras ministriju (KM), norādot uz vairākiem komunikācijas u. c. aspektiem jaunā Nacionāla teātra direktora izraudzīšanas procesā.

Šodien, 2. augustā, tika paziņots, ka Nacionālo teātri pamet arī tā galvenais mākslinieks Reinis Suhanovs.

Māris Vītols par Latvijas Nacionālā teātra direktoru ievēlēts 12. jūlijā, un iepriekš viņš nebija labi zināms teātra sabiedrībā. Vītols uzvarēja atklātā konkursā, Kultūras ministrijas nominācijas komisija viņu par spēcīgāko atzina starp 14 pretendentiem. Vītols ir biedrības "Latvijas Kultūras projekti" direktors un kādreizējais izglītības un zinātnes ministrs.

Jaunā Rīgas teātra (JRT) mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis Nacionālajā teātrī notiekošo nosaucis par grandiozu kļūdu. Viņš, līdzīgi Seņkovam, kritizē Kultūras ministriju, kas, kā raksta Hermanis, ir "iedibinājusi pasaulē vēl nebijušu "know-how": teātrus vada direktori un nevis mākslinieciskie vadītāji."

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!