Foto: Arhīvs/LETA

Asu sabiedrības kritiku izraisīja Rīgas domes sociālā tīkla "Facebook" kontā publicētais balsojums par labāko pilsētas logotipu un saukli. "Delfi" aptaujātie eksperti - bijušais Rīgas galvenais mākslinieks Leonards Laganovskis, mākslinieks Kristians Brekte un iniciatīvas "Izglāb Rīgu" aizsācējs, "Digibrand" radošais direktors Krists Dārziņš - kritizē gan konkursa nolikumu, gan norisi, gan vīzijas trūkumu par to, kas tad īsti ir Rīga.

"Rīgas domei vajadzētu konkursa dalībniekiem piedāvāt vīziju - koncepciju par to, kas tad īsti ir Rīga, lai mākslinieki var to pilnveidot. Tomēr vīzijas par to, kas ir Rīga, mums nav," norāda bijušais Rīgas galvenais mākslinieks Laganovskis.

Viņš uzsver, ka Latvijā ir labas grafiskās tradīcijas, taču šis potenciāls, viņaprāt, netiek pienācīgi izmantots.

Tik daudzi smejas par iesūtītajiem logo, ka tas jau kļūst bēdīgi.
Kristians Brekte

Arī mākslinieks Kristans Brekte sarunā ar portālu "Delfi" pauž līdzīgas domas. Viņš uzskata, ka gadījumos, kad tiek izsludināti konkursi, tas jādara pārdomāti. "Konkursam ir jābūt pienācīgi izziņotam, jābūt paraugiem, informācijai par to, kas tieši tiek sagaidīts. Šāda tipa konkursos jāpiedalās profesionāļiem," ir pārliecināts Brekte.

"Nedrīkst šādi ķengāt Rīgas vārdu! Tik daudzi smejas par iesūtītajiem logo, ka tas jau kļūst bēdīgi," teic mākslinieks.

"Visas lietas vajag sākumā apdomāt, pēc tam izveidot koncepciju, bet pašlaik sanāk, ka žūrijai ir viena vīzija, bet māksliniekiem - cita. Tas viss izskatās pēc tipiska entuziasma. Vīzijas neesamība ir necieņa gan pret komisiju, gan pret māksliniekiem," uzskata Laganovskis, kurš ar pilsētas noformēšanu dažādos svētkos nodarbojies vēl padomju gados.

Mēs vienmēr izgudrojam divriteni no jauna, taču kādam vajadzētu apkopot Rīgas simbolus.
Leonards Laganovskis

Mākslinieks tāpat norāda, ka ideālā gadījumā izveidoto koncepciju būtu iespējams pielāgot dažādām vajadzībām vairākkārt. "Piemēram, ja Rīga 2015. gadu pasludinātu par organiskās pārtikas vai transporta gadu, iepriekš prasmīgi izveidotu koncepciju būtu iespējams savienot ar aktuālo tematiku. Turklāt arī naudu nebūtu jātērē tik daudz. Lai vīzija varētu kalpot par pamatu nākotnes plāniem, ir jāiegulda intelektuāls darbs," pauž Laganovskis.

Kā labu simbolu izmantošanas piemēru mākslinieks min britu televīzijas šovus, kur lielākoties fonā redzams karogs. "Mēs vienmēr izgudrojam divriteni no jauna, taču kādam vajadzētu apkopot Rīgas simbolus, kas jau tikuši izveidoti. Arī man savulaik bija kolekcija ar dažādiem Rīgas simboliem - Rīgas alus, šprotes, cigaretes "Rīga"... Kādam tas varētu būt lielisks doktora darbs - apkopot visus simbolus, kas tikuši radīti līdz šim," teic mākslinieks.

Logotipu konkursa kontekstā Laganovskis norāda arī uz žūrijas sastāva specifiku. "Šī konkursa žūrijā ir daudz cienījamu arhitektu, tomēr arhitekti pamatā vērtē šriftu - viņi to redz kā konstrukciju, bet neredz kā tēlu. Tas nozīmē - ja žūrijā ir daudz arhitektu, viedoklis nebūs objektīvs," norāda mākslinieks.

Arī iniciatīvas "Izglāb Rīgu" iniciators, "Digibrand" radošais direktors Krists Dārziņš sarunā ar portālu "Delfi" norāda, ka situācija ir absurda: "Sliktākais ir tas, ka šis konkurss ir organizēts apšaubāmā veidā - neierasti maza naudas balva, ne profesionāļiem, bet gan pilnīgi visiem paredzēts konkurss, žūrijā nav neviena grafiskā dizainera".

Visi konkursa dalībnieki ir nolīdzināti līdz ar zemi.
Krists Dārziņš

Dārziņš arī uzsver, ka jūtas nepatīkami, jo caur šo konkursu skumdināti tiek visi: profesionāļi nav aicināti tajā piedalīties, bet skolēni un topošie profesionāļi, kas piedalījušies, pašlaik tiek izsmieti globālajā tīmeklī. "Visi konkursa dalībnieki ir nolīdzināti līdz ar zemi. Turklāt vēl pastāv iespēja, ka tiks apstiprināts Rīgas logo, kas nevienam nepatīk un neko nenozīmē," sašutumu pauž Dārziņš.

Pagaidām "Izglāb Rīgu" iniciatīvas aizsācējam nav ideju, kāda būs tās dalībnieku rīcība, ja konkursā patiesi tiks izvēlēts kāds no astoņiem darbiem.

"Šādās situācijās ir vajadzīgs profesionāļu darbs. Brīnumi nenotiek. Kad mums ir kādas vajadzības, mēs taču vēlamies, lai tās risina profesionāļi! Kā piemēru varu minēt tikpat absurdu situāciju: varētu veidot līdzīgu konkursu par akustisko koncertzāli, kur skices veido jebkurš, kurš konkursu pamanījis, bet izvēlētos darbus vērtē cilvēki, kuriem nav nekādas saistības ar nozari," saka Dārziņš.

Jau vēstīts, ka, sākot no otrdienas, 3. novembra, Rīgas domes sociālā tīkla "Facebook" kontā rīdzinieki aicināti nobalsot par labāko pilsētas logo un saukli.

Pašvaldība izsludināja konkursu par logotipa un saukļa izstrādi, lai atrastu "radošākās, mūsdienīgākās un saturīgākās idejas Rīgas vizuālajai identitātei".

Visus konkursam pieteiktos darbus iespējams apskatīt šeit. Konkursa nolikumu iespējams apskatīt šeit.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!