Foto: Publicitātes foto

Festivālā "Skaņu mežs", 13.oktobra koncertā Anglikāņu baznīcā būs iespēja iepazīt divas neparastas skandināvu vokālistes projektos "Nude On Sand" un Islaja.

Kā vēsta festivāla rīkotāji, "Nude On Sand" ir aktuālās norvēģu komponistes, dziesminieces, žurnālistes un rakstnieces Jenijas Vālas sadarbības projekts ar improvizējošu ģitāristu Hovardu Voldenu, kura mūzikā liels uzsvars likts uz laiku un tekstūrām ar mērķi veidot dziļas un plašas skaņu dimensijas. Voldens ir spēlējis ar tādiem mūziķiem kā Tošimaru Nakamuru, Polu Ebotu un Mārtinu Takstu.

Pēdējais Jenijas Vālas soloalbums "Viscera" populārajā britu mūzikas žurnālā Uncut tika nosaukts par vienu no piecdesmit labākajiem 2011.gada mūzikas ierakstiem un albumam tika pievērsta plašāka uzmanība arī dēļ tā izdošanas respektablajā izdevniecībā "Rune Grammofon". Kā norāda festivāla organizatori, Jenijas Vālas dziedāšanā var saklausīt senatnīgu ziemeļniecisku suģestiju un raupju juteklību. Tā nav harmoniju meklēšana, bet drīzāk apslēptu emociju un seksualitātes izlaušanās uz āru, ko iezīmē arī viņas teksti un melodiskā, taču bieži disharmoniskā un fiziski izjustā instrumentācija.

Paši "Nude On Sand" mākslinieki savu mūziku sauc par brīvo folku; viņa mūzika ir visai skaudra, taču ne minimālistiska un tā bez formāliem ierobežojumiem mirklī maina formu no naiva blūza, "spoken word" un brīvas improvizācijas līdz pilnībā fragmentētām popmūzikas dziesmām. Vēl lielākā mērā kā Jenijas Vālas soloprojektā, "Nude On Sand" mūzikas fokuss ir mirklīgas skaņas un vokāli, nevis iestudēti dziesminieku aranžējumi, tādējādi atsaucoties uz agrākām vokālā džeza tradīcijām, kā arī uzmanību vēršot uz Vālas un Voldena – pāra arī dzīvē - izjusto saspēli.

Savukārt Islaja, īstajā vārdā Merja Kokonena, ir somu vizuāla māksliniece un mūziķe, kas savas ziemeļnieciski raupji izteiksmīgās balss dēļ tiek salīdzināta kā ar Nico, tā Bjorku. Mūziku viņa rada, izmantojot dažādu instrumentu klāstu un elektroniku, kas veido pavadījumu viņas laikmetīgā brīvā folka dziedājumiem somu valodā. Islaja dziedājumi ir intīmi un salti, tai pat laikā tie tiek "sildīti" ar austrumu dziedāšanas mākslas motīviem.

Islaja debijas albums "Meritie", ko 2004. gadā izdeva ievērību guvusī somu eksperimentālā folka izdevniecība "Fonal", izpelnījās lielu atzinību tādos medijos kā "The Wire", "Dusted Magazine" un WFMU un kļuva īpaši populārs ASV, kas tajā pašā laikā piedzīvoja psihedēliskās folkmūzikas renesansi.

Islaja bija arī somu psihedēlijas pionieru grupas "Kemialliset Ystävät" dalībniece. Viņas nākamais ieraksts Paala Aurinkoon turpināja iet kritiķu atzinības taciņu, kas rezultēja aicinājumā no grupas "Sonic Youth" dibinātāja Tūrstona Mūra, izdot viņas koncertmateriālu albumu "Blaze Mountain Recordings" Mūra dibinātajā izdevniecībā "Ecstatic Peace". Festivāla rīkotāji tāpat piebilst, ka tieši dzīvās uzstāšanās sākotnēji darīja Islaja populāru.

13.oktobra vakarā Anglikāņu baznīcā spēlēs arī ievērojamais eksperimentālais ģitārists Kristians Fenezs un aktuālais amerikāņu elektronikas mūziķis Bee Mask, ko pārstāv izdevniecība "Spectrum Spools".

"Skaņu mežs" ir dalībnieks Eiropas eksperimentālās mūzikas festivālu asociācijā "European Cities of Advanced Sound". Šo tīklu atbalsta Eiropas Savienības programma Kultūra 2007-2013 un Latvijas Kultūras ministrija.

Biļetes nopērkamas "Biļešu serviss" kasēs un internetā. Trīs dienu abonements maksā 16 latus, atsevišķa vienas dienas biļete - desmit latus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!