Foto: Capital Pictures/Scanpix/LETA
Slavenību jaunā paaudze vairs neslēpj savu privāto dzīvi, bet ļauj visiem (kas grib un arī negrib) ieskatīties viņu mīlestības līkločos. Vēl pirms dažiem gadiem kas tāds bija vērojams izteikti retāk, bet nu kļuvis par instrumentu, kā zvaigznes veido naratīvu par sevi medijos un sociālajos tīklos, novērojis "Vogue".

Viens no nesenākajiem un spilgtākajiem momentiem, kas licis šai tēmai uzvirmot, notika svētdien notikušajā Zelta globusa ceremonijā. Starp diskusijām par balvu sadalījumu un vislabāk ģērbtā mākslinieka titula piešķiršanu, ārzemju mediju ziņu virsrakstos dominēja bildes un video ar Timotiju Šalametu un Kailiju Dženeri, kuri neslēpa savstarpējās simpātijas. Sociālie mediji eksplodēja ar mēmēm (angliski "memes") par abu maigošanos.

@kardashfanss Kylie Jenner and Timothee Chalamet at the Golden Glibes Awards tonight #kyliejenner #timotheechalamet #kardashians #kylieandtimothee #goldenglobes #goldenglobes2024 ♬ New Home - Frozen Silence

Taču viņi nebija vienīgie, kas nekautrējās un neslēpa tuvību šajā vakarā. Eli Vonga sniedza skūpstu jaunajam partnerim Bilam Heideram, balvas pieņemšanas runā Kiliana Mērfija vaigu rotāja sievas lūpu krāsas nospiedums un Selīna Gomeza pēc saviesīgās ceremonijas savā "Instagram" kontā publiskoja kopbildi ar Beniju Blanko, kas nelika apšaubīt abu attiecību statusu.

Pēdējā laikā šāda publiska jūtu izrādīšana (angliski PDA – "public display of affection") kļuvusi par normu. Jau pagājušajā gadā varējām būt liecinieki vairāku A klases slavenību jūtu izpausmēm, piemēram, starp modeli Emīliju Ratajkovsku un dziedātāju Hariju Stailu, tolaik nesen šķirto Sofiju Tērneri un viņas jauno mīlu – aristokrātu Peregrīnu Pīrsonu.

Kāpēc tas ir tik neparasti? Galvenokārt tāpēc, ka ierasts dzirdēt slavenību atbildi "Savu privāto dzīvi vēlos paturēt privātu.". Tomēr pēdējā laikā Z paaudzes (no 1997. līdz 2012. gadam dzimušie) A klases slavenības neievēro šo nerakstīto noteikumu un vaļsirdīgāk izsakās, kā arī citādi izpauž savu privāto dzīvi. Laikā, kad sociālie tīkli ir vadošais dienas kārtības veidošanas instruments un viedtālruņu kameras nesnauž ne mirkli, kļūst saprotamāk, kādēļ slavenības vēlas diktēt naratīvu, nepaļaujoties uz spekulācijām un baumām. Ja jau tabloīdi un sociālo tīklu lietotāji tāpat apspriež privātās dzīves peripetijas, kādēļ tad nedot tiem informāciju, kuru slavenības vēlas redzēt apspriežam?

"Vogue" atsaucas uz Marku Borkovski, grāmatas "The Fame Formula: How Hollywood's Fixers, Fakers and Star Makers Created the Celebrity Industry" autora apgalvojumu, ka publisko jūtu izrādīšana medijos vēsturiski tikusi plaši atspoguļota, tādējādi nodrošinot, ka slavenības ir uzmanības centrā un tām tiek nodrošinātas plašākas iespējas. Viņš norāda, ka, izmantojot paši savus kanālus, piemēram, "Instagram", lai atspoguļotu savas privātās dzīves aizkulises, viņi paši kontrolē vēstījumu par savu personisko dzīvi un burtiski ietekmē to, kā šīs attiecības tiek atspoguļotas plašsaziņas līdzekļos.

Šāda veida privātās dzīves atspoguļošana tiek uzskatīta arī par autentisku, kas nav mazsvarīgi, jo, kā izceļ "Vogue", tieši autentiskums ir svarīgākā iezīme Z paaudzei. Burkovskis paskaidro – kad slavenības publiski izrāda jūtas, viņas šķiet tuvākas, cilvēcīgākas un kļūst pieejamākas "vienkāršajai tautai". Tas, savukārt, bruģē ceļu uz spēcīgu fanu lojalitāti.

@sports.illustrated Turns out this has been going on longer than we thought 🤔 #taylorswift #traviskelce #chiefs ♬ original sound - Sports Illustrated

Ņemot par piemēru Šalameta un Dženeres gadījumu, kāds var argumentēt, ka nav nekas neparasts, ka fotogrāfiem izdevies abus pieķert tuvības mirkļos, jo abi ir iemīlējušies un neticami slaveni, turklāt apmeklēja publisku pasākumu. Bet te der atgādināt, ka savulaik, kad Šalamets tikās ar Liliju Rozu Depu un paparaci izdevās notvert kadrus ar abiem no intīma mirkļa, Šalamets žurnāla GQ intervijā atzina, ka bija satriekts, uzzinot par šīm bildēm. Arī Dženerei, vienai no slavenākajām sievietēm pasaulē, izdevās noslēpt savu grūtniecību par spīti tam, ka viņas ģimene būtībā ir slavena tieši tāpēc, ka dalās ar savu privāto dzīvi. Gan Šalamets, gan Dženere apzinājās, ka abu rīcība izraisīs sensāciju, apmeklējot Zelta globusus kā pāris, turklāt izrādot viens otram nedalītu uzmanību, un izdarīja to tāpat.

Vēl var spekulēt, kā šāda rīcība ir mēģinājums kļūt par "varenāko pāri industrijā", norāda Dona Millere, publiciste, kas pārstāvējusi vairākas nozīmīgas zvaigznes, tostarp Parisu Hiltoni. Viņa lēš, ka divām lielām slavenībām publiskot savas attiecības var būt izdevīgi, jo divas lielas personības veido neticami spēcīgu pāri. Par piemēru viņa min bēdīgi slaveno Andželīnas Džolijas un Breda Pita savienību, Dženiferu Lopesu un Benu Afleku, Bejonsē un Jay-Z.

Pirms sociālo tīklu ēras slavenībām bija daudz vieglāk slēpt savu mīlas dzīvi. Holivudas zelta laikmetā (1913–1962) filmu studijas pat kontrolēja kinozvaigžņu tēlu un pulēja reputāciju, nosakot, ar ko publiski tās drīkst tikt redzētas. Kad piecdesmitajos gados parādījās "dzeltenās preses" žurnāli, slavenības un publicisti bija spiesti mainīt stratēģiju. Līdz pie apvāršņa parādījās paparaci, vairākas slavenības izmantoja savas privātās dzīves mīlas līkločus, lai uz to rēķina pelnītu naudu (viens spilgts piemērs ir Elizabete Teilore un Ričards Bērtons). Taču paparaci uzbāzība un privāto robežu atklāta pārkāpšana atkal mainīja to, cik ļoti daudz (vai pareizāk teikt – cik maz) ļauts ieskatīties aiz privātās dzīves slēgtajām durvīm. Nu, šķiet, atkal notikušas pārmaiņas un mums ļauts ieskatīties aiz noslēpumainības plīvura.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!