Foto: Shutterstock
Bez konfliktiem un rīvēšanās neiztikt pat visharmoniskākajās attiecībās. Strīdēties un apvainoties ir normāli, tas nenozīmē, ka pārī viss rit ne tā, kā vajadzētu. Bet lai strīdi nesagrautu divu cilvēku savienību, ir svarīgi nostiprināt saikni starp partneriem, izveidot adekvātu un godīgu komunikāciju.

Psihologi portālā "Health Line" piedāvā dažas stratēģijas, lai komunikācija veidotos gana veselīga.

Kādas situācijas liecina par problēmām pāra attiecību komunikācijā


Pirms meklēt risinājumu, nebūtu slikti saprast, kāda rīcība un izteicieni kaitē savstarpējai sapratnei.

Pasīvā agresija


Tā vietā, lai atklāti parādītu dusmas un neapmierinātību un pateiktu, kas viņu uztrauc, pasīvi agresīvs cilvēks slēpj savas jūtas un izsaka tās netieši, aizklātā formā. Tas izpaužas dažādi. Piemēram, aizvainojošos jokos, izsmiešanā un kodīgās piezīmēs. Humors nevietā un sarkasms var sāpināt partneri, ja viņš ir neaizsargāts un jūs apspriežat jutīgu tēmu.

Vēl viena slēptās agresijas izpausme – pilnīga ignorēšana un klusēšana, kad viens cenšas sodīt otru ar "streiku".

Visas šīs darbības sniedz īslaicīgu atvieglojumu un ļauj izlādēt negatīvas emocijas, bet ilgtermiņā traucē normālu komunikāciju un iedarbojas pret pašu.

Bēgšana no problēmām


Pat ja pārī briest konflikts, cilvēki vienkārši klusē par to, kas viņiem nepatīk, baidoties sākt nepatīkamu sarunu. Tikai – problēmas tādā veidā nepazudīs, bet gan tieši pretēji, var iegūt katastrofālus apmērus.

Dažreiz šķiet, ka klusēšana ir veids, kā norobežoties no partnera un noteikt savas robežas. Bet tās tieši var izveidot tikai sarunu laikā. Savukārt klusēšana noved pie pārpratumiem.

Cita, ne īpaši veselīga taktika – pamest sarunu vai konfliktu tā karstākajā punktā. Bēgšana noved pie tā, ka partneri attālinās viens no otra, bet problēma tā arī paliek neatrisināta. Ja tu jūti, ka esi pārāk pārņemts no emocijām un tev nepieciešama pauze, tā arī pasaki, bet neaizej klusējot.
Foto: F64

Naidīga uzvedība


Uz to norāda apvainojumi, rupja kritika, centieni kontrolēt un apspiest partneri un citas darbības, kuru dēļ viens cilvēks it kā uzbrūk, bet otrs ir spiests aizstāvēties.

Spilgta naidīgas uzvedības pazīme ir paaugstināts balss tonis. Kliegšana – necieņas izrādīšana un ne pats efektīvākais dusmu izrādīšanas veids. Sarunas biedrs piedzīvo stresu, dusmojas, baidās. Tas viss nekādi nenāk par labu komunikācijai.

Arī nemitīgu atgādināšanu par vecām kļūdām var uzskatīt par naidīgu uzvedības iezīmi. Tādā veidā tu nenogludināsi sasvstarpējo sapratni, bet tikai partnerī iesēsi vainas sajūtu. Nav nekādas jēgas bezgalīgi runāt par vieniem un tiem pašiem konfliktiem un nepievērsto uzmanību.

Metodes, kas var palīdzēt uzlabot komunikāciju


Iemācies atpazīt un pieņemt savas emocijas

Pirms runāt ar partneri par kādu problēmu, ieskaties sevī dziļāk, apzinies, ko tu jūti, un izdzīvo emocijas. Pēc iespējas nogaidi, kamēr vētra tevī nedaudz norimstas. Ja sāksi sarunu, kad esi spēcīgi nokaitināts vai aizvainots, tā būs ļoti sakāpināta un atrisināt konfliktu diezin vai izdosies.

Izvēlies piemērotu brīdi sarunai

Ja situācija nav ļoti asa un var paciest, sākumā labi apdomā, ko vēlies sacīt. Nogaidi, kad jums abiem ar partneri būs pietiekami daudz brīvā laika un kad abi esat mierīgi un atslābinājušies. Pabrīdini, ka tevi kaut kas uztrauc un tu vēlētos situāciju apspriest, lai mīļotais cilvēks nebūtu pārāk pārsteigts.
Foto: Shutterstock

Izmanto "es – vēstījumu"

Ļoti bieži mēz izsakām aizvainojumus un neapmierinātību aptuveni šādā stilā: "Tu mūžīgi kavē!", "Tu tik rupji ar mani sarunājies!". Visi šie "tu" tikai sadusmo partneri, liekot viņam aizstāvēties un kā atbildes gājienā – vainot tevi. Bet tas savukārt nepārprotami neveicina mieru un savstarpēju sapratni pārī.

Lai skaidri paustu savu domu un patiešām atrisinātu konfliktu, labāk ir runāt nevis par partneri un viņa trūkumiem, bet par jūtām, kuras tu šajā sakarā piedzīvo. Te arī ir tehnikas "es – vēstījums" būtība.

Piemēram, tā vietā, lai paustu sašutumu: "Tev visas domas ir tikai par darbu, bet man tu uzmanību nevari veltīt!", labāk teikt aptuveni šādi: "Es jūtos ļoti vientuļi, man tevis pēdējā laikā ļoti pietrūkst, jo tu taču tik daudz strādā!"


Klausies

Sniedz partnerim iespēju izteikties un uzmanīgi viņā klausies. Izmanto aktīvās klausīšanās metodi, lai parādītu, ka ar sapratni izturies pret to, ko viņš saka, un esi gatavs dalīties viņa jūtās.

Nepārvērt sarunu par sacensību. Fokusējies uz to, lai panāktu savstarpēju sapratni. Tavam mērķim jābūt kompromisam, nevis vēlmei apliecināt sevi un pierādīt partnerim, ka viņam nav taisnība. Tad arī būs vieglāk izveidot un uzturēt spēcīgu saikni starp jums abiem.

Nosaki robežas

Tās var palīdzēt izvairīties no nesaprašanās un izturēties ar taktu un cieņu arī pret otra jūtām. Piemēram, ja konflikta iemesls ir finanšu lietas, vienojieties, ka pirms kāda lielāka pirkuma jūs abi apspriedīsiet tēriņu nepieciešamību.

Biežāk sazinieties dienas gaitā

Uzrakstiet viens otram par to, kas ar jums notiek, kā jūs reaģējat un cik jūsu jūtas ir spēcīgas. Šī ir lieliska iespēja izrunāt emocijas, līdz tās ir sakāpinājušās tik tālu, lai uzsprāgtu.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!