Foto: Reuters/Scanpix/LETA
Trešdien Irānā neilgi pēc pacelšanās avarēja Ukrainas pasažieru lidmašīna ar 176 cilvēkiem uz klāja. Incidenta izmeklēšana vēl turpinās, bet ASV un Kanāda jau paziņoja par aizdomām, ka lidmašīnu kļūdas dēļ varētu būt notriekuši paši irāņi, kuri pagaidām šādam skaidrojumam nepiekrīt.

Pirms tam arī Ukraina paziņoja, ka starp notikušā versijām tiek izskatīts arī scenārijs, ka lidaparāts notriekts ar pretgaisa aizsardzības sistēmas "Tor" raķeti. Šādas Krievijā ražotas ieroču sistēmas ir Irānas bruņojumā.

Turklāt lidmašīna avarēja tikai dažas stundas pēc Irānas raķešu trieciena pa militārajām bāzēm Irākā, kur izvietoti ASV un NATO karavīri. Tas ļauj pieņemt, ka Irānas pretgaisa aizsardzība atradās paaugstinātā gatavībā, rēķinoties ar iespējamu ASV atbildes triecienu.

"Tor" ir tuva darbības rādiusa pretgaisa aizsardzības sistēma, kuras pirmā modifikācija izstrādāta vēl PSRS laikā un bruņojumā tika ieviesta 1986. gadā, liecina "Military today" dati. NATO klasifikācijā "Tor" pazīstams kā SA-15.

Sistēma spēj notriekt visdažādākos lidojošos objektus, tostarp lidmašīnas, helikopterus, dronus, spārnotās raķetes, vadāmās bumbas un cita veida munīciju.

Sistēma parasti ir uz kāpurķēžu šasijas, kas spēj braukt ar ātrumu līdz 65 kilometriem stundā. "Tor" ir savs radars un vienlaicīgi tā ir bruņota ar astoņām raķetēm, kuras tiek palaistas vertikāli – līdzīgi kā S-300 tāla darbības rādiusa sistēmām.

Raķetes ir vadāmas un var sasniegt mērķus maksimums piecu līdz 12 kilometru attālumā un četru līdz sešu kilometru augstumā – atkarībā no mērķa pārvietošanās ātruma.

"Tor" ir ļoti īss reaģēšanas laiks – no mērķa noteikšanas līdz raķetes palaišanai paiet astoņas līdz 12 sekundes. Sistēma var noteikt mērķus arī esot kustībā, taču raķetes palaišana var notikt tikai no stāvoša "Tor".

Oriģinālā sistēma "Tor" spēj vienlaicīgi reaģēt uz vienu mērķi, taču jaunākā modernizētā "Tor M2U" modifikācija vienlaicīgi var uzbrukt līdz četriem mērķiem un sekot aptuveni 48 objektiem gaisā, raksta "Army Technology".

"Tor" apkalpi veido autovadītājs, komandieris un operators – jaunākajai versijai operatori ir divi, liecina "Army Technology" informācija.

Ziņots, ka Ukrainas lidsabiedrības "Ukraine International Airlines" pasažieru lidmašīna "Boeing 737" ar 176 cilvēkiem uz klāja, kas visi gāja bojā, avarēja 8. janvārī dažas minūtes pēc pacelšanās no Teherānas lidostas. Irānas izmeklētāji paziņoja, ka lidmašīna aizdegusies vēl būdama gaisā. Lidaparāts bija ceļā uz Kijevu.

Uz avarējušās lidmašīnas klāja atradās 82 Irānas pilsoņi, 63 Kanādas pilsoņi, 11 Ukrainas pilsoņi (no tiem deviņi apkalpes locekļi) 10 Zviedrijas pilsoņi, četri Afganistānas pilsoņi, trīs Vācijas un trīs Lielbritānijas pilsoņi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!